UBUNTU voor jullie waarschijnlijk wat simpele vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob007

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2002
Berichten
216
Hallo allemaal,
ik Rob, ben een van de grootste software NOOBs die je maar kunt bedenken.;)
maar mijn neefje is waanzinnig met software en zadelt mij altijd op met allerlei software dingetjes zo ook nu pas weer.
hij had me eerst al LINUX MINT op een oude laptop gezet en daar kon ik aardig mee over weg!
nu heeft hij er ook UBUNTU bij op gezet.(het puzzelen vind ik wel leuk hoor, het is geen klagen!)
maar nu liet hij mij gisteren achter met die UBUNTU nog aan/draaiende en op gegeven moment denk zal de laptop even afsluiten,
ik kon het niet goed vinden hoe sluit je UBUNTU netjes af?
wat ik nu nog wist per ongeluk van mijn neefje was:
Ctrl + Alt + F4 en dan moest ik (als ik het nog goed heb!) in het zwarte scherm tikken mijn gebruikers naam en wachtwoord en dan -
kon ik sudo shutdown now tikken en dan sluit ie af.
maar das toch wel HEEL erg omslachtig vond ik??? is er een simpele manier dan hoor ik het graag?

en dan al dat omslachtige gedoe met wachtwoorden, dat is niet voor niets dat weet ik maar als het aan mij licht gooi ik ze allemaal er af/uit!
bij het opstarten begint het natuurlijk al een vakje met wachtwoord om verder op te starten, hoe kom ik daar van af?

en ja ik heb geen eisen MAAR...... graag in Jip En Janneke taal?
en misschien is er een NEDERLANDS forum waar jullie mij naartoe kunnen sturen? (hoop niet dat ik een pijn in de **** ben?) ;-)

op de een of andere manier vind ik het toch.... ja zeg maar leuk!
en LINUX MINT vond ik trouwens goed/beter te doen......tot nu toe.
ik vind het een aanrader voor NOOBs zoals ik voor als je bijvoorbeeld een oude laptop of zo hebt liggen!

misschien wel een goeie TIP!
moet ik nog kwijt dat als jullie mensen dit lezen dat het vaak voorkomt dat een laptop opzij word geschoven of zelfs weg gegooid terwijl ze NIET STUK ZIJN!!!:eek:
vaak is het dat de (geschakelde voeding het zwarte kastje van laptop naar stopcontact!) stuk is!!! en een vervanger voeding kost bijna niets (even zoeken op internet!)
* natuurlijk moet je dus eerst wel even je voeding laten doormeten door die kennis of buurman!!! *

vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam! :thumb:
Rob.
 
Welke visuele omgeving gebruik je? want mijn omgeving heeft gewoon een "startknop" a-la windows waar ik gewoon "shut down" kan kiezen.

Ook hebben veel grafische omgevingen gewoon de mogelijkheid tot "auto-login". Mijn virtuele "mint" omgevingen zijn ook allemaal met directe grafische login. (wachtwoorden gaan niet weg, maar worden automatisch onder water afgehandeld)
 
Het is niet mijn scherm wat je hier ziet en weet niet of je er zo wat aan hebt, ik hoop het:
http://ubuntu.nl/images/image-laptop.jpg
maar ik heb dan geen tandwieltje rechts boven en ook niet aan de zijkant.
dus geen a-la windows knopje.
het lijkt wel of ik een licht verzie heb of zo? het nare is mijn neefje heeft het er op gezet.
zal het hem ook nog ff vragen natuurlijk!

onder water,
ja maar ik kan niet zo heel erg lang onder water blijven. ;-)
:)
VrGr Rob.

HOOWWWWwww ik heb wat gevonden!
ik heb het gevonden, als ik de aan uit schakelaar van die laptop indruk krijg ik een keuze menu met o.a. uitschakelen.
maar heb nu ook gezien dat het(denk ik) geen originele Ubuntu was.
tijdens het opstarten krijg ik een scherm waar ik in kan kiezen en als ik niks doe start hij op maar dan start hij Linux mint met een Ubuntu jasje op.
(ik zal dit na moeten vragen hoe dat zit aan mijn neefje ook)
maar nu ik dat keuze menu had stond er ook iets met Ubuntu en daar ben ik met de pijltjes toetsen naartoe gegaan en nu krijg ik een ander scherm!
ook Ubuntu met ook een tandwieltje rechts boven en ook links waar de andere icoontjes staan.
ik zal nu heel even daar mee gaan experimenteren! (mijn neefje schat mij te hoog in denk ik, maar heb dit per ongeluk nu gevonden!)

zal strakjes nog vertellen wat ik gevonden heb!
VrGr Rob.

nou ik heb het gevonden hoor!
Ubuntu start niet automatisch op maar wel die verzie linux mint met Ubuntu jasje.
dus bij opstarten (als het mij strakjes weer lukt!) moet ik even in keuze menu met pijltjes de goeie Ubuntu opstarten.
heb nu ook Mozilla Firefox en nog wat meer icoontjes!
kan dat ook nog (zonder gevaar!?) verandert worden zodat DIE(de goeie Ubuntu) als eerste opstart?
en hij blijft een beetje wachtwoord vragerig kan dat echt niet..........
bij alles graag J&J taal?

en heb zitten kijken trouwens voor linux (NL)forum, schrok er van hoeveel forums er zijn zeg!
welk is nu goed beter of beste? :confused:

vriendelijke groetjes allemaal!:thumb:
Rob.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik linux 95% zonder grafische schil dus mijn kennis is op specifieke vlakken beperkt. Indien je "GRUB" hebt als bootloader is het heel eenvoudig aan te passen. Er zijn zelfs enkele grafische schillen voor grub die je kan gebruiken. (als je in dat menuutje bent waar je kan kiezen staat er vaak welke bootloader het is)

Je mint kun je overigens ook een schil geven met startknop etc.etc. kwestie van nieuwe grafische schil erop. De grafische omgeving is in linux gewoon een programma. technisch gezien kun je op 3 monitoren met 3 verschillende grafische schillen op dezelfde linux omgeving werken (onwaarschijnlijk dat iemand dat wil, maar het zou kunnen)
 
Er zijn inderdaad vele Linux forums, en geen ervan is de beste en allemaal vinden ze het wiel (spreekwoordelijk) opnieuw uit ;)

Het zwarte scherm waar je op doelt, noemen ze ook wel de: "Linux terminal" .. En om je 'shutdown' commando wat te verkorten kun je ook gewoon: "init 0" in typen (zelfde effect) ...

Qua Ubuntu moet ik je het antwoord schuldig blijven aangezien ik het niet gebruik, maar een eigen Linux versie zonder een grafische desktop :)

Voor de rest zou het tegenwoordig gewoon zo moeten werken zoals het b.v. in windows doet, dus met een uit/start knopje (meestal rechts bovenaan dacht ik) ;)

Suc6! :)
 
ben de laatste tijd druk met van alles behalve.....
maar als ik even de kans krijg sleutel ik aan mijn Linux kennis (moeilijk soms maar best leuk!)
en inderdaad het lijkt best wel op Windows en moet uitkijken anders ga ik strakjes nog zeggen beter zelfs!

als jullie nog TIPs hebben,
of welk forum voor Linux ALS BEGINNER goed is dan graag.

VrGr Rob.
 
Linux steekt beter in elkaar als windows, dus daar gaat de vergelijking al mank met elkaar :)

Als ik dan toch een Linux forum zou moeten uitkiezen, dan zou ik zelf gaan voor een forum dat aansluit bij de versie van Linux die ik zou gebruiken ...

Suc6! :)
 
Voor Ubuntu ga je naar het Ubuntu Nederlandse forum https://forum.ubuntu-nl.org/index.php
en voor Mint heb je de Ned/Bel forum http://www.linuxmintusers.be/forum/MintWedge/index.php

En anders kan je hier ook je vragen stellen, meestal kan ik wel helpen. Ik werk al 10 jaar met Linux.

Tip: blijf bij een grafische schil. Ga je in Ubuntu de schil van Mint installeren of van Xubuntu of what ever, dan krijg je onherroepelijk een moment dat je fouten krijgt.
Je kiest dus je distro uit wat jij het fijnst vind werken.

Voor mij was dat vroegah Ubuntu, later vanaf het begin Linux Mint.
Gewoon omdat het kan ;)
 
B.v. Linux mint maakt ook gewoon gebruik van de grafische desktop Gnome of KDE, dus als je die eruit zou willen halen en die in een andere Linux distributie zou willen gebruiken, dan is dat gewoon mogelijk (zou niet weten waarom je deze exercitie zou willen doen, maar goed dit terzijde), mits je alle libraries op orde hebt staan ..

Maak zelf al gebruik van Linux (en Unix) sinds de vroege jaren '90 :)

Oja, en maak nog steeds gebruik van me eigen samen bouwsel met Linux From Scratch :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan