Formaat en pixels

Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Berichten
304
Hallo,
Ik ben dringend op zoek naar hulp en hoop dat iemand me vooruit kan helpen.
Wij willen een advertentie laten plaatsen en kopij daarvan moet uiterlijk morgen om
16.00 aangeleverd zijn.
Paniek dus, want ik moet zelf iets ontwerpen en heb daar niet zo heel veel kaas van gegeten !
Ik ben inmiddels wel een beetje bekend met paint.net, en daarmee ben ik al een beetje
aan het experimenteren geweest.
Nu moet de advertentie een formaat van 130x96 mm hebben.
Dit kan ik bij paint.net ingeven bij "afdrukgrootte".
Maar ik snap niets van "grootte in pixels" en "resolutie" : klopt het dat die gegevens
automatisch aangepast worden op het moment dat ik het formaat ingeef ?
Ik zie wel dat als ik in pixels en resolutie iets wijzig, automatisch ook de grootte wijzigt.
Mag ik aannemen dat als ik in eerste instantie het formaat intik, automatisch de goede
instellingen qua pixels en resolutie genomen worden voor een scherpe afdruk ?
 
Hallo, Pixels worden gewoon vermenigvuldigd of gedeeld bij respectievelijk vergroten en verkleinen. Dit geeft een slecht resultaat en dat zie je vooral bij rechte lijnen die zaagtanden lijken te hebben.

Als de afbeelding een minimum aantal pixels moet hebben en het voldoet hier niet aan, volgens mij jullie enige probleem, dan kan je die het best vergroten met IrfanView omdat die standaard interpolatie toepast. Hierbij wordt de vergrootte afbeelding exact het zelfde als hoe deze kleiner was. IrfanView is heel bekend en gratis. Dure oplossingen voor speciaal interpolatie voegen niets toe en één ander gratis programma die dit kan is heel onbekend.

Pixel = kruisende beeldlijnen = resolutie (130x96).
Een afbeeldingsbestand kan scherper afgedrukt worden bij een hoge resolutie want inkt of toner werkt fijner dan de vierkante pixels van een beeldscherm. Lever de afbeelding dus aan zoals ze die bij de drukker willen hebben en als u het zelf eerst op maat afdrukt, dan een bestand met een hogere resolutie dan 130 X 96 opgeven voor het document wat naar uw printer gaat, want dat is wel heel klein.
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Helaas snap ik er nog weinig van...

Ik heb als bijlage meegestuurd hetgeen ik zie als ik met paint.net werk.
Zoals ik al heb uitgelegd ben ik een complete leek wat betreft pixels, resolutie en noem maar op.

Ik weet alleen de afmeting die de uiteindelijke advertentie moet hebben, nl. 13,00 x 9,60 cm.
Ik heb een bijlage meegestuurd van het schermpje wat ik zie als ik een nieuw bestand in paint.net wil aanmaken.

De grootte in pixels, breedte/hoogte/resolutie laat ik even voor wat ze zijn, dus ik begin met de enige factor die
ik wel weet, de afdrukgrootte ( 13,00cmx9,60cm), in te tikken.
Hierbij zie ik dan dat breedte, hoogte en resolutie automatisch ingevuld worden, maar wat zou mij dat moeten zeggen ?
Hoe zie ik dat mijn bestand niet het juiste aantal pixels heeft ?
Ik ben er inmiddels achter dat minimaal 300 pixels per inch ( = 118 pixels per centimeter ) het beste resultaat geeft. Klopt dat ?
Als ik dan die 300 invul bij resolutie, wijzigt de afdrukgrootte naar 1,64x1,21, veel te klein dus.

Kun jij me een beetje wegwijs maken hoe ik dit goed kan aanpakken ?
 

Bijlagen

  • Helpmij pixels resolutie formaat.PNG
    Helpmij pixels resolutie formaat.PNG
    15,4 KB · Weergaven: 41
Sorry voor de late reactie.

Als ik dan die 300 invul bij resolutie, wijzigt de afdrukgrootte naar 1,64x1,21, veel te klein dus.

Je zal het bestand dus veel groter moeten inscannen. 600 dots per inch (dpi) is uiterst scherp en geeft een heel groot bestand. Dit is meestal het maximum aan scherpte wat een scanner kan. Bij het aanmaken van de advertentie binnen een computer teken of foto programma zal je de afmeting van het tekstbestand en de afbeeldingen bij aanvang groter moeten instellen. Het afdrukken op dit relatief klein formaat is dan geen probleem. Bij het menu Bestand en Nieuw vul je dan in de juiste verhouding een grotere afmeting in.

Zit je ooit met een iets te kleine afbeelding en er kan geen grotere worden gemaakt dan kan je deze het best vergroten met IrfanView, bijvoorbeeld twee maal de breedte en twee maal de lengte, omdat deze daarbij interpolatie toepast. Symbolen en logo's zijn meestal Vector afbeeldingen. Dit betekent dat zij wiskundig in het bestand beschreven zijn zodat ze zo groot of klein weergegeven kunnen worden als het bedrijf wil.

Voor drukwerk is 300 het minimum bij eenvoudige kranten en folders en voor glossy zoals in weekbladen is het al snel 600 of het kan niet.
 
Hallo Alfred2

We hebben besloten de advertentie een week op te schuiven dus niets aan de hand...
Fijn dat je nog gereageerd hebt.
Ik geloof dat ik het nu begin te begrijpen : ik ga er dit weekend eens goed naar kijken.
Heel erg bedankt voor je hulp !
 
Benut de tijd om op YouTube iets te gaan zien over wat anderen met het programma doen.

https://www.youtube.com/watch?v=GpEE2uWKo5w

Als je er niet uit komt dan is er misschien een grotere copy shop in de buurt waar ze drukwerk voor mensen verzorgen. Daar kunnen ze met hun programmatuur en de eventueel door jullie zelf aangeleverde foto's, tekst, logo's en lettertypes evengoed een bestand maken dat je overal goed kan gebruiken voor advertenties en jou daar een voorbeeld van geven.

Mogelijk heeft iemand anders nog advies. Succes
 
Ik zal ook dit filmpje eens gaan bekijken.
Verder blijven alle tips natuurlijk welkom !
Heel erg bedankt voor het meedenken en voor je hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan