Ik ben toe aan een nieuw GPS toestel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.964
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik ben dus toe aan een nieuw GPS apparaat, bijv. een MIO of TomTom

Het probleem met mijn huidige Mio Spirit 575 is, dat het geheugenkaartje dat er inzit te klein is om ook een kaart van bijv de VS en Canada op neer te zetten
Dus zou ik als ik bij Mio wil blijven aan een nieuwere versie toe zijn.
Alle Mio's worden geleverd met een kaart van meestal West Europa.
Als je echter een kaart wilt hebben van de VS en Canada, dan kun je alleen maar een huur kaartje nemen voor € 20 voor max. 30 dagen.

Nu wil ik me ook richten op TomTom. Maar ik heb geen idee welk type.
Wie zou me hierover kunnen adviseren?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Ik adviseer Garmin. Top toestellen. Nadeel, erg duur, moeilijk om alles te leren. Maar als je eenmaal er veel van af weet zijn deze toestellen Perfect. Fijn toestel om mee te fietsen en wandelen.
Laatst nog in Berlijn feilloos werkend en heb deze ook nodig omdat ik E biker ben door heel Europa. En ja kaartjes kopen is vreselijk duur.


Garmin Montana 610, € 529 (2016) Deze heb ik.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-outdoor-gps

Redelijk betaalbaar maar ook nog duur.
https://www.mrgps.nl/gps/garmin-etrex-touch-25/
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het grotendeels met manamana eens, ik verschil op 2 dingetjes lichtelijk van mening:

voor het wandelen (zeker als je lang gaat wandelen) is de Montana (imho) niet het fijnste apparaat (deze is gewoon te groot om comfortabel in je hand te houden en ik heb zeker geen kleine handen........). Voor op de fiets is de Montana weer prettiger, juist omdat 'íe nét even groter is dan de Oregon. Da's dan ook de reden dat ik gekozen heb voor de (voorlaatse generatie 600 / 650) Oregon. (klik). Beeldscherm en overige voorzieningen doen niet onder voor de Montana, echter de Oregon 'ligt' veel fijner in de hand bij langere wandeltochten.

2e dingetje : als je een Garmin koopt en je gaat een paar uurtjes ermee experimenteren, dan zijn ze vrij simpel, het is imho een kwestie van even de menuutjes doorlopen en experimenteren.

Belangrijkste vraag is echter : is het voor autonavigatie of outdoornavigatie (fietsen, wandelen, varen) dat je er één zoekt? Voor auto navigatie zou ik zeer zeker NIET voor Garmin kiezen en voor outdoornavigatie zou ik geen ander merk aanbevelen dan Garmin. (dus helemaal met manamana eens)

[edit] dure kaartjes is redelijk relatief. Ik heb 2 weken terug de Topo Adria pro aangeschaft voor € 65,-- Daar staan een stuk of 7 landen op aan de Adriatische zee, schaal 1:25.000. Wat is duur..... papieren kaarten van deze landen op een dergelijke schaal kosten vermoedelijk het dubbele.

Ja, ik heb 2 jaar geleden Topo Germany aangeschaft voor € 199,-- en dat was idd. redelijk prijzig. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Manamana en gast0225

Ik ben een hartpatient en ga vooral voorlopig niet op een wandelvakantie, dus ik ben aangewezen op een autovakantie.
Het liefst ga ik nogeens een rondrit maken in Californie, dat is me enige jaren geleden het best bevallen, vandaar ook mijn keuze naar een MIO Spirit 8670 LM of als het anders niet kan naar een TomTom (maar ik weet niet welke toereikend is)

Inmiddels ben ik in contact getreden ome MIO en ze hebben bevestigd dat ze voor de VS alleen maar huurkaarten hebben.
Met een maximale duur van 30dgn voor de prijs van € 20,-- per periode. Omdat ik 23 dagen weg ga, en graag wat zekerheid wil inbouwen, huur ik voor die prijs gewoon dus 2 perioden in of wel goed voor 2 maanden.

Omdat deze kaarten nogal wat data vergen (de VS en Canada) kunnen ze niet op mijn oudere MIO Spirit 575 want die heeft slechts een intern geheugen van 2 Gb.
M.a.w. het wordt een nieuw apparaat, n.l. MIO Spirit 8670 LM incl. kaart van geheel West Europa voor slechts € 159,--
Zie: https://www.gpsshop.nl/product/728584/mio-spirit-8670-feu-lm.html?

Met vriendelijke groet
Jan Filarski
 
Helder. Vooral géén Garmin aanschaffen. Garmin 'loopt' achter op de TomTommetjes van deze wereld.
 
Ik heb nog een MIO in de aanbieding. De kaarten moeten wel worden geupdate, in Windows kan dat, in Linux niet.
Voor 35 euro mag je hem overnemen.

Edit: lees dat je er al eentje hebt. Top!
 
Hallo Femke98

Hoe oud en welk type MIO is het ?

En zit er een recente kaart bij van de Verenigde Staten?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Nee, geen VS, alleen Europa.
Hij is als nieuw, omdat hij heel weinig is gebruikt.
De kaarten moet je wel updaten want dat hebben wij nooit gedaan.
Het is Navigatie MIO Spirit 486 - 4,3 inch Met autolader, thuislader en autoruithouder, hoesje Originele doos - in zeer goede staat...

(omdat het ook al een wat ouder model is, denk ik dat het voor jou toch handiger is voor VS kaarten dat je een recente gaat kopen ;) Deze is gewoon leuk als je in Europa blijft denk ik)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Femke98

Nee, ik heb dan geen belangstelling. Ik heb zelf nog een MIO Spirit 575 liggen met Nederlandse kaarten.
Het gaat mij juist om de Amerikaanse kaart.

MVG
Dukkel
 
Misschien hier nog eens even kijken. Leuk artikel met tips. http://usa365.nl/navigatie-in-amerika/

Je kunt kaarten offline opslaan. Maar ja proberen is het de moeite waard, dus je moet een behoorlijke sd card hebben met veel GB.

Verenigde staten staat helemaal onderin met staten zie ik net. Zijn wel joekels van bestanden. Het is mij gelukt. Zojuist geprobeerd. SD cardje van mij 32 GIG. HUAWEI P8

Heb ook maar gelijk Nederland gedaan. :d
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan