Hoe Floppy drive in Windows 7 activeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Ik heb een oude Medion (pentium4) die destijds met Windows XP werd geleverd en die ik eigenlijk niet meer gebruik. Daar heb ik destijds zelf een floppy drive in gezet en die werkte prima. Nu wil ik mijn oude floppies doorfietsen en mogelijk daar nog wat vanaf kopieren. Op die Medion zit nu W7 en hij werkt perfect, maar de floppy drive wordt niet gezien. W7 zou er geen drivers meer voor hebben, is mij verteld. Is daar nog een oplossing voor?
 
Wellicht lukt dat door Win XP-mode te installeren binnen Win7 maar dat weet ik niet zeker...:rolleyes:
Proberen kun je het altijd..
Hier wordt uitgelegd hoe je dat doet..:thumb:
 
Win7 kan zonder probleem met een floppydrive overweg. Kijk eens in de bios of daar de flopprydrive wel aangezet is.
 
Tussen "destijds" en "nu" zit nogal een behoorlijke tijd. Kan dus ook zomaar zijn dat die floppy ooit goed werkt en nu niet meer.
 
Idd. kan W7 goed overweg met zo'n floppydiskspeler [posting srpchulp], zolang die floppydiskspeler
a. fysiek in orde is [posting RogerS]
b. goed aangesloten is in de systeemkast (check dat ook even, er moet een molex voedingskabel op aangesloten zijn en ook een flatcable datakabel)
c. in de BIOS hij niet is uitgeschakeld [posting srpchulp]
d. de chipsetdriver is geïnstalleerd (of dat Windows zelf een werkende chipsetdriver al aan boord had).

Doe verder een schermafdruk van Apparaatbeheer ( = devmgmt.msc ) bij je volgende posting, als bijlage, als je zeker weet dat je in de BIOS de floppydiskspeler niet op uitgeschakeld/disabled/not present hebt gezet ondertussen en je b. gecheckt hebt, dat kan een hint geven m.b.t. a. en d.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de bios de diskettedrive enabled. Daarna verscheen in Apparaatbeheer 'Diskettestationcontrollers'. Als ik daarop klik verschijnt 'Standaard diskettestationcontroller'.
Apparaatstatus geeft aan 'Apparaat werkt correct' maar het werkt niet. Klik ik dan op Bijwerken stuurprogramma dan krijg ik de melding 'Beste stuurprogramma is al geïnstalleerd'. Het stuurprogramma geeft lokatie: Intel (R) 82801 EB 24 DO LPC Interface controller.
Verderop in Apparaatbeheer staat onder 'Overige Apparaten': 'Onbekend apparaat'. En dat geeft als lokatie dezelfde Intel (R) 82801 EB 24 DO enz. als bij 'Standaard diskettestationcontroller'. Apparaatstatus geeft hier aan: 'De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd voor de gegevensset of het gegevenselement'. Klik ik dan op Bijwerken, dan volgt melding 'Kunnen geen stuurprogramma's worden gevonden'. Het stuurprogramma is er dus en wel en niet.
 
a. Kijk in Schijfbeheer, maak die helemaal maximaal groot en kijk vooral in de onderste deelvenster of de floppy drive daar staat vermeld, en dan vooral of die een schijfletter heeft.
Schijfbeheer = diskmgmt.msc
b. M.b.t. het onbekende apparaat in Apparaatbeheer: Dubbelklik er op, ga naar tabblad Details, kies Hardware ID's uit het keuze menu, en kopieer de eerste regel van het teruggemelde resultaat en plak die in de volgende posting. Mogelijk kunnen wij hier, o.b.v. het Hardware ID, uitvinden welk apparaat het moet voorstellen en of het evt. iets te maken zou kunnen hebben met het floppy disk probleem etc.

Tijs.
 
De floppy drive is in schijfbeheer niet te zien (wel de dvd r en de dvd rw). De hardware id geeft als waarde: ACPI\PNPB006. (Knippen/plakken gaat niet omdat ik communiceer via mijn laptop en op de Medion zit nu geen emailprogramma)

De Medion is dual boot met Linux Mint en daar zie ik de floppy drive ook niet en ook niet in Gparted.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een onderdeel van de geluidschip (MIDI-poort), dus niet relevant voor je vraag.
Mogelijk te verhelpen door het apparaat te verwijderen in Apparaatbeheer en de computer opnieuw op te starten, maar als het apparaat als onbekend blijft staan dan zou ik er geen tijd in stoppen, verder.

Ik begin zelf nu ook te vermoeden dat de floppy drive kapot is, dus ik zou gaan voor de USB floppy disk speler, zoals gesuggereerd door kostenzer in posting #6. Uiteraard kun je ook proberen een andere floppy disk drive te vinden als vervanging van de huidige en kijken of die het dan wel goed doet.

Tijs.
 
Ik ga de kast deze week eens opengooien en zien of er iets met de bekabeling mis is. De floppy drive deed het ooit prima en is daarna jaren niet meer gebruikt. Misschien is de voedingskabel tijdens transport losgeraakt.
 
Alles zat goed van binnen, maar kan me niet voorstellen hoe zo'n ding kapot kan door niet gebruiken. Kan het niet iets zijn met een ontbrekende driver? Heb inmiddels advies opgevolgd en een 2ehands usb floppydrive aangeschaft voor een paar euro. Werkt prima en al mijn stapels oude floppies doorgefietst, het eea gekopieerd en de rest in de vuilnisbak gekiept. Ruimt lekker op. Dank voor de adviezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan