Ubuntu ethernet adapter disabled hoe oplossen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Berichten
122
Sinds twee dagen heb ik een probleem met mijn (ESXi virtuele) Ubuntu server release 16.04.2, daat mijn Etheernet adapter niet actief wordt.
Gevolg niet bereikbaar vanuit PuTTY of browser. Wel vanaf het console.
Ik heb het e.e.a. geprobeerd (zie onder) maar kom er niet uit.
WIE HELPT.MIJ?

Geprobeerd de network config te bekijken:
ifconfig
Dit toont alleen de 'lo' interface.
Vervolgens met
sudo ip link set up eth0
de network interface opgestart, waarna het ifconfig-command deze interface netjes zoals gewend weergeeft.

Omdat de reden was dat de APT functies niet werkten gaf ik het commando
sudo apt-get update
Met tot gevolg foutmeldingen:
"Temporary failure resolving security.ubuntu.com"
Wat m.i. een DNS resolutie probleem aangeeft.
Ook is de server,normaliter bereikbaar via PuTTY, daarmee nu niet bereikbaar. Andere servers binnen het lokale net zijn dat wel! Daarbij ook geen problemen.
In het bestand '/etc/network/interfaces' staat de volgende definititie:
auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.x.y1
netmask 255.255.255.0
network 192.168.x.g
gateway 192.168.x.g
broadcast 192.168.x.255
dns-search local.domain
dns-servers 192.168.x.d1 192.168.x.d1
Hierin is 'x' het 3e IP4 getal binnen de grenzen
en zijn 'd1' 'd2' 'g' en 'y1' de unieke,buiten de lokale DHCP reeks vallende 4e IP4 adres getallen voor resp 2 DNS servers, de router en de betreffende server.

De file '/etc/resolv.conf' bevat, opmerkelijk, niet de 2e DNS server, maar een eerder vastgestelde externe DNS server als 2e, de 1e DNS-server is de eerder genoemde 'd1'server.
Een ls -al command voor deze file geeft als creation-dat aug 2012 en is daarom niet verdacht immers vorige week functioneerde alles nog normaal.
ook de '/etc/hosts' file bevat geen enkele bijzondere verwijzing anders dan de machine zelf als 127.a.b.c
Het bestand '/etc/nsswitch.conf' is identiek aan dezelfde bestanden op twee andere ubuntuservers en valt daarmee ook buiten de verdachtmaking.
 
Kijk de hardware config goed na...

Inmiddels zelf onderzocht: de VMware definities bekeken: de Ethernet adapter blijkt inde configfile foutief te zijn. een fout ontstaan na back-up en restore van de machine...

Na een nieuwe adapter te hebben toegevoegd en restart te doen werkt het weer (met alleen de nieuwe adapter)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan