Virus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

j.vanneutegem

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2002
Berichten
206
Ik heb windows 10 en Eset als virusscanner. De laatste tijd werd mijn pc wat trager dan anders en zagen de website er ineens anders uit.
Dat laatste heb ik hersteld door de browser waar ik mee werk (chrome) te verwijderen en opnieuw te downoaden, nadat ik eerst een complete computerscan heb laten uitvoeren door Eset. Hieruit kwamen geen bedreigingen naar voren.
Eerder deze week wilde ik een nieuwe map downloaden voor mijn TomTom, maar dat lukte niet, kreeg steeds foutmeldingen.
Nu vanmorgen wilde ik inloggen op de Blokkersite, maar dat lukte niet (de velden voor emailadres etc. waren niet in te vullen).
Zou het kunnen zijn dat er toch een virus op mijn pc zit oid, wat Eset niet herkent of is er hier iets anders aan de hand? Kan of moet ik iets doen om weer gerust handelingen te kunnen uitvoeren op mijn computer?
 
Ik gok er op dat er een browser helper geïnstalleerd werd. Er wordt dan omgeleid naar andere advertenties en dan worden de invoervakjes of andere pagina elementen wel eens gezien als advertentie. Deze verdwijnen dan of elementen worden onbruikbaar. Deze ongewenste browser toevoegingen komen bijvoorbeeld met een on-line scan of een klein .exe bestandje dat zogenaamd nodig is om iets te gaan downloaden. Zij laten zich vaak zien als een bij u onbekende extensie of add-on van de browser en kunnen in dat menu dan gewoon worden weggehaald maar u kunt beter nu het programma AutoRuns gebruiken om een lijst opgesteld te krijgen van wat er op de computer opstart. Kijk dan eerst in de categorie Browsers.

Wanneer u AutoRuns draait, daarna alle onbekende namen van processen opzoekt met Google en daar goed controleert wat anderen er over schrijven, niet direct op de eerste opmerking afgaand, dan zal de meeste malware wel te achterhalen zijn. Maak meteen notities van wat te vertrouwen is.

Browser helpers op zich, zijn een verdienmodel van sites en die sites kunnen andere dingen doen die niet deugen, zoals de startpagina anders opgeven of van zoekmachine veranderen, maar hoeven geen directe bedreiging te zijn zoals bij spioneren of onklaar maken. Omgekeerd kan een kwaadaardig programma wél ook browser helpers installeren.
 
Beiden hartelijk dank voor jullie reactie! Ik heb de diverse schoningsacties uitgevoerd en het loopt nu allemaal weer zoals het moet. Ik hoop dat het probleem nu opgelost is, dus ik kan weer opgelucht verder. Dank nogmaals ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan