Temperatuur CPU en fan speed in het BIOS.

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
In het BIOS heb ik AMD Cool 'n Quiet Enabled (betreft een Phenom IIX6)


Bios

Chassis Intrusion Disabled
CPU Smart Fan Target 40%
CPu min fan speed % 50%
Sysfancontrol 10%

PC Health Status


CPU Temperature 33 C
system Temperature 20C
CPU Fan Speed 2202
Sys Fan Speed 4918

En daaronder de Voltwaardes.



Is de temperatuur van de CPU te laag, omdat ik vaak waardes lees van 50C of hoger? Of kan ik dit zo laten staan. Zou de Systemfanspeed omlaag moeten?
 
Info over Cool'n'Quiet hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cool'n'Quiet
Cool'n'Quiet regelt dus dat de kloksnelheid van de processor omlaag gaat, wanneer die processor weinig te doen heeft. De processor verbruikt dan minder energie en wordt daardoor minder warm. Daarom hoeft de processorventilator dan ook minder snel te draaien om de boel koel te houden. Dankzij Cool'n'Quiet gaat dat allemaal volautomatisch. Moet je vooral zo laten.

Over het algemeen geldt: hoe lager de temperatuur van de CPU, hoe beter.
Je temperaturen zien er prima uit. Moet je verder niets aan doen.

Hieronder als vergelijking een voorbeeld van de temperaturen in mijn Asus desktop pc:

58fb3be60cb5e-2017-04-22_13_10_30-Piriform_Speccy.png


Over die temperaturen ben ik ook dik tevreden.
In laptops loopt de temperatuur vaak hoger op, omdat een laptop nooit zo goed gekoeld kan worden als een desktop pc.
 
CPU Fan Speed 2202
Sys Fan Speed 4918
Lijkt het op een F16?

Max. target temp. CPU op 80° b.v. zetten en de fan zo laag mogelijk, heb je de minste herrie.
Mobo op 60°
 
Je hoort de fans goed, maar niet overdreven. Alleen jij zegt 80 en 60 graden en de anderen adviseren de zaak zo koel mogelijk te houden?
 
Bij een Intel kan het op 50 en 40° staan, bij een AMD, de heethoofdjes, kan het hoger, maar ja, tis jouw feestje, ik hou niet van herrie uit een PC.

En waarom zou het zo koel mogelijk moeten?
Verouderen doet het toch wel en het is geen 90°, dan moet je er wat aan doen.
 
ik hou ook niet van herrie uit de pc, maar koel lijkt me altijd beter dan heet voor de elektronica.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan