Geraak niet meer in mijn BIOS van mijn Asrock X99 Extreme4/3.1 moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2016
Berichten
59
Knipsel.PNG

Zie in bijlage, maar heb onlangs bij de sectie "BOOT" de optie "FAST BOOT" gewijzigd naar Super Fast. Sindsdien kan ik niet meer in mijn Bios door F2 of DEL in te drukken bij de opstart. Of ik ben niet snel genoeg, weet het niet maar geraak er gewoon niet meer in!
Wie zou mij hiervoor kunnen helpen want volgens de handleiding is de enige manier om de UEFI setup uit te voeren, door Clear the CMOS... maar daar snap ik nu niets van!
Hopelijk ervaren personen hier om mij terug op het juiste spoor te zetten, waarvoor dank bij voorbaat.
Mvg. Kurt
 
Indien je windows 10 hebt moet je windows anders afsluiten:

Houdt SHIFT ingedrukt en selecteer "afsluiten" in het startmenu. blijf shift inhouden totdat de computer uitstaat.

vervolgens houdt je F2 ingedrukt en start je de computer op. houdt F2 ingedrukt totdat je in je UEFI bent.

Een en ander kan wat afwijken maar dat is de "normale" procedure om in je BIOS te komen met fastboot
 
Hoi Wampier, bedankt om te willen helpen maar dit lukt mij aan geen kanten. Windows start telkens gewoon weer op. Heb het nu al een viertal keer geprobeerd maar noppes.
Mvg Kurt
 
Er staat in de bijlage dat je een bepaald hulpprogramma moet gebruiken voor heropstarten en dan in de BIOS gaan.

Clear CMOS betekent dat je een jumper even tijdelijk verplaatst of verbinding maakt tussen twee contacten. Daar valt dus verder niet veel aan te begrijpen. U denkt te moeilijk. In de handleiding wordt beschreven hoe.
 
Handleiding-link
Pagina 6 laat zien waar de Clear_CMOS jumper zit: Het element met nummer 26 op de plattegrond, op het moederbord heet die: CLRCMOS1
Pagina 19 beschrijft in detail wat je ermee moet doen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs, kan momenteel uw "Handleiding-link" niet openen maar zal me morgen er eens in verdiepen.
Bedankt aan iedereen die mij heeft willen helpen.
Mvg. Kurt
 
Als je bij het moederbord de handleiding geleverd hebt gekregen (digitaal of op papier), dan lijkt het me dat je ook daar in kunt kijken ipv. de link van mij te moeten gebruiken.
Ik zal even citeren wat pagina 19 zegt (is ENG):
CLRCMOS1 allows you to clear the data in CMOS. To clear and reset the system
parameters to default setup, please turn of the computer and unplug the power
cord from the power supply. Ater waiting for 15 seconds, use a jumper cap to
short pin2 and pin3 on CLRCMOS1 for 5 seconds. However, please do not clear
the CMOS right ater you update the BIOS. If you need to clear the CMOS when
you just inish updating the BIOS, you must boot up the system first, and then shut
it down before you do the clear-CMOS action. Please be noted that the password,
date, time, and user default proile will be cleared only if the CMOS battery is
removed.
Oftewel: Sluit de computer af, haal de stroomkabel van het systeem af, open de kast na 15 seconden wachten, zet de CLRCMOS1 jumper over van positie 1+2 naar positie 2+3.
Laat 'm daar (minstens) 5 seconden op staan, en zet de jumper daarna weer over naar positie 1+2 (oftewel naar waar hij op stond vóór je actie).
Positie 1 staat aangegeven bij de bepinning met het nummer 1

Levert het geen resultaat, dan de CMOS batterij verwijderen (uiteraard weer met totaal geen stroom voorzien aan het moederbord) en daarna terugplaatsen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs, uitvoerige uitleg van je! En sorry maar de engelse taal is mij niet te duidelijk en zeker niet met die technische termen, vandaar dat ik de handleiding er niet bij neem.
Is na het "Clearen" dan ook alles weer gereset in mijn BIOS ik bedoel moeten er dan instellingen worden terug gewijzigd worden, zo ja dan zit ik helemaal in de puree.
Bedankt Tijs
 
Hier is de layout. De link was van een PDF bestand. Hiervoor is een PDF lezer nodig.

4kjxoy.jpg
 
Bedankt beide heren, toppie van een uitleg, morgen ga ik aan de slag. Bedankt...
Mvg. Kurt
 
Het is niet eens nodig om de jumper om te zetten: Je kunt een knopje gebruiken op het paneel van het moederbord.
Dan moet wel het systeem zijn afgesloten én de voedingskabel eraf zijn:

attachment.php

attachment.php


Tijs.
 

Bijlagen

  • Paneel.jpg
    Paneel.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 197
  • CMOS-switch.jpg
    CMOS-switch.jpg
    27,7 KB · Weergaven: 198
Laatst bewerkt:
Hoi mensen allemaal, heb het probleem kunnen oplossen zonder Clear CMOS want was echt bang dat ik in het BIOS bepaalde instellingen ging moeten terug zetten en ging niet weten hoe en wat, anyway heb eens contact opgenomen bij AZERTY.nl (waar ik mijn systeem heb laten assembleren) en deze hebben onderstaande link doorgestuurd hoe ik terug via Windows herstel terug in mijn BIOS kan geraken. En is direct gelukt! In elk geval aan iedereen een grote dank om mij te willen helpen met mijn probleem.
Met vriendelijke groeten Kurt

https://www.tenforums.com/tutorials/5831-boot-uefi-firmware-settings-inside-windows-10-a.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan