Zeer vaag probleem met Externe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gousman

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Berichten
53
Beste lui van Helpmij,

Het probleem waar ik zojuist tegenaan liep is zeer apart, dus hopelijk begrijpen jullie het een beetje/kunnen jullie er wat mee.
Het gaat om de externe HDD van mijn vriend. Omdat ik waarschijnlijk de sloper ben, ben ik best benieuwd wat er nou precies aan de hand is.

Het gaat om een 1TB Seagate external "expansion" HDD met USB voeding.

Huidige status:
- De harde schijf wordt wel herkend door de PC (geluidje wanneer je hem er in steekt of uithaalt).
- Bij 'mijn apparaten' en 'apparaatbeheer' wordt de schijf herkend en geeft hij aan dat het apparaat prima werkt
- het apparaat kan in de taakbalk niet worden 'uitgeworpen', of in apparaatbeheer verwijderd of gedeïnstalleerd worden.
- De harde schijf wordt niet getoond in 'deze PC' en heeft voor zover ik weet geen station toegewezen (maar ik heb niet goed kunnen kijken).
- Deze problemen zijn het zelfde op meerder PC's/laptops
- De USB poorten van de computer waar het apparaat stuk ging lijken ook geen andere USB apparaten (en telefoon) meer te herkennen.

Wat er gebeurde
Ik was op mijn vriend zijn PC een spel aan het spelen dat op zijn externe harde schijf stond. Halverwege het spel stootte ik met mijn been per ongeluk tegen de kabel, waardoor de harde schijf op de grond viel (een val van +- 20cm). De val was niet zeer hard, want ik had het in eerste instantie niet door... totdat het spel vast liep. Het hele spel reageerde niet meer. Alt-tabben werkte niet en heel windows leek niet te reageren op mijn muis, al zag je wel de voorvertoningen van bv. alt-tabben en naar bureaublad gaan.
CTRL-ALT-DEL werkte wel, maar taakbeheer kon niet geopend worden.

De broer van die vriend raakte, samen met mij, in paniek en we hebben geprobeerd de computer opnieuw op te starten. Volgens hem was er geen resetknop en dus heeft hij de aan-knop 5 seconden ingedrukt tot de PC uit viel.

Hierna ging de PC niet meer aan, totdat we de externe HDD er weer uit haalde. Vervolgens herkende de PC niet dat deze externe schijf een opslagstation was. Hij gaf wel aan te herkennen dát er een apparaat aanwezig was... en zoals gezegd ook het merk en type, maar daar bleef het ook wel bij.

We hebben vervolgens alle mogelijke USB poorten in het huis geprobeerd, waarbij hij de harde schijf er steeds uit trok zonder deze eerst te verwijderen. Dit is best vaak soms snel achter elkaar gebeurd.


Mijn vragen

- ten eerste: heeft iemand hier enig idee wat er aan de hand kan zijn? kan het zijn dat door de fysieke val tijdens het uitvoeren van een game gelijk de hele schijf vastloopt en onbruikbaar is geworden?
- is de data op de schijf nog terug te krijgen? er staan belangrijke bestanden voor de opleiding van m'n vriend op (ik neem aan van wel, gezien hij nog min of meer herkend wordt)
- is het puur mijn schuld dat de schijf niet meer functioneert, alleen door de val... of zijn de gebeurtenissen daarna ook op invloed. Dit wil ik vooral weten, omdat ik nu min of meer de volledige schuld krijg en... indien dat waar is, ik eigenlijk wel vind dat ik de volledige harde schijf moet vergoeden.
- hoe moet ik dit oplossen!??
 
a. Ja, de externe harde schijf kan kapot gaan van zelfs een kleine val. Wel met de aantekening dat het probleem de behuizing/controller in de behuizing kan zijn of (ergste geval) de harddisk ín de behuizing.
b. Je zou kunnen beginnen met een duidelijker type aanduiding dan "1TB Seagate external "expansion" HDD met USB voeding", dit voor evt. rechtstreeks inbouwen van de harde schijf in de computer (dus uit zijn behuizing te halen en welke bestandsindeling er dan op zou moeten staan).

PS: Begrijp uit bovenstaand verhaal dat de kans dat de hele (externe) harde schijf te redden behoorlijk klein is, en dat (liefst met het eerst redden van relevante bestanden vanaf de harddisk) er een nieuwe zal moeten komen (op jouw kosten).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij valt die schade van de HDD/hardware onder de aansprakelijkheidsverzekering.
Hierna ging de PC niet meer aan, totdat we de externe HDD er weer uit haalde.
Jij stootte tegen de kabel. Is daardoor schade ontstaan aan de pc? Softwarematig lijkt mij niet dat je aansprakelijk bent, immers je maakt met toestemming van de vriend gebruik van de pc. Dan kan er altijd wat gebeuren en de vriend moet zelf zorgen voor back-ups. Officieel moet je vriend jou aansprakelijk stellen en met dat bericht moet je jouw verzekering inschakelen. Je moet nooit schuld erkennen want dat is aan de verzekeringsmaatschappij om te beoordelen. De verzekeringsmaatschappij zal aan jou vragen wat er is gebeurd.
 
@dnties/Tijs

Ik vrees ook het ergste, maar ik hoop dat er nog wat data terug te halen is met bv. het chkdsk /r command. Er stonden namelijk best wat belangrijke bestanden op. Een nieuwe kopen voor hem ga ik sowieso wel doen, gelukkig zijn die dingen niet zo duur meer tegenwoordig.

@Senso

Ik gok dat er geen schade aan de PC is ontstaan, ik denk eerder dat hij niet meer aan ging toen de schijf er in zat omdat die 'vast zit' in een bepaalde staat, ofzo (als dat logisch klinkt). Hij is verder ook niet super boos ofzo hoor, dus het zal vast geen juridische poespas worden. Het is meer (ook voor mijn eigen kennis) handig om te weten of puur de val de schade heeft veroorzaakt, of ook de gebeurtenissen na de val (zoals de computer koud afsluiten terwijl de schijf vast liep).
 
chdsk /r op een schijf waar je over schrijft:
Vervolgens herkende de PC niet dat deze externe schijf een opslagstation was. Hij gaf wel aan te herkennen dát er een apparaat aanwezig was...
Je mag me uitleggen hoe je chkdsk /r doet zónder dat de schijf/partitie(s) schijfletters hebben??

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan