Temperatuur hoog processor/moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

WY79

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
Berichten
162
Ik heb vind de laatste tijd dat me laptop erg warm wordt. Ik heb het nu gemeten met het programma Speccy. Ik zag dat de temperatuur van me processor rond de 90 graden en moederbord ook rond de 90 graden Celsius was. (Zie bijlage)
Wat kan ik doen om ze koeler te krijgen?
Ik me laptop, Acer Aspire 8530G, op een bureau staan, met onder de laptop een bureau placemat.Speccy temperatuur hoog.jpg
 
Tja, wat je er niet bij vertelt is wat de laptop op zo'n moment aan het 'doen' is, of is na het opstarten en simpelweg naar het beeldscherm kijken deze temperatuur standaard (dus in 'rust'?)

Wat sowieso wel handig is om te doen, is de achterkant stofvrij maken (waar de warme lucht wordt uitgeblazen) en als het een laptop is waarvan je d.m.v. het losdraaien van een paar schroefjes in de bodemplaat ook nog bij de processorfan en indien aanwezig, ook bij de videokaartfan kunt komen, dan zou je die ook eens op stofophoping moeten bekijken.

Mijn laptopje wil dat ik dat iedere 2 maanden doe, want dan zitten de beide fannetjes behoorlijk vol met stof. Ik hoef niet eens te kijken, ik hoor dat als de machine bij relatief normaal gebruik vaak begint te 'blazen'. Da's een indicatie dat het weer tijd wordt om 'm even stofvrij te maken. Ik heb thuis een harde vloer en een langharige hond, dat 'bespoedigt' de stofopname nogal.

En wat die placemat betreft : die is van plastic / kunsstof? Zo ja, dan misschien handiger om ander materiaal te gebruiken, iets wat warmte doorlaat. Ik denk dat plastic / kunsstof de warmte eerder reflecteert dan afvoert.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Hier wordt een laptop die goed op dit model trekt geopend ...

https://www.youtube.com/watch?v=LpKdnz5AY3c

Een van de ettelijke topic's op deze site over hoe zuiver/stofvrij maken...

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...l-hard?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

De door u gemeten 90°C is aan de pittige kant , en zeker niet bevorderlijk voor de uiteindelijke levensduur van deze laptop.

Dit model is ook gekend/berucht voor van het motherboard loskomen v/d g.p.u. door oververhitting.

Zuiver stofvrij maken in telegram stijl ...

Ventilator mechanisch blokkeren ... , met luchtdruk in omgekeerde richting van normale airflow blazen doorheen de heatpiperadiator.

De relatief hoge h.d.d. t° lijkt te wijzen op onvoldoende airflow in de behuizing ---> zo goed als zeker stofophoping heatpiperadiator , of een niet vlot draaiende ventilator .

Peter
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat je er niet bij vertelt is wat de laptop op zo'n moment aan het 'doen' is, of is na het opstarten en simpelweg naar het beeldscherm kijken deze temperatuur standaard (dus in 'rust'?)

Wat sowieso wel handig is om te doen, is de achterkant stofvrij maken (waar de warme lucht wordt uitgeblazen) en als het een laptop is waarvan je d.m.v. het losdraaien van een paar schroefjes in de bodemplaat ook nog bij de processorfan en indien aanwezig, ook bij de videokaartfan kunt komen, dan zou je die ook eens op stofophoping moeten bekijken.

Mijn laptopje wil dat ik dat iedere 2 maanden doe, want dan zitten de beide fannetjes behoorlijk vol met stof. Ik hoef niet eens te kijken, ik hoor dat als de machine bij relatief normaal gebruik vaak begint te 'blazen'. Da's een indicatie dat het weer tijd wordt om 'm even stofvrij te maken. Ik heb thuis een harde vloer en een langharige hond, dat 'bespoedigt' de stofopname nogal.

En wat die placemat betreft : die is van plastic / kunsstof? Zo ja, dan misschien handiger om ander materiaal te gebruiken, iets wat warmte doorlaat. Ik denk dat plastic / kunsstof de warmte eerder reflecteert dan afvoert.

Tja, wat je er niet bij vertelt is wat de laptop op zo'n moment aan het 'doen' is, of is na het opstarten en simpelweg naar het beeldscherm kijken deze temperatuur standaard (dus in 'rust'?)
Wat de laptop precies aan het 'doen' is weet ik niet. Hij wordt wel vrij snel warm. Ik ben nog geen half uurtje aan het internetten en hij is al vrij warm. (Ik hem de laptop kort geleden open gehaald. Ventilator er uit gehaald en schoon gemaakt.
En welke processen er precies draaien weet ik niet, misschien dat dat ook mee kan spelen.
 
@ WY79 Ik vind zoiets als dit wel interessant. Maar ik weet niet of je nog reageert op dit onderwerp. Ik weet wel iets dat zinvol is om te proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan