Schone installatie linux mint met USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
191
Sinds kort heb ik op een oud laptopje linux mint cinnamon geinstalleerd.
Ik ben daar een beetje mee gaan oefenen , maar vanmorgen was ik opeens "gebruiker" in plaats van administrator of zo.
Ik kan geen pakketten meer installeren of downloaden. Als ik op het picto programma pakketten downloaden en installeren klik wordt mijn wachtwoord gevraagd maar er gebeurt niet. Ook instellingen kan ik niet meer veranderen. Er wordt om een ww gevraagd maar daarna gebeurt er niets.
Al wat gezocht en mogelijk zou ik mintinstall opnieuw moeten installeren. Dat lukte wel via terminal: su: install mintinstall
maar ik kan nog steeds niets.
sudo update en sudo upgrade gedaan. maar probleem blijft bestaan.
Ik wil nu eigenlijk proberen om een "schone" installatie te doen. Zeg maar wat bij windows terug naar fabrieksinstellingen.
Daar heb ik een USB voor nodig.
Probleem is dat mijn BIOS, booten vanaf USB niet ondersteund. Bij eerste installatie heb ik dat opgelost door in windows "easyBSD" te installeren en zo kon ik een keuze maken voor USB.
Echter dat zit er natuurlijk niet meer op . . Ik heb al een opstart stickje gemaakt mbv "schijfkopie voor USB"
Nu moet ik nog een manier vinden om te booten via USB, bij voorbeeld via grub ofzo??
Hoe doe ik dat??
Ik hoop dat iemand kan helpen want nu kan ik niets.
 
Als je nog in grub kan komen en je hebt een standaard installatie dan zou je een "restore disk" optie moeten hebben bij het booten. Heb je die al gebruikt?

Anders kun je in je home directory eerst nog proberen je .gconf directory te wissen. Veel problemen met de desktop kun je zo oplossen.
 
ik heb een recovery mode gevonden (na opstarten [shift] gebruikt) dit heb ik al gedaan
maar geen verbetering
na opnieuw opstarten weer shift en dan [c] dan krijg ik "grub>" maar weet niet hoe verder
 
super bedankt voor het meedenken!

.gconf verwijderd maar nog steeds zelfde probleem
 
Ik heb in je vorige vraag nog een tip gegeven maar 0,0 terugmelding van je gekregen.
Link, posting #6.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties die tips ging over het aanpassen van BIOS om geschikt te maken voor USB opstarten. Die functie is niet aanwezig in mijn bios. Ik heb dus geen fast bios mode.

Het is me uieindelijk gelukt mbv een 2de oude laptop.
ik heb de HDD uit mijn N150 gehaald en in de oude laptop (met cd-rom) geplaatst.
opstarten met cd . volledige installatie afgerond en vervolgens de HDD weer terug in de N150
Opnieuw updaten en upgraden alle paketten installeren En alles draait als een tierelier.
1 probleempje: bij update komt hij steeds een packet voor CD-rom tegen, (van de oude laptop) maar de N150 heeft die natuurlijk niet.
Dat kan ik wegklikken, zonder problemen, maar dit komt regelmatig terug.

Blijft natuurlijk wel mijn vraag staan:
is het mogelijk om Linux mint opnieuw te installeren zoals bij voorbeeld bij windows systeemherstel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan Mint altijd opnieuw installeren, en als je dan bij schijfbeheer dezelfde partitie aanvinkt die deze moet gebruiken met Mint erop, wordt de oude overschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan