webcam in mijn ASUS Zen AiO (ZN240IC series) die wellicht foto's neemt van mij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lewi

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
33
Goedemiddag (tijdstip),
Mij overkomt de laatste paar weken iets onverklaarbaars. Wanneer ik surf, sites bezoek, of zelfs een game online speel en zelfs zonder enkele activiteit lijkt het erop dat er foto's genomen worden (geen flauwe grappen maken alsjeblieft, ik ben niet paranoide :p ). Ik kan dit niet anders omschrijven. Er "flitst" een kleinere "window" door mijn beeld heen, net als de sluiter op een camera zeg maar. Slechts enkele seconden, heel snel. Ik las op het web dat je webcam gehackt kan worden en dus hangt er een keurig lapje over mijn webcam heen (of is dat een broodje aap verhaal?) Ik weet het echt niet. Voel me hierdoor een tikje suffig, bestaat zoiets wat ik ervaar ???? Windows defender draait mee, heb al diepe scan gedaan, heb alle scans eigenlijk gedaan, Windows geeft aan niets te vinden. Heb ook sub-forum Spyware bezocht en niets gevonden dat hier op lijkt. Vreemd vind ik het en het laat me niet los! Wie heeft dit al eens eerder gelezen of gehoord? Indien onbekend, overweeg ik toch om de mannen met de witte jassen te bestellen om mijzelf te laten opbergen (grijnzzzz) ....maar serieus...weet iemand van jullie iets te melden omtrent dit geval?
Lewi
 
Om te beginnen, leuk spul heb je.

Ja, men kan je camera overnemen, maar alleen als je je beveiliging niet in orde hebt.
Scan je pc eens met malwarebytes, dan zie je of er ongewenst spul op je pc staat.

Het afdekken is een goed middel.
Er zijn merken die ongewenst gebruik kenbaar maken door het ledje er naast te laten oplichten. Dan ben je gewaarschuwd. Het is softwarematig, dus in hoeverre dit te manipuleren is weet ik niet.
Weer andere merken zoeken het door een schuifje te maken zodat je het lensje kunt afdekken.

Ik vraag me dan af, hoe vaak gebruik je die camera. ik gebruik die van mij nooit dus heb ik hem in apparaatbeheer uitgeschakeld en er een zwart plakkertje over geplakt. Valt niet op en is effectief.

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Beste Kostenzer,
Heb dank voor je reactie (de witte jassen mannen kan ik het bos in sturen ;) ) uhhhh.... mijn beveiliging niet in orde hebben staan? Zou je me ook kunnen zeggen welke ? Malwarebytes...dien ik het te downloaden? Of kan ik online scannen?Nooit nodig gehad. Werkte vroeger met een iMac...die is overleden als in "wordt slechts gebruikt voor muziek in mijn studio" en deze ASUS draait net een half jaartje en dus ben ik na jaren lang werken met een Mac, tevens de weg een ietwat kwijt in Windows, het is wennen. Met XP kon ik nogal veel, met Win10, zeker na de laatste upgrade van gisteren, is het een constant zoeken en na deze upgrade staan zaken ook weer helemaal ergens anders of zien er anders uit .... Gebruik mijn camera regelmatig vanwege familie over de hele wereld waarmee ik Skype. Dus lapje over lensje.....Kun je me nog ajb even wegwijs maken over die beveiligingsopmerking van je en dat Malewarebytes progje? In iedergeval bedankt!
 
Malwarebytes kun je downloaden.

Beveiliging is meer dan defender. Een antivirus is ook nodig.
Malwarebytes geeft aan ook dat gedeelte te regelen.
Ccleaner is ook een te downloaden en een programma om de zaak op te ruimen.

Zelf gebruik ik alleen Avira. Af en toe eens Ccleaner, die ik dan weer er af gooi.
Win 10 werkt bij mij als een tierelier.

Mag ik weten waarom je van Apple afgestapt bent?
 
Mijn vrouw heeft een zoon die al jarenlang werkt als IT beheerder voor een behoorlijk grote groep machines bij een bedrijf dat software maakt. Hij heeft het standpunt dat WinDefender in principe genoeg moet zijn om veilig te kunnen computeren, dus ben ik daarop afgegaan. Ik zal de discussie weer eens aanzwengelen wanneer hij terug is van zijn zakenreis, ben benieuwd naar zijn reactie op wat jij hier voorstelt. Ik was vroeger niet anders gewend dan te draaien met een AV-progje, kan me nog goed herinneren ooit dat enorme logge Norton te hebben gehad...pffff, maar dit terzijde....Ccleaner is mij ook bekend. Malwarebytes niet, ik zie een gratis trial voor 14 dagen real-time protection, daarna scant het alleen op commando, tenzij je premium betaalt, ik heb daar weinig trek in moet ik je zeggen, ben niet gierig hoor, maar heb slechte ervaringen opgedaan in het verleden. In mijn ervaring is het zo dat je een progje "denkt" te kopen en dat het dan van jou is. Niet dus...op een gegeven moment is het door de ontwikkeling niet meer compatible en dien je opnieuw centen te storten....ik denk erover na. Win10 vind ik een fraai besturingssysteem, het ziet er goed uit en werkt vlekkeloos, geen klachten daarover, er zijn wel apps waar ik mij scheel aan erger zoals photo's....vreselijke app! Mail zuigt ook. Ik heb Office 2016...werkt als een tierelier inmiddels ...ikke blij :) en dan je vraag over Mac.....Ik had een late 2009, was er dolblij mee, heerlijk computeren, jaren achtereen...totdat Apple kwam met El Cap, bracht mijn hele systeem van slag! Ik via Timemachine snel terug naar Yosemite, dat werkte goed en ik gaf Apple de tijd hun bugs op te lossen (vooral problemen met mail), ergerlijk! Dus lang gewacht en El Cap overgeslagen, nieuws in de gaten gehouden en Apple kwam met Sierra! Achterdochtig geworden ook daarmee heel lang gewacht, maar op een gegeven moment las ik ergens (geen idee meer waar) at je die upgrade niet al te lang moest uitstellen om redenen...weet ik niet meer (denk dat ik het verdrongen heb) en daarom, vertrouwend op mijn externe schijf waar Timemachine voortdurend backup's maakte, deed ik de upgrade naar Sierra en.....kreeg heel veel problemen met van allerlei apps die niet wilde werken, programma's die niet compatible meer waren en wederom mail die niet wilde functioneren en dus.....terug naar Yosimite....dacht ik te kunnen......kon slechts de datum kiezen, klikte op herstellen en toen overleed mijn harde schijf :( was niks meer mee te beginnen. Woest was ik! Ik was stapelgek op mijn Mac en het probleemloos computeren daarmee. Nu staat hij n mijn studio als muziekvoorziening, werkend op een kleine nieuwe SSD en El Cap. Kennis van me heeft dat voor mij geregeld. Zo zit dat dus.....
 
LOL Lange Pier !
Natuurrampfoto's...whahahaha je zou eens moeten zien hoe mijn 65-jarige kop er uit ziet in de vroege ochtend :p
En bang ben ik niet zo snel, vind het alleen uitermate irritant om elke keer dat flitsraampje door mijn beeld heen te zien, ook al is het maar enkele seconden ;)
 
Nou, Malwarebytes gedownload en laten scannen....geen enkele bedreiging gevonden! Wat dat hinderlijke geflits dan wel is blijft kennelijk een raadsel....het is.
Bedankt voor jullie feedback in deze.
Probleem niet bestaand kennelijk, flitsen voor te hard rijden zittend voor mijn scherm is een nieuwe voor me ;)
Lapje hangt voor camera, zit me niet in de weg.

Ik dacht....meld dit even aan jullie.....en mocht er "ergens" nog een licht opgaan zal ik het zeker melden hier.

De groeten van ouwe Lewi, de natuurramp :p
 
geen flauwe grappen maken alsjeblieft, ik ben niet paranoide :p .
Indien onbekend, overweeg ik toch om de mannen met de witte jassen te bestellen om mijzelf te laten opbergen (grijnzzzz) ....

Naar het niveau te oordelen van de laatste threads overweeg ik toch om de mannen met de witte jassen te bestellen om 2 fotogenieke personen te laten opbergen:p
 
Hahaha...is goed, zolang er maar een niet flitsende, lekker snelle ASUS Zen staat en ik mijn eigen koffie mag zetten en wie weet kunnen Lange Pier en Lewi het uitstekend vinden samen tijdens de activiteiten middagen aldaar :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan