foutmelding blauw scherm NDIS.SYS

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
150
Hoi

Het betreft deze laptop:
Het is een Asus K52F
MB Ver. K52F
A3N0AS338516115

K52F-SX051V-BE
Check number 6232

met win7 op.

De gegevens van het netwerk zijn:
802.11b/g/n Module: AW-785H
Model number: AR5B95
FCC ID: PPD-AR5B95
CCAE08LP1590TO
Draadloze netwerkadapter AR9285
JMicron PCI Express Gigabit Ethernet Adapter

Ik had eerst problemen met het beeldscherm bij het opstarten. Er kwamen steeds horizontale balken en toen een blauw scherm met die NDIS.SYS (netwerk) en viel pc uit. Nu heb ik de grafische drivers terug opnieuw geintallered, en nu krijg ik geen horizontale balken meer, maar wel het blauwe scherm met NDIS.SYS

Ik heb gelezen dat NDIS.SYS te maken heeft met de netwerkkaart? netwerkinterface?

Hoe kan ik deze updaten? Moet ik die oude nemen van de website van Asus?
https://www.asus.com/be-nl/Laptops/K52F/HelpDesk_Download/
Windows 7 64 bit, lan-mapje opendoen. Moet ik dit dan terug installeren?

Of zijn er recentere voor dit model of maakt het model niet uit?

Wie kan me helpen voor een link naar een goede netwerkdriver, zodat ik het blauwe scherm niet meer krijg?

Men zegt mij: "The issue can be resolved by downloading and installing the latest drivers for the NIC from the manufacture’s website."
Nog even vermelden dat ik geen internettoegang heb op de laptop in veilige modus mét netwerkondersteuning, aangezien er een probleem is met de netwerkdriver dus.
 
Laatst bewerkt:
Voer onderstaande stappen uit in het geval van een blauw scherm:

Stap 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op MiniToolBox.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.

Bevestig de opstartmelding Are you sure you want to continue? met Ja.

Vink Select All aan.

Klik op de knop Go.
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, MTB.txt.
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png




Stap 2:
Download
51a72e659f5b4-bluescreenview-6.jpg.png
BlueScreenView en installeer deze.
  • Na de installatie zal BlueScreenView starten.
  • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
  • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
  • Sla het bestand op het bureaublad op als bluescreen.txt.
    • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
    • Klik daar op.
    • Klik op Voeg bestanden toe
    • Klik op bluescreen.txt
    • Klik op Uploaden
    • Klik onderin op In de tekst plaatsen

    attachment.php

    paperclip.png




Stap 3:
Download
58f0abb0750a2-lmh.png
Look My hardware naar je bureaublad.

Dubbelklik look-my-hardware_X_XX.XX.XX.X.exe om het programma te starten
Klik op Start Scan
Er zal op je bureaublad een log verschijnen Look_my_hardware.txt
Post dit in je reactie.

  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op Look_my_hardware.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png




Voer voor de volledigheid ook volgende tool uit:
Stap 4:
  • Download
    57b47db378fc7-autoruns.png
    Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam Autoruns.zip uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie als administrator uitvoeren
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:

p4436801.gif


  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op Autoruns.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png


Tip:
  • Zorg dat bij gebruik van cleaner programma's zoals CCleaner de optie Geheugendumps is uitgevinkt zodat deze niet gewist worden.
  • Verwijder ieder CD visualisatie programma zoals Daemon Tools en Alcohol 120%. Ze gebruiken een stuurprogramma genaamd sptd.sys, dat berucht staat om het veroorzaken van BSODs.
    Gebruik het installatieprogramma van SPTD om het te verwijderen op www.duplexsecure.com


Geen MEMORY.DMP aanwezig? De volgende zaken kun je dan nakijken.

  • Kijk na of verborgen bestanden wel zichtbaar zijn via de Verkenner
  • Gebruik eventueel de zoekfuncties recht boven in de Verkenner om naar *.DMP bestanden te zoeken.
  • Combineer [windowstoets & r] → typ: control sysdm.cpl,,3 → Geavanceerde Systeeminstellingen → Klik op Instellingen onder Opstart- en herstelinstellingen.
  • Kijk hierin na of de instelling Foutopsporingsgegevens registreren op iets anders staat dan Geen.
  • Kijk ook na of de instelling Kernelgeheugendump wel op de standaard %SystemRoot%\MEMORY.DMP staat.
  • Kijk na of de vrije diskruimte wel meer dan 25GB is, indien de computer geen lid van een domein is.
  • Als deze ruimte minder is, maar je wilt toch geheugendumps bewaren, moet je het volgende doen.
  • Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
    Kopieer onderstaande code:
    On Error Resume Next
    Set WshShell = WScript.CreateObject(WScript.Shell)
    WshShell.RegWrite HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AlwaysKeepMemoryDump,1,REG_DWORD
    Message = De kernelgeheugendumps worden nu wel bewaard. & vbCrLf & Om iets van deze wijzigingen te merken moet je je afmelden & opnieuw aanmelden..
    X = MsgBox(Message, vbInformation, Geheugendumpfiles opslaan)
    Set WshShell = Nothing


    Ga naar Bestand - Opslaan als.
    Bij Opslaan in kies je: Bureaublad.
    Bij Bestandsnaam zet je:filedumps.vbs.
    Bij Opslaan als type selecteer je: Alle bestanden (*.*).
    Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → filedumps.vbsOpenen
 
"Constantly updating drivers is a guaranteed way to m'up the whole system."

Download de
55c47a41071c5-Display_Driver_Uninstaller_32512.png
Download Display Driver Uninstaller (DDU) naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Start de computer nu op in de veilige modus, dit is namelijk de meeste effectieve methode voor het verwijderen van de display drivers.
  • Dubbelklik vervolgens op DDU vX.x.x.x.exe en klik op de knop Uitvoeren.
  • Geef als opslaglocatie (Destination Folder) bijvoorbeeld C:\DDU op zodat het programma in een eigen map wordt uitgepakt.
  • Klik hierna op de knop Extract om het programma naar de bovenstaande map te laten uitpakken.
55c476eabc8f1-DDU.png

  • Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand Display Driver Uninstaller.exe en kies voor de optie uitvoeren als administrator.
55c478d2c5132-DDU_2.png

  • Mocht je de computer (nog) niet opgestart hebben in de veilige modus krijg je de onderstaande melding te zien.
  • Voorafgaand wordt er als eerste nog een systeemherstelpunt van Windows aangemaakt.
  • Kies in het onderstaande scherm vervolgens voor Ja om automatisch naar de veilige modus van Windows door te starten.
55c478e23ca85-DDU_3.png

  • Vink alle opties aan zoals aangegeven in het rode kader op de onderstaande afbeelding.
  • Klik vervolgens op de knop Clean and restart (Highly Recommended)
55c4797e0261c-DDU_4.png


  • Na de herstart is er in de map "C:\DDU\DDU Logs" een logbestand met de naam "2015 _8_7_11_16_46_DDULog.txt" aangemaakt.
  • (de naam zal niet identiek zijn aangezien die de datum en tijdstip van uitvoeren bevat).
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan uw volgende bericht.


Stap 2:
Download bij Intel de V15.28.24.4225 drivers voor je VGAkaart.



Stap 3:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
'Geen stuurprogramma's via Windows Update

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DriverSearching\SearchOrderConfig",0,"REG_DWORD"

Message = "Er worden geen stuurprogramma's meer aangeboden via Windows Update!" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer opgestart worden!"

X = MsgBox(Message, vbexclamation, "Geen stuurprogramma's via Windows Update aanbieden")

Set WshShell = Nothing



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je: nodriverfix.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → nodriverfix.vbsOpenen
 
Ik heb verder niet alle logs doorgenomen die je voor dorado hebt samengesteld, maar hier kun je drivers vinden voor de Atheros AR5B95, voor updaten in/via Apparaatbeheer.
32bit Windows 7: hier (Klik op het groene "Download driver" knopje en daarna nog een keer (staat dan wat lager op de pagina)).
64bit Windows 7: hier (Klik op het groene "Download driver" knopje en daarna nog een keer (staat dan wat lager op de pagina)).

Mijn ervaring is dat Atheros wifi chips groot belang hebben bij recente drivers, dus vandaar bovenstaande tip.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Moet de JMicron PCI Express Gigabit Ethernet Adapter dan ook niet geupdate worden of is Atheros AR5B95 de hoofddriver van de netwerkkaart? Mag ik die netwerkdriver via appraatbeheer "invoegen" of best eerst die Intel grafische driver installeren? Dorado zegt versie V15.28.24.4225 te downloaden van de intel site maar die staat niet in de link. Misschien bedoelt hij versie .4229?
Want ik denk dat ik het enkel nog maar mocht downloaden, nog niet installeren (die intel grafische driver). Beter wachten op reactie Dorado? Als Atheros groot belang hecht aan recente drivers, is het dan verstandig om stuurprogs niet meer te laten updaten door windows update?
Ik zou graag het vervolg van de stappen doen.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen relatie tussen grafische driver en wifi netwerkkaartdriver, dus je kunt gerust alvast beginnen. :D

Mijn ervaring met dorado is dat hij online komt op het moment dat er (in zijn geabonneerde discussies) wat gebeurt (hij er dus een notificatie-mail van krijgt). Dus mogelijk reageert hij vanavond nog, maar misschien pas later.

Lijkt mij dat het (dorado) niet veel uitmaakt dat je een nieuwere Intel grafische driver installeert dan wat dorado aangaf, dus ook daarmee kun je (wat mij betreft) gewoon beginnen. :D

Tijs.
 
- Moet de JMicron PCI Express Gigabit Ethernet Adapter dan ook niet geupdate worden of is Atheros AR5B95 de hoofddriver van de netwerkkaart?
- Als Atheros groot belang hecht aan recente drivers, is het dan verstandig om stuurprogs niet meer te laten updaten door windows update door script?
 
Geen idee waarom de wifi drivers van Atheros zo slecht verkrijgbaar zijn (voor de bedrade Atheros varianten zijn wel hier en daar drivers te vinden), en je (dus) moet uitwijken naar (ietwat schimmige) websites als waar ik naar gegidst heb voor de recentste...
Ik ben uitgegaan van Internetten over wifi, maar als het bedraad gebeurt dan moet z.s.m. die JMicron van een driver worden voorzien.

Tijs.
 
Toevoeging nog: de versies van de JMicron op de website van Asus (onder "LAN") lijken (nog) redelijk recent (versie 6.0.23.4 terwijl de nieuwste versie 6.0.32.3 is), maar zijn wel van 2010.
Mocht je toch de allernieuwste willen hebben, voor zowel W7 32-bit als 64-bit: link, weer voor gebruik binnen Apparaatbeheer.
In de submap Driver/Win764 staat de 64-bit driver, in de submap Driver/Win7 staat de 32-bit driver.

Tijs.
 
Bij de intel versie V15.28.24.4229 zegt de laptop "Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de sofware" en de 4225 staat in de lin. Dus die van 2013 nemen op de website, maar die is voor Windows XP?
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je op zoek naar een driver die wel past.
Er is in de driversectie van Intel een auto detect utility die je daarbij kan helpen. link , download-link hier
PS: De auto detect utility zul je moeten installeren in normale modus, niet in Veilige modus.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Netwerk werkt weer. Opstarten duurt wel heel lang zoals altijd.

Welke grafische driver best te nemen?
Aus geeft versie Intel Grapics Driver 81,78mb V8.15.10.2405
Intel Utility geeft Intel Graphics Media Acceerator Driver V15.22.58.64.2993 MAAR zegt er wel bij "These drivers are Intel generic drivers. They do noet include customizations that your manufacturer might have added to optimize your computing experience.

Dus welke nemen?
 
Ik zou ze in ieder geval alvast allebei downloaden. Probeer dan eerst de Asus variant. Mocht die niet bevallen, dan de Asus variant deïnstalleren en daarna de Intel versie installeren.
PS: Blijbkaar geeft dorade de voorkeur aan de generieke drivers van Intel, maar ik volg hem daar niet in: Liefst (als die enigszins recent zijn) de versie van de laptopfabrikant gebruiken en alleen als die écht slecht bevalt de versie van de maker van de grafische chip (dus Intel in jouw geval). Heeft te maken met de compatibiliteit (zie ook de melding van Intel dat die slechts generieke drivers beschikbaar stelt).

PS: Zou wel leuk zijn als je ook even terugmeldt of je wifi of bedraad netwerkt op die laptop. En welke gelinkte driver(s) je (allemaal) gebruikt hebt daaromtrent.

Tijs.
 
Als ik die grafische driver van asus wil installeren krijg ik de melding:
Deze comp bevat op dit moment versies van stuurprogarmma's die nieuwer zijn dan de versies die u wilt installeren. Weet u zeker dat u volgende stuurprogramma's wilt overschrijven met oudere versies:
- Intel(r) HD Graphics 8.15.10.26.22
- Intel(r) Display Audio (6.1.7601.17514)
- Intel(r) Turbo Boost Technology Driver (6.1.7601.1.175.14)

Ik heb in apparaatbeheer mijn grafische drivers verwijderd, en de netwerkdingen, en mogelijks heeft Windows een recente grafische driver geïnstalleerd.

Ik kan bij schermresolutie kiezen tussen verschillende resoluties, dus dat lijkt goed.

Bij Beeldscherm zegt hij "1. Scherm van draagbare computer", hij staat nu op 1366x768 (aanbevolen)

Ik krijg ook een geel uitroepteken bij "Microsoft Virtual Wifi miniport adapter #2", bij bijwerken zegt hij dat er een driver is, maar dat die geen geldige handtekening heeft
Wordt denk ik bedraad en wireless gebruikt.

Hij start wel verschrikkelijk traag op, is dat normaal met een i3 en met antivirus BullGuard?
 
Laatst bewerkt:
Qua grafische driver lekker niets doen, zou ik zo zeggen. :D

Traag opstarten kan ik niet beoordelen, want naast de processor telt (bijv.) ook mee SSD of niet, veel intern geheugen of niet, veel automatisch mee opstartende meuk of niet, zwaar gefragmenteerde (niet-SSD) harde schijf of niet etc.
Je zou evt. in msconfig.exe , tabblad Opstarten, eens alles uit kunnen vinken (kies eerst "Verberg Microsoft ..." als dat vinkje er staat) behalve Bullguard. Is het dan nog traag bij opstarten dan daar ook BullGuard uitzetten en weer testen.

Verhaal over Miniport adapter zou ik nu verder geen aandacht aan schenken als alles (netwerktechnisch) goed werkt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
HTML:
Verhaal over Miniport adapter zou ik nu verder geen aandacht aan schenken als alles (netwerktechnisch) goed werkt.
Zou ik deze mogen verwijderen in Apparaatbeheer zodat deze opnieuw aangemaakt wordt, of gaan dan ook mijn andere netwerkdrives verloren?
 
Mag verwijderd worden in Apparaatbeheer evt., om opnieuw aangemaakt te laten worden bij herstart van Windows.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu meer dan een week verder sinds de laatste terugmelding van wouterskurtt.

@wouterskurtt: Hoe is de stand van zaken nu? Is alles werkend/opgelost?

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan