USB is onleesbaar / niet klaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

DefectGun

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Berichten
94
Beste Helpmij'ers,

Ik heb hier een USB met belangrijke data erop die ik niet wil kwijtraken. Helaas weigert het kleinoodje niet bepaald mee. Even ter verduidelijking, ik heb in totaal 6 verschillende USB poorten geprobeerd op 2 verschillende laptops, dus het lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Wat ik heb zo ver heb zijn de volgende symptomen:
  • Met CHKDSK krijg ik: Het apparaat is niet klaar. Of als ik /X gebruik: Cannot open volume for direct access.
  • Met Diskpart list disk staat hij erbij al Disk 2. Met list volume als volumeletter E. Het bijzondere is dan wel weer dat hij een capaciteit heeft van 0MB, en gelabeld staat als verwisselbaar. Bij status staat : NO MEDIA.
  • Zo'n beetje geen een tool kan de schijf vinden (waarom Windows Disk Management), maar bijvoorbeeld Victoria geeft de foutmelding [Warning] Invalid drive geometry!
  • Recuva, TestDisk, Partition Magic, Raw Copy (by roadkil), niks werkt. Ze kunnen hem niet eens vinden

Op het begin zat ik te denken dat deze E: schijf misschien gewoon een Windows fantoom schijf was, maar als je de USB eruit haalt, verdwijnt E: ook. Aardig is overigens dat hij op een USB 3.0 poort niet werkt, maar op 2.0 wel.

Uiteraard heb ik al geprobeerd om de USB te deinstalleren en opnieuw te configureren, ook met Windows probleemoplossing. Bij schijfinformatie in Windows staat overigens ook nergens iets. Alleen Generic USB device. Ik zat er nog aan te denken of het komt doordat de USB niet gemount wordt, maar ook mountvol /e of in Diskpart automount enable halen niets uit.

Laatste idee wat ik had was een autorun virus dat zich schuil houdt in de eerste cluster van de USB, maar op de laptop zelf is geen spoor te bekennen van dit virus, en virusscanners kunnen uiteraard ook de schijf niet lezen.

Heeft iemand enig idee hoe dit komen en/of hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt!
 
Kansloze missie als ik alles zo op een rijtje lees...typisch geval van jammer.
Afhankelijk van hoe belangrijk de data is kun je een data-recovery bedrijf vragen of ze de data nog kunnen redden maar dat gaat wel in de papieren lopen.
Ik zie maar 1 bestemming voor deze stick: de bodem van de kliko.
 
Probeer dit:
Verwijder de achtergebleven sporen van oude verbonden usb sticks.

Download
593bd761daa0b-uov.png
USB Oblivion en pak het uit naar je bureaublad.
Rechtsklik USBOblivion32.exe of USBOblivion64.exe om het programma te starten met administratorrechten.
Vink Do real clean (simulation otherwise) aan
Klik op Clean
 
Deze nog gevonden. Kijk er even naar.
 
Let wel op dat wat in Senso's link als
I have had lots of luck with the HP USB Recovery Tool. – Burgi Mar 2 '16 at 22:38
wordt gepresenteerd er niet voor is om data te redden van een flash drive/memory stick maar om die te formatteren. Dus de echte benaming ("HP USB Disk Storage Format Tool") dekt wel de lading, dus daar heb jij (nu) niets aan en bovendien zou ik die nooit bij Cnet downloaden maar bij een officiële HP bron.

Verder (op eerste blik en zover mijn kennis reikt op USB (opslag-)gebied) een interessante/nuttige link.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb USB oblivion geprobeerd, maar dat bood helaas geen soelaas. Het zou me ook wel verbaasd hebben als het wel werkte, aangezien de USB op een andere laptop ook niet werkte.

HP USB Recovery Tool is ook geen optie, omdat ik de data niet wil kwijtraken.

Nog wel even Bootice geprobeerd, maar die kon de USB niet vinden. Ik heb nog twee andere opties in m'n hoofd:
  • Ik heb verschillende keren gelezen dat de installatie ongedaan maken van de USB poort het probleem kan oplossen. Net zoals bij USB oblivion heeft dit dus effect op de USB poort van de laptop, niet op de USB zelf. Weet dus niet zeker of dit echt iets uithaalt.
  • In Diskpart CLEAN gebruiken. Maar ik denk wel dat hierdoor data van de USB verwijderd wordt?
 
Je opties gaan allemaal niets helpen.

Ik citeer even uit de link van Senso:
"No Media" means the flash memory controller cannot communicate with the NAND flash memory on the drive.
Oftewel: óf je controller is kapot óf het flash geheugen is kapot.

Nu mag je maar hopen dat het de controller is, want anders is het (ook voor datarecovery bedrijven) snel klaar...

Dus, er blijven 2 keuzes over:
a. "Transplantatie" van een identieke controller, zodat die gaat proberen jouw huidige flash geheugen uit te lezen. Er zijn een aantal filmpjes op Internet/Youtube, maar natuurlijk is het ook weer afhankelijk van welke controller het is... Is verder nogal priegelwerk en je moet een goede soldeerbout hebben die ervoor geschikt is (en natuurlijk precies zo'n zelfde USB stick, om de controller van over te zetten).
b. Brengen naar datarecovery bedrijf, hopend dat zij er wat mee kunnen (zij zullen iets vergelijkbaars doen als a., desnoods met een handig apparaat waar ze relatief eenvoudig het flash geheugen in kunnen zetten).

Overigens ga ik er hier vanuit dat je de stick netjes behandeld hebt, dus dat het probleem 'zomaar' is onstaan, niet na grof geweld, niet na op lompe wijze verwijderen van de stick, niet na het verbuigen van het USB aansluitgedeelte etc.

Zoals Scrapheap al meldde zijn de kansen in ieder geval klein.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan