Netwerk probleem sinds laatste update windhoos 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Berichten
2.920
Hallo allemaal,

Lang geleden maar ik heb een klein probleem.
Sinds de laatste update van windhoos 10 zie ik in mijn verkenner of in total commander mijn NAS en de andere computers in het netwerk niet meer.
Ik kan alles bereiken via de browser of via de windhoos verkenner (en dan zelf de betreffende naam invoeren van de computer/NAS) Via total commander kom ik helemaal nergens meer. Ook niet vanaf de andere computers.
Maar rechtstreeks op een icoontje klikken werkt niet meer. Sterker de bewuste icoontjes zijn verdwenen.
Er staan alleen nog icoontjes om hetzij via de browser naar de bewuste comp/nas te gaan of icoontjes voor de mediaspelers op de comp of nas.
Maar gewoon rechtstreeks in de mappenstructuur kom ik niet.
Hierdoor kan ik nog wel overal bij, maar via de browser is alles mij te traag....
Aan mijn netwerkinstellingen is niks veranderd.
Zie 'netwerk' voor hoe het er nu uitziet via de verkenner en zie 'netwerk 1' wat er gebeurd als ik de naam invoer van de nas.
NETWERK.JPG
netwerk1.JPG

Zoals je ziet kan ik er wel bij (via een omweg) met de verkenner, maar via Total Commander lukt het helemaal niet meer.

Help???

Oh ja, ik maak geen gebruik van een 'thuisgroep'. Heb dat nog nooit gedaan en ook nog nooit nodig gehad.
Alles zit in dezelfde ip-range en heeft dezelfde werkgroepnaam.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het (als helper) nogal irritant als vragenstellers denken lollig of zo te moeten zijn door "Windhoos" te schrijven, terwijl ze de software wél gebruiken... :confused: Dit nog ervan afgezien dat het een deel van mijn broodwinning is, maar dat is individueel.

Overigens interessant dat je dit probleem meldt, want hier lijkt iemand hetzelfde probleem te hebben (wel na vervanging van een Netgear router door Airport Extreme): Het icoontje van de NAS verschijnt niet (meer) in Apparaten en printers.

Toch (en dat begrijp ik niet) zie ik in je eerste bijlage/plaatje Peter_Server (DS210j) staan (bij Andere apparaten) maar ook Peter_Server (bij Multimedia-apparaten)?
Je beweert dat de icoontjes er niet staan, maar ze staan er (dus) toch? Graag uitleg/toelichting!

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, het was niet mijn bedoeling om je te 'kwetsen'. :eek:
Ik gebruik al jaren windows eerst altijd netjes gekocht, maar nu dus de gratis versie.
Dat windhoos komt omdat dit niet de eerste keer is dat ik problemen heb na een update, meestal kom ik er zelf wel weer uit maar nu helaas niet.

Voor wat betreft jou vraag over Peter_server(ds201j), als ik op dat icoontje dubbelklik ga ik via mijn browser(firefox) naar mijn nas.
Dubbelklik ik op PETER_SERVER dan ga ik naar de mediaspeler van de nas.
Beide is niet de bedoeling, voorheen was er nog een icoontje met Peter_server als ik daar op dubbelklikte kwam ik in de mappenstrucuur van de nas via de verkenner.
Dat laatste wil ik graag weer omdat dat veeeeeel sneller werkt.
In Total commander had ik voorheen ook 3 verschillende icoontjes Peter-Server waarvan 1 de mediaspeler, 1 via de browser en 1 rechtstreeks in de mappenstructuur.
total commander.JPG
Als je hier kijkt zie je hoe het er uitziet in total commander, ook weer 2 icoontjes naar Peter_server.
De derde mis ik ook hier en zag er hetzelfde uit als nu het bovenste icoontje.

Ik heb ook dat andere draadje even gelezen maar ik denk persoonlijk dat hij een ip-adres probleem heeft, vooral omdat hij van netgear naar apple is gegaan.
Ik gok bij hem dat de nas nog een oud vast ip-adres heeft en daarom nu niet gevonden kan worden.
Dat programma wat jij daar aangeeft ga ik wel even downloaden. Lijkt me best handig.:thumb:

Heb die networkscanner ook bij mij even gedraaid. Die vind mijn nas als ook de mappenstructuur?
 
Laatst bewerkt:
Je moet daarvoor het + teken klikken (of View -> Tree -> Expand all kiezen). Uiteraard kan het zijn dat je dan niet alle gedeelde mappen ziet, want is afhankelijk van authenticatie naar de NAS. Rechtsklik je op zo'n gedeelde map, dan kun je (bijv.) Explore kiezen, Map network drive etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Even over je originele probleem: Ik zie (zo snel) een paar opties, en anders moet je even gaan kijken in de Synology website/forum, misschien heeft daar iemand hetzelfde probleem.

a. In appwiz.cpl -> klik Windows onderdelen toevoegen en verwijderen -> zet aan (als het al niet aan stond) Ondersteuning voor SMB1.0/Cifs voor het delen van bestanden
b. Start ncpa.cpl -> Rechtsklik op je actieve netwerkverbinding en kies Eigenschappen -> dubbelklik "Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)", klik knop Geavanceeerd, ga naar tabblad Wins en zet het bolletje in "NetBIOS via TCP/IP inschakelen" en daarna 3x op Ok klikken. Sluit het Netwerverbindingen venster af.

Tijs.
 
Dat ga ik morgen even proberen.
Ik moet nu mijn mandje in, morgen weer vroeg werken. Alvast bedankt. En ik laat je de uitslag even weten morgen!
 
Geen probleem. Overigens meen ik uit diverse Google links te begrijpen dat het probleem inderdaad in Windows 10 Creator's update zit, en gerelateerd is aan de Master browser functie, zie (o.a.) deze discussiedraad, die (zover ik kan zien) geen oplossing biedt die voor iedereen goed werkt.
Beste wat ik daar vond is een soort 'netwerkreset' starten in cmd.exe (oftewel Opdrachtprompt) "Als Administrator starten" en daar uitvoeren:
netcfg -d
Let op: Vereist een directe herstart na afloop en verwijdert al je netwerkadapters etc. (die weer terugkomen na herstart), dus staat dan ook (bijv.) de Netbios optie weer op standaard, je wifi verbinding moet je opnieuw maken etc. Uiteraard dus geen bestanden op dat moment aan het kopiëren zijn etc.
Dat herstarten kun je meteen doen vanuit die geopende Opdrachtprompt:
shutdown -r -t 0

En nog iets dat je kunt doen (maar alleen als je pc via wifi verbinding hebt): Klik op het wifi symbool in het systeemvak, klik op de wifi verbinding die je hebt (de bovenste, doorgaans) en klik op Eigenschappen.
Zorg ervoor dat het schuifje "Aan" staat bij "Deze pc kan worden gevonden".

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb eerst jou oplossingen geprobeerd. Helaas geen succes. Daarna heb ik de diverse oplossingen geprobeerd van dat andere forum wat je linkte, ook geen succes helaas.
Ik ben bang dat ik de laatste update weer moet verwijderen om alles te laten werken weer. Alhoewel ik dat eigenlijk geen goed idee vind ivm. eventuele lekken. (Ik las iets van ransomware)
Heb jij nog een idee?
 
Nee, behalve wat ik al schreef, dus buurten bij de Synology fora.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens gaan kijken. Mocht er een oplossing zijn, dan zal ik het hier ook posten.

In ieder geval, bedankt voor de moeite.
 
Nou, bij synology hebben ze alleen een oplossing via de hosts file om daar wat bij in te zetten. Maar dat werkt bij mij dus ook niet.
Zie hier en hier
 
Verhaal over hosts bestand zorgt er alleen voor dat netwerkschijfkoppelingen gemaakt kunnen worden o.b.v. \\synolygynaam\gedeeldemap ipv. \\192.168.192.45\gedeeldemap (even 192.168.192.45 als ip-adres van de Synology). Hiermee los je (dus) niet het probleem op van geen zichtbaarheid in Verkenner.
Als ik je goed begrijp is het (ook na de Creator's update) niet een probleem om 'handmatig' een netwerkschijfletter te maken (gewoon gebruikmakend van Server_Peter en zónder iets in het hosts bestand te hoeven doen), dus (bijv.) schijfletter Z: te koppelen aan \\Server_Peter\gedeeldemap maar dat bij jou (alleen) de zichtbaarheid in Verkenner zoek is.

Tijs.
 
Klopt helemaal Tijs, ik kan wel een netwerkschijf aanmaken naar de NAS.
Ik zal dat eens gaan proberen en hoop dan dat ie ook in Total Commander zichtbaar is.
 
Netwerkschijfletters zou je ook in Total Commander moeten kunnen zien.

Tijs.
 
Nou, dat werkt wel. Maar dan moet ik voor elke hoofdmap op de NAS een aparte netwerkschijfletter aanmaken.
Ik heb er nou even twee gemaakt van de belangrijkste mappen, maar een oplossing is het niet echt.


Ik wacht wel weer een update van windows af, misschioen is het dan opgelost.
 
Prima, als zelfs het Synology forum vol blijkt te zitten met, uhm, 'minder slimme helpers', dan zou ik inderdaad maar even wachten.

Tijs.
 
:D:D op het gebied van windows geef ik je gelijk. Op het gebied van de synology NAS heb ik al veel aan ze gehad.
 
Dat geloof ik meteen. :D Sterker nog: Heb ik uit de praktijk zelf ook meegemaakt (heb zelf geen NAS, maar een aantal mensen in mijn omgeving hebben een Synology).

Tijs.
 
Kleine update:

Ik moest mijn PC zowiezo weer eens helemaal opnieuw installeren, maar dat bracht helaas ook niet de oplossing.

Wel vreemd eigenlijk, ik heb hier nog een oude Acer Aspire draaien als teamspeakserver en die draait sinds een paar dagen ook op de laatste windows, maar je raad het al, die vertoont geen problemen.
Daar kan ik nog steeds gewoon via de verkenner naar de mappen op mijn NAS.
Op die oude Acer draait ook helemaal niks anders als alleen teamspeak.
Dat ding staat constant aan, krijgt automatisch zijn updates en start na die updates weer compleet op(incl. teamspeak).
Alle netwerkinstellingen staan op die machine helemaal hetzelfde als op mijn PC en toch werkt het niet op mijn PC

Schiet mij maar lek, ik begrijp er nou helemaal niks meer van.....:confused:
 
Zo nog een paar zaken die je kunt proberen:
a. Start Windows "schoon" op, dus dus zonder anti-virus, zonder autostartende zaken etc.
Start msconfig.exe
Kies Selectief opstarten en vink uit: Opstartonderdelen laden
in tabblad Services: Vink eerst aan "Alle Microsoft-services verbergen" en klik daarna op "Alles uitschakelen"
Klik op OK en dan op "Opnieuw opstarten"
PS: Als (zodra "schoon opgestart") de Windows Firewall service is gestart, dan, schakel die ook (tijdelijk) even handmatig uit via services.msc (verander niets aan de opstartinstellingen etc.)

Lukt/werkt dit (of juist niet), dan, om de originele status te herstellen, in msconfig.exe kiezen voor Normaal opstarten. Klik op OK en kies voor "Opnieuw opstarten".

b. Je kunt ook proberen wat zaken te herstellen/terug te zetten naar standaardwaarden via Windows-Repair-All-In-One:
Download Windows Repair (All In One) op deze site en installeer die.
Start het programma. Negeer even alle vragen die je evt. krijgt (over maken backup v.d. registry etc.)
Klik tabblad Repairs
Klik Open Repairs
[Evt. wordt er dan alsnog een backup v.d. registry gemaakt, kan geen kwaad.]
Vink alles uit, maar vink wel aan:
1 - Reset Registry Permissions
3 - Reset Service Permissions
10 - Remove Policies Set By Infections
13 - Repair Winsock en DNS cache (danwel Repair Network, wat er maar staat)
27 - Set Windows Services To Default Startup
Klik op Start Repairs
Zodra klaar kan het programma afgesloten en Windows geherstart.

Kijk of het dan beter gaat.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan