Kom de bios niet meer in op mijn pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo allen,

Ik heb weer eens een pc-probleempje. Ik probeer net de bios op mijn pc te bereiken.
Zoals op de eerste foto te zien staat het bootscreen erg groot op mijn monitor waardoor buiten beeld staat welke toets ik moet indrukken.
WP_20170711_09_34_08_Pro.jpg
In de handleiding zag ik dat het de Del-toets is. Als ik deze indruk en ingedrukt houd gebeurt er echter niks. Ik krijg dan even een overzicht van de HDD's en hoe die geconfigureerd zijn. Dan springt hij weer op het eerste scherm om vervolgens Windows gewoon op te starten.
Als ik echter de pc opstart en herhaaldelijk de Del-toets indruk krijg ik eerst weer dat configuratieoverzicht en vervolgens het Gigabyte-scherm om vervolgens hierop uit te komen:
WP_20170711_09_34_31_Pro.jpg
Als ik via het Boot-menu (F12) de bios probeer te starten krijg ik enkel een zwart scherm.
Ik heb al op de site gekeken van Gigabyte maar elke nieuwe driver die ik tot nu toe geprobeerd heb voor Windows 8.1 x64 geeft aan dat die niet compatible is met mijn systeem (?)

Graag hoor ik van jullie hoe ik dit kan verhelpen.

Alvast bedankt.

Michaël
 
Laatst bewerkt:
De DEl-toets moet niet tijdens het opstarten ingedrukt gehouden worden, maar getokkeld worden (herhaaldelijk op drukken, als of u een zenuwtik heeft) en dat moet direct nadat de pc is aangezet/gestart wordt.
 
Daar was ik inmiddels ook al achter (en achter het feit dat ik vergeten was de foto's te uploaden) maar daar kom ik nog de bios dus niet mee in.
 
Vreemd probleem. Wellicht toch iets te laat met het beginnen van het tokkelen van de DEL-toets?

Er is natuurlijk nog altijd de "forceer"methode: reset de bios met de switches die daar voor zijn op het moederbord (zie handboek hoe dat moet). dan zal de BIOS bij de eerst volgende start zichzelf melden.
 
Beter dat je even vermeld welk type moederbord het over gaat. Bij Gigabyte is doorgaans gewoon de handleiding te downloaden van hun moederborden.
Weet je niet welke, dan zou je Speccy Free kunnen gebruiken om het uit te zoeken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het mobo is de Gigabyte Z170-Gaming K3 EU (zie ook de link in mijn 1ste post)
 
Om in de BIOS / UEFI te komen kun je zowel de [Escape] als de [Delete] -toets gebruiken.
Waarschijnlijk is "Fast Boot" ingeschakeld waardoor je direct met het herhaaldelijk indrukken moet beginnen, anders ben je meestal al te laat.
 
Dan zou ik de Esc toets gewoon ingedrukt houden terwijl je de pc aanzet en net zolang vasthouden totdat je in de bios bent.

Tijs.
 
Heb nu de bios gereset met het batterijtje op het mobo. PC startte op met Clear CMOS melding en dat er mogelijk dingen moeten gewijzigd worden. Vervolgens krijg ik enkel een zwart scherm met een grote muisaanwijzer en daar blijft hij op hangen. Als ik hem Windows laat doorstarten krijg ik een onleesbare BSOD. Zit inmiddels in Automatic Repair om te kijken of een PC Refresh wat helpt
 
Laatst bewerkt:
Problemen zijn opgelost: na refresh van de pc start deze op zonder op een BSOD te stranden. Het feit dat ik de bios niet in leek te komen lag niet aan de pc maar aan mijn monitor (tv aangesloten op HDMI). Als ik de pc met enkel mijn 2e monitor (DVI) opstart krijg ik de bios wel gewoon te zien (herinnner me nu weer dat ik dit ook in het begin met deze pc had)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan