Kan je een switch overbelasten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb in de kelder een D-link DGS-1008D switch staan.
http://www.dlink.com/be/nl/products/dgs-1008d-8-port-10-100-1000mbps-gigabit-switch
Nu heb ik al enkele malen voorgehad wanneer er heel veel data wissel is dat de switch het laat afweten en de apparaten die erop hangen niet meer werken.
Even de stekker uit en weer in en alles werkt weer.
Bij uitval was volgende op de switch in werking :
1. pc kelder : stond uit
2. digibox kelder : stond uit
3. ip-cam I : stond aan
4. ip-cam II : stond aan
5. Smart tv : stond aan maar geen internet gebruik.
6. powerline : deze stond aan en streamde op dat moment een hd film van de digicorder woonkamer naar de digibox in de slaapkamer
7. niet aangesloten
8. ingang ethernet aansluiting

Nu was mijn vraag of je dergelijke Gigabit switch kan overbelasten of wat gebeurt er op het moment dat deze niet meer werkt ?

Schema netwerk.
Schema netwerk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het kan wel, maar dan op 3 gebieden:
a. Teveel errors op een of meerdere poorten, vooral door apparaten die permanent er aan gekoppeld zijn en permanent van die errors genereren.
b. Te weinig capaciteit van de processor (zelden het geval, zeker als niet alle poorten 'vol in gebruik' zijn).
c. Ook een switch slijt. Dus slijtage kan ook een issue zijn (gebeurt in thuisomgevingen zelden).

Ik denk dus vooral aan a. Vervelend is dat het een unmanaged switch is, dus je kunt niet inloggen op het apparaat en kijken welke poort(en) de meeste errors geven, wat voor errors dat zijn en hoe hard het aantal omhoog loopt etc. Het is overigens 'preventief nuttig' (in zakelijke omgevingen) om zo nu en dan een switch te herstarten (uiteraard op een geschikt moment), dus mogelijk voor jou zinvol.

Tijs.
 
Vond bij een webwinkel nog wel een leuke uitleg over de managed / unmanaged switches. (zie puntje 3) en dan met name wellicht ook de prioriteit die geven kan worden (QoS) : Klik
 
Zou het zinvol zijn om de switch rechtstreeks aan de Telenet modem aan te sluiten ipv aan de Netgear acces point?
Anders zal het wekelijks resetten zijn of ik moet bv de powerline op een andere plaats aansluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan