hoe krijg ik vista eraf en win 7 erop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

escape

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2002
Berichten
202
Hallo , Ik heb een laptop gekregen voor als ik in een hotel zit voor mijn werk. Nu draait deze op Vista. Maar ik wil er win 7 opzetten. Hoe kan ik deze ssd schijf met vista erop formatteren , zodat ik er win 7 op kan installeren. Vroeger had je fdisk of zoiets , maar tegenwoordig ???

Graag jullie hulp , aangezien ik volgende week voor een paar weken weg ga.

Groet Jaap
 
Je kunt of upgraden in Windows zelf of met de installatie DVD van W7 de schijf herindelen bij de installatie.
 
Je hebt geen aparte tool nodig. In de Windows setup DVD heb je een scherm waarin je partities kan maken, verwijderen en/of formatteren. Kies alleen voor formatteren! Om al de partitie mogelijkheden te zien moet je op een linkje klikken. Belangrijk: kies nergens voor automatisch laten installeren zodat je zelf controle houdt over wat er gebeurt.
 
Geprobeerd , maar kreeg weer een melding!
Windows Setup
De installatie van Windows kan niet vanuit het huidige besturingssysteem worden gestart.Start op vanaf het installatiemedium of voer een upgrade uit naar een ondersteunend besturingssysteem uit als u windows wilt installeren. Start vervolgens de installatie opnieuw op !
Probeer het van een dvd op te starten! daarna deze melding.

Pffff wat een gedoe...
 
Hallo Jaap,
Maak zeker dat de laptop, bij de leverancier, drivers heeft voor Windows 7, anders gaan straks bepaalde functies missen.

Het wil niet altijd lukken. Fabriceer daarom een backup van de Windows Vista schijf op beschrijfbare DVD's die je vanaf een opstartbaar medium terug kunt zetten. Jou baas kan je dan weinig of niets verwijten want je opereert binnen de technische mogelijkheden.

Start voor installatie op vanaf een bootbaar Windows installatie medium. De installatiebestanden alleen zijn dus niet genoeg. Wanneer de bestanden in een .iso bestand zitten dan kan je die branden via een gemakkelijk programma zoals CDBurnerXP. Niet het ISO bestand alleen maar op een DVD zetten. De DVD wordt daarmee dan niet opstartbaar.

Bij de keuze waar Windows geïnstalleerd moet worden wijs je de SSD aan maar daar kan je ook twee partities maken voor het geval de SSD veel groter is dan de Windows installatie vereist. Houdt wel rekening met de updates en servicepacks die je zal moeten binnenhalen. In dat venster kan je alles wat je hebt formatteren en partitioneren. De ruimte voor Windows, in het voren, beperken is beter voor de SSD. Vraag mij niet om de details. Later kan je de partitie gemakkelijk nog wat groter maken (Schijf Beheer > rechts op de partitie klikken > Uitbreiden)
 
Voor Windows 7: link (* klik *), vanaf "Het doorlopen van de Windows 7 setup-procedure". Uiteraard kies jij voor Aangepaste installatie, waarna je (o.a.) alle partities van de harddisk kunt verwijderen en dan in de Niet-toegewezen ruimte Windows 7 kunt gaan installeren.

Overigens teleurstellend dat je nog geen terugmelding hebt gedaan op de tips van manamana en Alfred 2.
Dat geldt trouwens ook voor deze vraag, die ik aldaar gekoppeld heb aan het succesvol installeren van Windows 7 (als het tenminste dezelfde pc/laptop betreft). Daarop direct aansluitend: Vind je zelf ook niet dat het nogal 'dom' overkomt om een vraag te stellen over een probleem met een Windows-versie (=Vista), terwijl je ondertussen bezig bent diezelfde Windows-versie (incl. geïnstalleerde software) te vervangen door een andere? En dat dat een flagrante verspilling van tijd van helpers is?

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan