Bios instellingen bewaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

toscane12

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
33
Op mijn wat oudere Asus laptop is momenteel nog Vista geïnstalleerd. Deze wil ik vervangen door Linux Mint. Het ISO bestand heb ik gedownload via de officiële website en vervolgens m.b.v. het tooltje "Unetbootin.github.io" als bootable USB opgeslagen met de optie "schijfimage". Tot zover geen probleem. Vervolgens met F2 de bios benaderd ( America Megatrends). Vervolgens het tabblad Boot geopend en geselecteerd "Boot device priority" die staat op optie 1, de hard drive, zoals te verwachten valt.
Daarna optie 4 geselecteerd, "removable devices" en deze keuze vastgelegd met F10 "Save configuration settings and exit setup", OK enter.

Maar met opstarten, met de USB stick in een poort, wordt toch Vista weer geladen en als ik vervolgens in de Bios kijk staat die inderdaad weer geselecteerd met optie 1, de HD. Dit ondanks het "saven" in mijn vorige stap. Deze handelingen heb ik meerdere malen herhaald, maar mijn keuze blijkt toch niet te zijn vastgelegd en kan in nog altijd Linux Mint niet installeren.

Ik vraag mij nu af, wat doe ik verkeerd en/of zie ik wat over het hoofd.....

Kan iemand mij helpen of een tip geven?

Bij voorbaat heel hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Probeer de stick nog eens te maken met Rufus...
Het klinkt mij in de oren alsof de bootloader niet op de stick staat waardoor de BIOS direct naar de HDD gaat..
Overigens hoef je de BIOS-instellingen niet aan te passen als je gewoon het bootmenu ( meestal F12 ) gebruikt en daar de usbstick kiest i.p.v. de HDD.
 
Laatst bewerkt:
Heel veel dank voor beide antwoorden. Lange pier: Mogelijk kan ik met Esc ook het bootmenu oproepen, zal het proberen, maar met F2 lukt het in elk geval om in de bios te komen. Mijn Asus is uit de X59SL serie. En ik heb idd Linux Mint gedownload van de door jou/u genoemde site.

Srapheap: Ik zal de stick nogmaals maken met Rufus. Want hoewel ik bij het op de stick zetten de optie "schijfimage" heb aangevinkt zou het idd de bootloader kunnen zijn die niet op de stick staat, maar wel vreemd...... Ik ga zowel Esc als F12 proberen!

Ik ga met beide antwoorden aan de slag! Voor zover, nogmaals bedank!
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Lange Pier & Srapheap,

Dank voor de waardevolle adviezen, het is gelukt met Rufus ( bootloader stond toch niet op de USB) en de Esc toets ( om direct in het Asus bootmenu te komen) !!

Met vriendelijke groet,

Toscane 12:D
 
Laatst bewerkt:
Mooi, probleem opgelost en je bent er weer iets wijzer door geworden.
Bedankt voor de terugmelding en succes ermee :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan