Mini SD kaart kan niet geformatteerd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cortrans

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
Berichten
172
hallo,

Ik heb hier een min SD kaart voor in een Tomtom 750.
Deze wil ik nu formatteren met mijn Windows 10 laptop, maar deze is beveiligd (alleen lezen), en kan dus niet meer geformatteerd worden.
Hoe krijg ik die beveiliging eraf???
 
Een mini SD heeft geen schuifje. Ik heb hem in een cardlezer, en deze staat wel op "open". Ook met het apparaat aangesloten lukt het niet
 
Welke auto gebruik je. Is dat een oplossing voor een garage. Vaak is het zo dat je die tom tom, ja ja, :eek: alleen via het garagebedrijf kunt laten updaten. Zomaar een ingeving.
 
Het betreft een losse Tomtom GO 750 live, dus geen inbouw systeem
In het verleden (met een andere oudere laptop) kon ik wel regelmatig de SD kaart aanpassen/formatteren.....
 
Laatst bewerkt:
a. Kun je er wel nog een bestand/map op kopiëren vanaf je pc/laptop?
b. Het kan zijn dat het readonly attribuut gezet is op de disk/SD kaart.
Kijk naar deze instructie, waarbij je (natuurlijk) de (voor jou) juiste disk moet selecteren om (daar) het readonly attribuut er vanaf te halen. Alternatieve instructie (voor Windows 10): hier, waarbij jij natuurlijk het "attributes volume clear readonly" commando moet gebruiken, dat vermeld is bij/onder "The undo command is:".

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Helaas krijg ik bij "diskpart" de schijf niet te zien, maar een lijst met tekst
0pbpcjidytrvz.png
 
Jij hebt blijkbaar de gegeven links door een vertaler gehaald! :mad:
Er staat in de originele links duidelijk dat je list disk moet gebruiken... En uiteraard moet op dat moment de sd kaart in de kaartlezer zitten.
En verder select disk (met het disknummer er achter) om de schijf te selecteren waar je het readonly attribuut vanaf wilt halen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tja, mijn Engels is niet optimaal, (vandaar de vertaling)....... Gedaan zoals aangegeven, maar het kaartje kan ik nog steeds niet formatteren.......
maar "readonly" betekend toch juist dat je hem alleen kunt lezen??? En dat moet juist niet, toch??
 
Laatst bewerkt:
Dat attribuut moet eraf. Ik schreef nog, in mijn eerste posting:
waarbij jij natuurlijk het attributes volume clear readonly commando moet gebruiken, dat vermeld is bij/onder "The undo command is:".

Dus, heb je dat gedaan, of stomweg attributes disk set readonly gebruikt om de disk juist readonly te maken?

In beide links wordt het attributes volume clear readonly commando genoemd...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als niets lukt zou je dit tooltje kunnen proberen. Heb er zelf echter geen ervaring mee.
Als het op de normale manier niet lukt en met dit tooltje wel zou ik toch het kaartje wantrouwen. http://www.authorsoft.com/usb-disk-storage-format-tool.html

(Ik meen dat ik lang geleden ook eens zo'n probleem heb gehad.)
(Let wel op dat je geen rommel meekrijgt als je dit tooltje gaat installeren.)
 
Laatst bewerkt:
gedaan zoals beschreven...... zie foto, en opnieuw opgestart, echter Mini SD kaart is nog steeds beveiligd.............

6npoiz3hbya3h.png
 
Ik vraag mij af, of een nieuw SD kaartje wel gaat werken met deze laptop en Windows 10???
 
Heb je een camera waar dat ding inpast. Probeer het daarin eens.
 
Probeer eerst het volgende:
a. Wis alle partities op die SD kaart die je nu hebt. Dus start weer diskpart.exe op de aangegeven manier ("Als Administrator starten"), doe weer list disk voor de aanwezige schijven, doe weer select disk (met het schijfnummer van de sd kaart er achter) en dan:
clean
Dat zou alle partities (dus alles) van de sd kaart moeten wissen. Maak geen fouten met de select disk opdracht, want clean gooit echt alles eraf!
Is dit (goed) gelukt, dan kun je daarna in Schijfbeheer [zie deze instructie of open direct diskmgmt.msc en dan in Schijfbeheer in de "Niet-toegewezen ruimte" op de schijf die de sd kaart voorstelt rechtsklikken en een nieuwe partities maken en formatteren etc.
b. Lukt a. niet, dan kun je óf gebruik maken het programma dat VenG voorstelt in posting #11 (die ken ik zelf trouwens niet) óf proberen met HP USB Disk Storage Format Tool (klik op de groene 'knop' genoemd Download latest version, bijna bovenaan aan de rechterkant van de pagina.

Tijs.
 
Kaartje kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn ? , toevallig 1 van de meest voor-de-hand liggende oorzaken als er niet meer geformatteerd kan worden..
Heb ooit zoiets gehad met een smartphone, die vrat micro SD-kaartjes nog sneller ( met destatreus gevolg ) als mijn auto diesel lust..
Kreng heeft na 5 kaartjes kennis gemaakt met de bodem van de kliko...:D
 
Probeer eerst het volgende:
a. Wis alle partities op die SD kaart die je nu hebt. Dus start weer diskpart.exe op de aangegeven manier ("Als Administrator starten"), doe weer list disk voor de aanwezige schijven, doe weer select disk (met het schijfnummer van de sd kaart er achter) en dan:
clean
Dat zou alle partities (dus alles) van de sd kaart moeten wissen. Maak geen fouten met de select disk opdracht, want clean gooit echt alles eraf!
Is dit (goed) gelukt, dan kun je daarna in Schijfbeheer [zie deze instructie of open direct diskmgmt.msc en dan in Schijfbeheer in de "Niet-toegewezen ruimte" op de schijf die de sd kaart voorstelt rechtsklikken en een nieuwe partities maken en formatteren etc.
b. Lukt a. niet, dan kun je óf gebruik maken het programma dat VenG voorstelt in posting #11 (die ken ik zelf trouwens niet) óf proberen met HP USB Disk Storage Format Tool (klik op de groene 'knop' genoemd Download latest version, bijna bovenaan aan de rechterkant van de pagina.

Tijs.
Tijs, wederom mijn dank die je de laatste tijd in mij steekt:thumb: Alles geprobeerd, ook het HP tooltje, maar ook dan geeft hij aan dat dat het alleen lezen betreft.
Ik ga maar eens een nieuw kaartje proberen. Dan weet ik in ieder geval of Windows 10 in combinatie met deze laptop de boos doener is. Mogelijk is inderdaad het kaartje stuk
 
Hopelijk (ben ik vrij zeker van, trouwens) heb je het probleem niet met een "verse" sd kaart en is die TomTom sd kaart (dus) inderdaad kapot.

Tijs.
 
De uitslag laat ik morgen hier weten, nogmaals mijn dank voor de hulp en het geduld met mij
 
Omdat je toch niets te verliezen hebt kun je ook dit tooltje nog proberen: https://www.techspot.com/downloads/5265-low-level-format-tool.html
Het biedt een low level format. Gaat dus een slagje dieper dan een gewone format. Meer weet ik er echter niet van maar volgens mij overruled dit tooltje ook de schrijfbeveiliging maar het is lang geleden dat ik dat probleem had.
Maar mijn waarschuwing blijft van kracht. Ik meen me te herinneren dat het low level formateren mijn probleem tijdelijk oploste maar dat het toch weer terug kwam: kaartje bleek echt niet betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan