Problemen met de lengtebepaling van het MP3-bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Berichten
201
Problemen met de lengte.jpg

Hallo vrienden, ik hoop dat het geüploade plaatje zichtbaar is. Ik heb Windows 7 op mijn laptop en daarbij gebruik ik in de Windows Media Player MP3-bestanden. Soms maak ik iets vervelends mee met een MP3-bestand. Het plaatje getuigt daarvan. Volgens de opgave binnen het MP3-bestand is de lengte van het bestand 59 seconden. Maar dat is niet waar. De lengte van het bestand is 1 minuut en 44 seconden. Het bestand geeft ten onrechte 59 seconden aan, omdat ik vroeger een ander MP3-bestand had met dezelfde naam en met een lengte van 59 seconden. Het bestand neemt dus domweg de lengte over van een oud bestand. En het lukt me maar niet om dit te corrigeren. Het vervelende gevolg hiervan is ook, dat de schuifindicator bij het afspelen van het bestand veel te snel loopt. Na 59 seconden is die schuifindicator al helemaal aan de rechterkant, terwijl de muziek nog lang niet afgelopen is. (Dat is dus pas na 1 minuut en 44 seconden).

Het gekke hierbij is ook: Als ik de naam van het bestand verander (al is het maar 1 letter) dan geeft het bestand wel netjes de juiste lengte van 1 minuut en 44 seconden aan. Maar als ik de naam dan weer terug verander naar hoe ik de naam hebben wil, dan geeft het bestand weer de lengte van 59 seconden aan, en dan loopt de schuifindicator weer veel te snel.

Ongetwijfeld zit die oude verkeerde lengte van 59 seconden ergens op de harde schijf. Als ik die waarde daar zou kunnen verwijderen of veranderen, dan is het probleem opgelost. Maar ik kan er niet achter komen waar dit op de harde schijf vermeld is. Zelfs al zou ik die plaats op de harde schijf ontdekken, dan is het nog de vraag of ik het veranderen kan. Sommige systeembestanden mogen bij voorbaat al niet gewijzigd worden, en bovendien kunnen ze ook nog andere informatie bevatten, die niet veranderd moet worden.

In ieder geval is het mij duidelijk, dat dit een vervelende bug (programmeerfout) is van het hele MP3-gebeuren. Wie weet hier een oplossing voor?
 
Het kan ook zijn (gegeven de informatie in de startposting lijkt me het zelfs heel waarschijnlijk!) dat de (media-)bibliotheek van Windows Media Player niet is bijgewerkt op dat moment, en dus (nog) 'denkt' dat het bestand (nog steeds) 0:59 minuten lang is.
Ik vermoed dat alleen een (volledige) rescan goed genoeg is. Zie hier een methode die alleen de Muziek library opnieuw opbouwt als je in de Muziek bibliotheek staat, de Video library herbouwt als je in de Video bibliotheek staat etc. Zie deze discussiedraad hoe het op algemene schaal het af te dwingen. Nog 'lompere' methode hiervoor staat hier, bij het antwoord van Meghmala van 29 april 2011.

Dat geknutsel 'buiten de media-bibliotheek om' problemen oplevert met de media-bibliotheek staat netjes in dezelfde laatste link:
"If you ever add or remove files from these media libraries, the Player will automatically update its available media files."
That is not true.
If that were true people wouldn't be asking this question.

I am tired of having to go in and do all these things like shut down the service and delete the files and start it up again every time i change files in my media folders.

RicW-nw
RicW-nw replied on

You shouldn't experience problems if you make changes from WMP itself (particularly when moving or deleting files)

It goes wrong when items are deleted or moved in the explorer library because this breaks links established with WMP and 'orphans' the file(s). Fortunately in W10, MS have simplified this so the problem no longer occurs.
To delete an item open WMP highlight and right-click - select 'delete from library and computer'.
To move an item select as above and choose 'Open File Location'... cut and paste to its new location and WMP should successfully track the move.
You are quite right that if this is done from the explorer library WMP will not update correctly! - Ric.

Alternatief kun je proberen om een nieuw bestand toe te voegen naast de originele (dus met een andere naam), dan WMP herstarten, zodat die automatisch wordt gevonden en dan de oude (weer vanuit WMP) verwijderen (incl. van de schijf) en (nog steeds vanuit WMP) de nieuwe hernoemen naar de naam van de oude, via erop rechtsklikken, kiezen voor Bestandslocatie openen en dan de bestandsnaam wijzigen.

Ook is het mogelijk genoeg (ik kan de scope van die actie niet bepalen) om de muziekbibliotheek geopend te hebben, Alt+X te doen en dan te kiezen voor Wijzigingen in mediagegevens toepassen. Ik heb het idee dat dat puur is voor wijzigingen die je vanuit WMP zélf hebt gedaan, maar mogelijk herscant die actie ook de mappen die je in WMP hebt aangegeven om (automatisch) bewaakt te laten worden voor veranderingen. ENG instructie: hier

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties! Ik zal het zorgvuldig bestuderen, als ik daar tijd voor heb. Dit probleem ken ik al jaren met andere MP3-bestanden. Het schijnt een bug te zijn in het systeem van Windows Media Player. Vaak geef ik eerst een voorlopige naam, bijvoorbeeld: 1. Als Windows Media Player dan moeilijk doet bij de naam 1, dan maak ik er 2 van. Pas later geef ik dan de definitieve naam aan het bestand. Maar als het systeem moeilijk doet bij de definitieve naam, heb ik een probleem.
Dus nogmaals: Ik zal jullie woorden zorgvuldig bestuderen! Hartelijk dank alvast!
 
Hoera, het is gelukt! En wel in 2 stappen:

Stap 1: Ik opende de Media Player, klikte op 'Tools' (bovenaan), en toen op 'Apply media information changes'. De lengte was toen in één keer goed! Alleen kwam ik toen nog een andere bug tegen: Op sommige plaatsen was de naam veranderd, namelijk in de onjuiste naam die ik tijdens mijn geëxperimenteer ook een keer aan het bestand had gegeven. En zelfs het klikken op 'Apply media information changes' maakte dat niet in orde. En het gewoon veranderen van de naam, zowel binnen als buiten de Media Player, deed dit evenmin. De onjuiste naam kwam steeds weer terug.

Stap 2: Ik opende de Media Player, klikte weer op 'Tools', toen op 'Advanced', en toen op 'Restore Media Library...'. Vooraf werd mij wel gewaarschuwd, dat alles binnen Media Player verwijderd zou worden. Toch heb ik maar doorgezet. En toen was het probleem inderdaad opgelost!

Bovendien bleek achteraf, dat mijn Playlists nog niet verwijderd waren. En dat was het enige wat mij binnen de Media Player interesseerde. Dus ik ben heel tevreden!

Hartelijk dank voor jullie hulp! Zonder jullie tips was ik er misschien nooit uitgekomen!
 
Fijn dat je ermee geholpen bent! :) Ook nuttig dat je een vrij uitgebreide terugmelding gegeven hebt, zodat anderen weten dat (bijv.) Restore Media Library je playlists handhaaft.

Graag nog de vraag de status opgelost geven:
Ingelogd op het forum en deze vraag geopend zijn er meerdere opties om de vraag als opgelost aan te geven (kies er 1 van):
a. Rechts onderaan posting #1 (rechts onderaan je startposting dus) kun je de vraag de status opgelost geven.
b. Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Goed, ik zal de vraag als opgelost opgeven.

Overigen besef ik wel, dat het niet voor iedereen zo goed af kan lopen als bij mij. Want de optie 'Restore Media Library...' kan heel veel gegevens verwijderen. Toevallig werd er bij mij niets verwijderd waar ik waarde aan hechtte. Maar bij iemand anders zou het anders uit kunnen pakken. In geval van twijfel kan men ook gewoon overgaan op het gebruik van een andere media player.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan