dual verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanwillemsen

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2005
Berichten
292
ik ben op zoek naar een modem die geschikt is voor glasvezel via reggefiber en mocht die eruit klappen moet hij automatisch om springen naar de dsl verbinding die ook beschikbaar is als backup.
Heb al gezocht maar kan zoiets niet 123 vinden
 
Wat je normaal doet is 2 modems en dan een router om de beslissing te maken. Dat is ook de originele betekenis van "router" ;)

Met de meeste betere routers kun je load-balancing, backup route, etc. allemaal instellen. Je kun dus echt backup doen, maar ook gewoon beide gebruiken voor zoveel mogelijk bandbreedte.
 
en dan gewoon in de lan poort stoppen bedoel je aangezien er meestal maar 1 wan poort op zit, en dhcp uitschakelen?
 
Ik zou zo 123 ook niet weten of zoiets vollledig automatisch kan, maar als ik probeer met je mee te denken (waarbij ik een KPN Experiabox even als voorbeeld neem) dan lijkt het mij een kwestie van simpel het ADSL connectortje los laten hangen naast de box zolang de hoofdverbinding, ic. glasvezel, goed werkt. "Klapt" die eruit, dan is het m.i. simpelweg een kwestie van de verbinndingskabel van / tussen je glasvezel aansluiting en de Experiabox los te trekken uit de Box en de Adsl connector te verbinden / in te pluggen.

Ik zie daarbij 1 'uitdaging / voorwaarde' : je ISRA punt zal min of meer naast de glasvezel aansluiting moeten zitten.

Tenzij ik dus een 'ernstige'' denkfout maak is het louter een kwestie van de glasvezelkabel in de box eruit trekken bij een aflatende verbinding en de ADSL kabel inpluggen. Da's 'bijna' automatisch. ;)
 
Laatst bewerkt:
dit moet toch ook gewoon automatisch kunnen, had vroeger een box met 2 dsl lijnen klapte er een uit dan pakte hij automatisch de volgende werkte altijd prima.
 
Zoals ik al schreef weet ik niet of dat automatisch kan, maar kijk even naar de plaatjes hieronder :

plaatje 1 : glasvezel werkt. (niet getekend : DSL kabel hangt los naast de box)
plaatje 2 : glasvezel werkt niet meer. DSL wordt ingeplugd en de WAN kabel wordt losgetrokken (laatste eveneens niet getekend)

Gelet op de te verwachten hoeveelheid keren dat dat gebeurt, uitvallen glasvezel (glasvezel bij mij 1x in de afgelopen 2 jaren uitgevallen door een defecte zekering in de wijkcentrale) is het toch geen moeite om 1 stekkertje los te trekken en de andere (DSL) in te pluggen?

Verder kan alles blijven zitten zoals het zit.
 

Bijlagen

  • eerste.jpg
    eerste.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 73
  • tweede.jpg
    tweede.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Meer een "echte" router. Zoals bijvoorbeeld een ubiquiti edge-router. De ubiquiti zou zelf je PPPOE sessie over kunnen nemen (afhankelijk van provider etc.). Je hebt dan bijvoorbeeld je fiber op poort 0, je ADSL met de PPPOE sessie op poort 1 en je LAN op poort 2.

Let wel, het opzetten van dergelijke systemen vereist een zekere hoeveelheid inlezen, experimenteren en eventueel vragen stellen. Niet om je meteen af te schrikken, maar wel om realistisch te zijn. Zie hier bijvoorbeeld de overwegingen en basis configuratie voor een ubiquiti:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205145990-EdgeRouter-Dual-WAN-Load-Balance-Feature

Dingen zoals strict behoud van sessies, prioriteit, fout detectie, etc. etc. zijn allemaal dingen die je moet beslissen (een deel is niet strict noodzakelijk voor thuisgebruik). Het zelf instellen en opereren van een professionele router is even slikken en heeft me ook een paar dagen gekost, maar dan heb je ook een oplossing waar een gewone thuisrouter niet aan kan tippen.
 
OK, het zal dan automatisch wel kunnen, maar gelet op kosten, tijd en moeite zou ik, als het mijn thuissituatie betrof, denk ik toch kiezen voor de meterkastdeur openen, WAN kabeltje eruit, DSL kabeltje erin -even de box opnieuw opstarten- erin en voilá. (zeker gelet op de hoevellheid keren dat verwacht wordt dat zo'n situatie zich voor zal gaan doen) ;) :D
 
Laatst bewerkt:
maar gelet op kosten, tijd en moeite

Aan de andere kant betaal je ook al voor een tweede lijn waar je dus effectief niets mee doet totdat je het wel nodig hebt. Als je al 250 euro per jaar overhebt voor deze beperkte hoeveelheid keren dat je de back-up nodig hebt, kun je ook net zo goed 100 euro neertellen voor een professionele router die je vervolgens ook toestaat die extra capaciteit dagelijks te gebruiken ipv leeg laten staan voor het geval dat. Het is een afweging.
 
Je zou ook kunnen kijken naar de Zyxel SBG3500N die lijkt te kunnen wat je wilt. Geschikt voor alle (huidige) DSL standaarden, geschikt voor glasfiber, failover/fallback opties, kan als VPN server fungeren, diverse wifi mogelijkheden en heeft (als 'bonus') evt. ook nog de mogelijkheid om via 3g/4g mobiel Internet een failover/fallback verbinding te maken etc.

Mogelijk voldoet een SBG3300N ook al voor je doel, afhankelijk wat je glasfiber provider aan apparatuur heeft neergezet en het type DSL verbinding.

Wat Wampier zegt in posting #7 moet strak in de gaten gehouden worden: Een dergelijke setup is geen speelgoed, vereist duurdere apparatuur dan je bij de Mediamarkt kunt kopen en is, qua configuratie, eigenlijk geen werk voor een leek. Wel is het zo dat (zodra goed ingericht/geconfigureerd) je er verder weinig omkijken naar zou moeten hebben.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De Zyxel apparatuur is inderdaad een mooie vondst, maar wel bijna 3x zo duur als de Edgerouter ;)

https://tweakers.net/pricewatch/379247/ubiquiti-edgerouter-lite-3-poort-router.html

En dat is als je high speed fiber hebt, anders (<100mb) kun je voor 6 tientjes de edgerouter X kopen (eventueel met SFP slot). Ik ga er bij mijn aanbeveling vanuit dat je beide modems houdt en beide netwerken wil delen via een router.

Inderdaad is het ook nog mogelijk (afhankelijk of je #1 de SFP van je fiber provider in je router mag stoppen en dat je #2 de PPPoE gegevens van de ADSL provider krijgt) om alles te vervangen door een enkele doos alla zyxel. Dat zit je echter ook met de modem verantwoordelijkheid en extra configuratie en de prijs is er ook naar. Aan de andere kant heb je natuurlijk dan geen 2/3 dozen nodig, heb je wi-fi en slechts een enkel punt om te trouble-shooten.
 
Ok, TS zal mogelijk nu wel wat handreikingen hebben gekregen. Ik ga dit topic verder niet meer beantwoorden, want door die ene keer per jaar dat er een storing is in de glasvezelverbinding vind ik zelfs de uitgave van 1 enkel eurotientje teveel, daar waar een handeling van stekkertje eruit en ander stekkertje erin, nog geen 10 seconden kost en mogelijk belangrijker : geen enkele eurocent. M.a.w. als TS de automatische functie belangrijk vindt, dan vooral doen. ;) :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan