Behuizing voor 5 schijven??

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Bij CentralPoint kwam ik een behuizing tegen voor 5 schijven, zie deze link: https://www.centralpoint.nl/opslagbehuizingen/inter-tech/vt-315-tl-art-88887093-num-5326267/

Wat kan ik hier nou mee? Het lijkt me veel te goedkoop om een NAS te zijn, maar heeft wel plaats voor 5 schijven.

Kan ik een NAS maken van deze behuizing? Moet er iets van een mobo in? Als dat zo is snap ik dat je er dan natuurlijk ook zelf software op moet installeren.

Is dit een goedkoop alternatief voor een knutselaar die zelf een NAS wil bouwen?
Kun je bijvoorbeeld een Raspberry Pi voor gebruiken?

Ik hoor graag van jullie of dit interessant is voor een zelfbouw NAS.

Mvrgr.

Nossie
 
Als je de brochure had gelezen dan zag je dat blijkbaar de bedoeling is om het apparaat in te bouwen in plaats van 3x5,25 inch bays, oftewel aan de voorkant van een systeemkast die daar dergelijke bay ruimte heeft. Het faciliteert dus 5x3,5 inch Sata of Sas schijven, die gemakkelijk, zonder de systeemkast te openen, uitgenomen/verwisseld kunnen worden, is mijn interpretatie van de brochure.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Anders gezegd: het is gewoon een ( ext. ) schijfbehuizing en geen NAS....
 
Oké, sorry... Iets de vlug over de site gekeken en geen brochure gezien....
Maar iig bedankt voor de toelichting.

Jammer, ik had gehoopt op een zelfbouw NAS.

Aanvulling: Dus eigenlijk zou je dan een (oude) pc met minimaal 5 SATA aansluitingen en ondersteuning voor raid moeten hebben om er een NAS van te maken....?

Nogmaals bedankt.

Mvrgr.

Nossie
 
Laatst bewerkt:
Als je toch zelf wilt bouwen..... je kunt links en rechts voor een prikkie een midi of high tower ritselen waar minimaal 5 HD's in kunnen...
Heb zelf een high tower, kunnen er 10 in.....
Dan zoek je in Tweakers Priceatch een moederbord met onboard CPU en video en 6 SATA poorten..., een 300 W veoding erbij, 1 of 2 RAM reepjes en je bent bijna klaar (als je installatie via usb doet heb je zelfs geen DVD speler nodig.
Nog wat schijven erbij dan ben je voor max ca 400 euro klaar...

FreeNAS biedt je heel veel opties als "gratis"/open source software.
 
Inderdaad, ik heb jaaaren geleden ooit een NAS gebouwd in een oude Medion-behuizing met een Zotac moederbordje met Intel Atom processor onboard, 4 SATA-poorten en 4 Gb ram...
Kostte weinig en draaide als een speer maar te groot, te energie onvriendelijk dus nu een 4-bay Synology draaien, veel betere kant-en-klaar oplossing met uitstekende software support en fijne community / forum.
 
Zo'n NAS: Idle toch nog ruim 17W....
https://www.compel.nl/synology-disk-station-ds415-4-bay-max-24tb-2-4ghz.html
DS415+ verbruikt slechts 17.3W in HDD-slaapstand en 46.2W bij gebruik.

Moet zelf nog een keer mijn Asus low power moederbord doormeten. Ben benieuwd hoe low hij is...

Edit: actief gebruikt ie 45 W.... eigenlijk aardig waar ik op ingeschat had qua "home-design...
Nog een keer meten als alles idle is.
PS: bij het opstarten blijft de piek zelfs onder de 60W", dat valt mee, had hogere pieken verwacht...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan