Micro sd-kaart formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJ4ever

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 sep 2017
Berichten
0
Ik ben hier op het forum lid sinds 2004. Helaas weet ik het wachtwoord niet meer en email bestaat ook niet meer. Ik heb een nieuw account aangemaakt :eek:

Sinds gisteren krijg ik m'n micro sd-kaart 32gb voor in de smartphone niet geformatteert. Elke keer krijg ik de foutmelding dat het niet is gelukt
met verschillende programma's.

Micro sd-kaart heeft altijd gewerkt en ik weet ook waar mogelijk fout is gegaan, maar helaas kan ik het (nog) niet herstellen.

Op m'n Galaxy S4 heb ik twee optie's om me sd-kaart te configureren.
  1. Gebruiken als draagbare opslag
  2. Gebruiken als interne opslag
Ik heb voor m'n micro sd-kaart optie 2 gekozen "Gebruiken als interne opslag", want interne geheugen van de Galaxy S4 raakte snel vol.
Echt ideaal en het heeft altijd voor mij perfect gewerkt.
Met deze optie ben ik ook bewust voor het opslaan alleen in dit apperaat. Hiervoor moet de micro sd-kaart worden geformatteerd,
zodat het niet meer werkt met andere apperaten.

De oorzaak:

Gisteren kreeg ik op m'n Samsung Galaxy S4 een melding dat er een new custom rom update is uitgebracht en was ook meteen van plan om fresh install vanuit TWRP Recovery mode te doen. Voordat ik fresh install ging doen was ik vergeten me micro sd-kaart te configureren terug naar optie 1: "Gebruiken als draagbaar opslag". Of het wat uitmaakt? Ja!
Want na fresh intall zijn al mijn bestanden, apps, foto's, muziek etc wat er in de sd-kaart zat is overgezet naar interne geheuegen van me Galaxy S4.
Wat niet de bedoeling is. Heb natuurlijk wel gebacktup.
Op me sd-kaart zit nog drie overgebleven bestanden over die ik handmatig heb verwijderd maar steeds weer terugkomt. Verder werkt de Custom Rom gewoon goed.

Wat ik heb gedaan om te formatteren:

  • Micro sd-kaart formatteren via optie 1 (zie boven): Krijg de melding dat het gereed is voor gebruik, maar nog steeds niet geformatteerd.
  • Optie 2 (zie boven): Krijg ik: command '27 volume partition disk: 179_32 private' failed with '400 27 Command Failed'
  • Micro sd-kaart gekoppeld in me laptop zie ik 2 twee verwisselbare schijven staan (d: ) FAT32 en (f: ) waarvan schijf (d: ) wel kan openen (de drie overgebleven bestanden die ik handmatig hebt verwijderd maar steeds weer terugkomt) en schijf (f: ) moet nog geformatteerd maar deze kan formatteren ook niet voltooien. Beide schijven niet. Wel vreemd dat er twee Verwisselbare schijven staan op 1 sd-kaart.
  • Met het programma HPUSBDisk: Geen Device of disk te selecteren.
  • Command Prompt (Admin) : DISKPART> List Disk> clean> create partition primary> (foutmelding) Virtual Disk error: Er is onvoldoende bruikbare ruimte voor deze bewerking.
  • chkdsk: d: /f >>The type of the file is FAT32 ....Removing files Android..... Gebeurd daarna niets.
  • chkdsk: f: /f >>The type of the file is RAW...chkdsk is not available for RAW drivers.
  • Partition Master Tool: Verwijder/wis alle partitie/data> partitie aanmaken> FAT32> 30min later.....proces succes verlopen! Na herstart niks veranderd. Nog steeds niet geformatteerd.
  • Micro sd-kaart op een ander smartphone formatteren> Wordt niet ondersteund. Niet gelukt!
Wat ik nog moet doen is sd-kaart converteren van GPT naar MBR met behulp Partition Master Tool. Ik heb nu geen zin om uit te voeren. Het duurt min 30min.

Iemand nog tips, alle tips is welkom!

Bijlage meegeleverd screenshot!

Verwisswlbare Schijven.jpg
Partition Master.jpg
chkdsk.jpg
 
Je kunt de kaar formatteren als FAT32 of EXT4 ( om bijv. Link2SD te gebruiken om ruimte op je toestelgeheugen vrij te maken )
Je zou nog kunnen proberen je laptop te booten van een bootable Linux-versie op een stick ( bijv. Ubuntu ) en dan met Gparted proberen de sd-kaart te formatteren..?
 
Gparted! Dat was ik helemaal vergeten bedankt!

Met Gparted kan ik via USB booten.
Ben helaas nu niet thuis om uit te voeren.
Ik laat jullie weten of het is gelukt..

Alle tips en suggesties is natuurlijk welkom!
 
je kan ook proberen diskpart te gebruiken:

ga naar cmd als admin en typ in:

diskpart

list disk

dan krijg je een lijst, disk 1, disk 2, disk 3, disk 4, enzovoort, vind in die lijst je sd-kaart.

select disk [en dan disk nummer]

clean

create partition primary



het kan ook zijn dat je sd kaart is vergrendeld, als je sd in je telefoon gaat neem ik aan dat je een adapter gebruikt, aand de linker kant van bovenaf, kan je een dingetje zien wat je kan schuifen, als je die omzet is je sd kaart ongrendeld als hij vergrendeld was, en ver grendeld als hij ontgrendeld was

suc6

Micha
 
Update:

Gparted live via USB geïnstalleerd. Ik zie bij de partities een driehoekig met een uitroepteken in (kan bestandssysteem niet detecteren). Maargoed ik ga verder. Wat ik heb gedaan is partitie verwijderd en opnieuw partitie aangemaakt naar FAT32. Ook hier krijg ik foutmelding.

@Micha

Diskpart heb ik al gedaan.
Na create partition primary> (foutmelding) Virtual Disk error: Er is onvoldoende bruikbare ruimte voor deze bewerking.
 
@Lange pier,
Testdisk geinstalleerd en de sd kaart geanalyseerd, maar het duurde echt heel lang. Heb de uitvoering helaas handmatig gestopt.

@Micha,
Het is een Micro sd-kaart er zit geen schuifbare lipje op de SD kaart.

Wat ik nog kan doen is op me Samsung Galaxy Recovery booten. Daar vanuit me SD kaart formatteren.
 
Mag slotje op!

Helaas heb ik nog geen oplossing gevonden.

Bedankt voor jullie medewerking :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan