Calibre werkt traag op Mac Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

MacBommel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2017
Berichten
3
Beste mensen,
Sinds een half jaar heb ik een e-reader en beheer mijn boeken in het bibliotheek programma "Calibre" Er staan 17000 boeken in het programma. Ik wil mijn boeken goed catalogiseren. Dat lukte mij tot afgelopen week. Ik had het programma al een tijdje niet meer gebruikt en wilde voor vakantie weer eens wat boeken op mijn e-reader zetten. Doch Calibre reageert nu plotseling traag. na elke actie draait er een rond balletje en wordt na verloop van tijd de actie uitgevoerd. dit geeft toch wel frustratie, temeer het programma ervoor geen problemen gaf. Mijn boeken staan op een externe disc. die heb ik al op de interne schijf gezet, maar geen verbetering. Ook updates van het programma niet en evenzo een oudere versie niet. Ik heb een MacPro (uit 2009) andere programma's draaien naar behoren voor mij nog goed.
Vervolgens heb ik Calibre op mijn MacBook Pro gezet en wonderwel draait hij daar goed op, ook van de Externe disc. Kortom een raadsel. Waarom op de ene computer wel en de andere niet.
Wie o wie kan mij hierbij helpen. Ik geloof niet dat het aan Calibre ligt, maar wellicht aan een instelling die ik op de MacPro onbewust heb verandert.
Ik hoor graag iets.
Met vriendelijke groet,
Peter
 
Misschien heeft Calibre een groot cache bestand opgebouwd dat steeds wordt meegeladen, waardoor het traag wordt. Die cache zou eigenlijk zelf moeten verdwijnen, maar soms gebeurt dat niet.
Kijk eens met 'Grand Perspective' naar je Macintosh HD. Dat is een (gratis) tool die een grafisch overzicht geeft van al je bestanden.
Grote bestanden laten zich als grote blokken zien. Selecteer zo'n blok, en je kunt met de R.muis het Finder pad laten zien, en het daar verwijderen.
http://grandperspectiv.sourceforge.net
 
Beste vandahl, Dank voor je tip. Helaas heeft het niet geholpen. Ik heb de cache gevonden, maar hij was leeg. Ik heb alle caches leeg gehaald en de computer op nieuw opgestart. Jammer genoeg blijft Calibre traag reageren. Geen idee wat er aan de hand is. Ook heb ik clean my Mac gebruikt doch ook daar geen resultaat mee geboekt.
Heb ik soms iets verwijderd wat Calibre ook gebruikt?
ik hoor het wel
Met vriendelijke groet,
Peter
 
Heb je misschien meerdere "Calibre Library" mappen / bestanden?
Ik gebruik het programma amper, maar er is een actief forum, ik zou het daar eens proberen: https://www.mobileread.com/forums/forumdisplay.php?f=236
Daarnaast kan er nog wat met de Mac zelf aan de hand zijn, 2009 is natuurlijk oud, zelfs voor een Mac; een bepaalde update kan voor ellende hebben gezorgd..
Je zou nog een Etrecheck kunnen doen, dat is ook gratis, en geeft een rapport over evt aanwezige problemen en malware.
Een meer rigoureuze check is de 'Apple Hardware Test'

https://etrecheck.com
https://support.apple.com/nl-nl/HT201257
 
Beste vandahl,
dank voor de support. Ik heb etrecheck uitgevoerd, zo ook apple Hardware test, evenals een eerdere tip uitzetten en bij aanzetten de "alt" toets ingedrukt houden. Niets gaf een probleem. ja een malware gevonden, maar die gaf niet het gewenste resultaat na verwijdering. Daarna de harde schijf opnieuw gereset en met time machine een periode terug (1\2 jr) alles terug gezet. duurde 4u eer alles klaar was. computer gaf aan dat de harde schijf gewist zou worden en de bestanden van Time machine erop. Dat is allemaal gelukt. Doch helaas blijft Calibre traag werken. het is zo plotseling gekomen en op mijn macbook pro werkt hetzelfde bestand wel. toch denk ik dat het aan de grootte van de bibliotheek ligt, want als ik een kleinere bibliotheek even maak, werkt het wel goed. Kortom ik zal alles in kleinere porties moeten verdelen. Dat was ook uiteindelijk mijn bedoeling. Bib voor jeugd, voor crime, wetenschap enz enz.Maar daarvoor wil ik eerst alles goed gerubriceerd hebben, want niet alle boeken zijn al gecatalogiseerd.
Kortom dank voor de hulp en we gaan plan B uitvoeren. Tenzij..............
Met vriendelijke groet,
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan