Modem en/of Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLMarty

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2012
Berichten
33
Hallo vanuit Peru

Mijn schoonfamilie hier in Lima, Peru heeft alleen een router staan. Volgens Schoonpapa heeft hij nergens een modem staan en staat alles direct aangesloten op de telefoonkabel. Waarschijnlijk ADSL. Ik heb dit nog nooit gezien en altijd een modem met daarbij een router gehad. Is het mogelijk dat dit apparaat 2 in 1 is? Dus een Modem en Router in één?
Het vervelende is dat internet, zelfs direct aangesloten op de computer, erg langzaam is! Het rare is dat het via wifi niet langzamer is of in ieder geval niet merkbaar.
Ik probeer me te oriënteren en ze te helpen de snelheid te verbeteren.
De Router (en Modem?) is een NUCOM model; R5000 UNv2, geleverd door hun provider Movistar.

Ik heb een paar maal een speedtest gedaan maar het kwam elke keer vér beneden het gemiddelde van Peru en Lima uit.

Bij voorbaat dank.
 
https://www.kpn.com/service/interne...dingen-experia-box.htm#!/devices/all/internet
de exp 8 bijv: https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-experia-box-v8.htm
Met een WAN (telefoon bij ADSL) en een LAN zijn de huidige modems ook routers... Ze passen immers NAT toe van een extern ip adres naar een intern...

Bij een pure router heb je geen inbel modem-deel maar is de ingang een UTP poort. Die kan niet inbellen...

Ok.. de speed..
Hoe lang is het telfoonkabeltje naar het modem? Die moet zo kort mogelijk zijn..
En je moet kort op het ISRA punt zitten en niet op een aftakking... die verlegt is vanaf het ISRA punt.
Hoe zit dat?
 
Laatst bewerkt:
Dank je Route 99

Ik begrijp niet alles maar wel dat het apparaat dat hier staat dus doet waar ik thuis in NL 2 apparaten voor nodig heb.
(Modem van Ziggo en AmpliFi HD Mesh Router)
Afijn. Het apparaatje doet zijn best maar haalt bij lange na niet de snelheden die hij zou moeten geven.
Geen idee of het aan de buurt ligt waar ik zit. of aan de bekabeling waar het aanhangt of wat ook.
Iemand tips hoe ik daar achter kan komen?

Thx alvast.
 
Goedenavond, ik heb even de foto van het apparaat van Movistar erbij genomen, dit is inderdaad een combinatie modem en router. Als er geen DSL-poort op zou zitten dan is het alleen een router (zoals al vermeld door @route99). De functie van de modem is om DSL (WAN) om te vormen naar ethernet (LAN), de router zorgt ervoor dat het verkeer tussen WAN en LAN gescheiden wordt en zorgt ervoor dat je met meerdere apparaten van dezelfde internetverbinding gebruikt kunt maken.

(In jouw situatie is het apparaat van Ziggo ook een modem en router, maar jij hebt waarschijnlijk dit apparaat door Ziggo in bridge-modus laten zetten of je hebt de Ubiquiti-router in de DMZ van de Ziggo-router (Cisco/Ubee?) staan).

Wat betreft de snelheid, kwaliteit van bekabeling tussen IS/RA (let op: dit is een typisch Nederlandse term (Infrastructuur/Randapparatuur)) en de modem is inderdaad bepalend, maar nog groter de afstand tussen de huisaansluiting en de verdeelcentrale/straatkast. Zie ook deze afbeelding.

Heb je enig idee welk internetabonnement van Movistar wordt gebruikt en welke snelheden worden nu gehaald?
 
Laatst bewerkt:
Laten we eerst kijken of thuis alles goed is... en vergelijken met wat bijv de buren hebben...
Aan de afstand tussen de de huisaansluiting en de verdeelcentrale/straatkast kunnen we vanaf hier toch niets veranderen... dus moeten we eerst weten of het thuis optimaal is en in de directe omgeving.
Het is algemeen voor de meeste techniek....hoe langer de kabel des te meer verlies (glasvezel is wel een buitenbeentje..).
 
Hoi Route99

Ik moest even opzoeken wat een ISRA punt is maar als ik het goed begrepen heb is dat het punt waar de telefoonkabel het huis binnenkomt.
Ik weet nu waar die zit maar kan hem niet zien omdat er een grote archiefkast vol met LPs van schoonpa voor staat en die gaat hij vast niet even verplaatsen omdat ik dat punt (alleen maar) wil zien. Wel kan ik zien dat die kabel ongeveer 20 meter is voordat deze een kastje bereikt waar hij in verdwijnt. (foto 1) DSC_0180.JPG Er komen daar dan weer 2 kabels uit waarvan 1 naar een telefoon gaat en 1 richting de Modem/Router dus dat is al 1 aftakking. Dan zit er een 2 meter voor dat deze kabel de router bereikt nog een klein kastje, maar hier wordt niet afgetakt. (foto 2) DSC_0168.JPG Er gaat 1 kabel in en 1 komt er uit en dan nog naar een kastje van Movistar (foto 3) DSC_0172.JPG en daar komt aan de andere kant een grijs kabeltje uit wat op de WAN aangesloten zit. (foto 4) DSC_0166.JPG


Het ziet er allemaal nogal oud en krakkemikkerig uit allemaal en ik ben bang dat hier al een groot gedeelte van het probleem zit.

Bedankt ook, tobiastheebe voor je inbreng.
 
Schoonpa had het over 4 Mbps snelheid en volgens de Pippo die het aangelegd heeft wordt dat (in deze buurt) bij lange na niet gehaald.
De helft mag je al in je handjes klappen.
Hij is er nu niet maar ik ga het een en ander nog is navragen.
Ik zet hier even een paar foto's bij van speedtest.net.

DSC_0173.JPG

DSC_0176.JPG


Blauwe lijn is van schoonpa. Oranje, rood en groen zijn gemiddelde snelheden van respectievelijk Lima, Peru en Telefonica (Movistar)
 
Aan de afstand tussen verdeelcentrale/straatkast kan inderdaad niets veranderd worden, daar heb je gelijk in, @route99. Maar als we die afstand zouden weten samen met de snelheden die nu worden behaald kunnen we wel bepalen of dit reëel is.

Je hebt goed begrepen dat de telefoonkabel het huis binnenkomt op het IS/RA-punt. Op dit punt wordt de infrastructuur van de provider afgesloten en gaat deze over in de bekabeling en apparatuur van de consument. Voor het IS/RA-punt mogen door de consument géén wijzigingen worden aangebracht.

- Op foto 1 is de splitter te zien. Dat is inderdaad de aftakking naar telefoon (1) en modem (2), dit is gelijk aan de situatie in NL.
- Het kastje 2 stelt denk ik niet zoveel voor, ik denk dat het in dit geval slechts een koppeling is tussen de kabel vanaf de splitter en de kabel naar de modem, maar er zou ook een telefoonaansluiting op kunnen zitten die gebruikt werd voordat je schoonfamilie (breedband)internet had.
- Het kastje van foto 3 lijkt op een DSL-filter. Die wordt gebruikt om ruis/fluctuaties in het signaal op de DSL-verbinding te verminderen. Echter vermindert dit mogelijk ook de snelheid.

De bekabeling lijkt inderdaad wel op leeftijd, maar dit is vrij gebruikelijk voor DSL, aangezien dezelfde telefoonbekabeling gebruikt wordt die zomaar tientallen jaren oud kan zijn.

Het zou fijn zijn als je kunt laten weten welke snelheden nu op de DSL-verbinding worden behaald. Probeer ook eens te testen zonder het kastje van foto 3 (indien mogelijk). Kun je zonder het kastje geen verbinding krijgen op het modem, plaats het dan uiteraard terug en herstart het modem.

[EDIT]
Ik zie net dat je screenshots hebt geüpload van de snelheden, daar was je me in voor... :) De snelheden vallen mij nog enigzins mee, de upload van 0.25 Mbps kan wel een probleem zijn als er bijvoorbeeld foto's moeten worden geüpload. Ik zie wel behoorlijke fluctuaties in de ping, dat duidt meestal op signaalverlies/ruis op de lijn.
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Dank je tobiastheebe en route99

Ik ga het een en ander uitzoeken vanavond. (het is hier nu 17:30 :) ) Onder andere ook of hier Kabel internet beschikbaar is en of dat een optie is.
Aangenomen dat jullie op tijd naar bed gaan spreek/schrijf ik jullie morgen wel weer.

welterusten en bedankt.
 
Graag gedaan en succes ermee alvast. Internet over coax zou een mooi alternatief zijn, indien beschikbaar. Dan zit je al snel op 50/5 Mbps. Ik ben eventueel nog even beschikbaar voor vragen. :)

[EDIT]
Ik keek nog even naar de screenshot met het overzicht van snelheden dat je had gestuurd, die resultaten met hoge ping (200+ ms) zijn naar servers in NL, logisch dus. Daar keek ik eerder overheen. De ping naar servers in Lima (40 ms) is niet veel hoger dan die in NL. Op mijn werk hebben we ADSL2+ van XS4ALL en hebben we 25 ms ping. Positief dus.
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Oké. Fijn dat je nog even beschikbaar bent.
Misschien kun je me even wat uitleggen of, beter nog, doorverwijzen naar een site over een goede uitleg.
Wat is de betekenis van de ms (milliseconden). is hoe lager het aantal ms hoe beter en is dus 50 ms of minder (erg) goed?
Dat zelfde voor Kbps (Kilobits per seconde als ik het goed heb) KBps (Kilo Bytes per seconde? dus 8 x zoveel/snel?)
Dan zijn er ook nog Mbps en MBps geloof ik.

Net even een speedtest gedaan op mijn Laptop die met wifi is verbonden. En dus niet zoals de Desktop van schoonpa die met een LAN is verbonden aan de router. Op zijn desktop heb ik ook even de flash geïnstaleerd van de week. Op mijn laptop zit dat (nog) niet.
Hier een foto. Zij deze waarden nou slecht, gemiddeld of goed?

2.jpg
 
De ping (in milliseconden) is de tijd die een pakketje met data erover doet om van de ene plek naar andere plek te komen en weer terug. Een lagere ping is beter. De waarden die tot nu toe gemeten zijn liggen dus rond de 40 ms en dat is vrij normaal voor een DSL-verbinding. Iets hoger dan in NL, maar dan vergelijk ik met een verbinding van 15/1 Mbps.

De verhouding tussen bits en bytes is 8:1, Dus 8 bits komt overeen met 1 byte, dat geldt ook voor kilo, mega, enzovoorts.

De nieuwe test die je toont is wel beduidend trager de andere testen op de desktop, 1 Mbps vs 1.75 Mbps download. De ping is ook hoger. In vergelijking met de andere resultaten is dit matig. Kwaliteit van de WiFi van de router is mogelijk niet zo goed of fysieke afstand tot de router is groot. Overigens is de nieuwe test uitgevoerd met Speedtest Beta, de andere testen met de "oude" versie van Speedtest. De testmethode verschilt tussen beide sites, Speedtest Beta gebruikt HTML5 en Speedtest gebruikt Flash. Misschien kun je nog een keer testen onder het account waarop de desktop ingelogd is bij Speedtest en het dan nogmaals proberen.

P.S.: Ik ga nu offline aangezien het 2:15 is hier in NL. Ik ben vanaf +/- 12:00 NL tijd weer beschikbaar. :)
 
Laatst bewerkt:
Foto 1 is dus niet het ISRA-punt en zelfs daarna heb je nog 2 meter voordat de kabel via het andere kastje het modem bereikt.
Afh vd omstandigheden kan zelfs 2 meter nog invloed hebben, dus je zou het modem minimaal direct achter dat punt van foto1 moeten aansluiten al dan niet met direct het andere kastje waar tobiastheebe overschrijft ertussen.

Maar.. het zou nog beter zijn..... om het ISRA punt op te zoeken en daar meteen het modem achter te zetten (al dan niet met dat doosje ertussen...).
Tja.. hoe krijg ik dan mijn telefoon lijn weer binnen.... Je verplaatst dan de splitter van foto1 naar het ISRA punt en de telefoonlijn die er ligt sluit je er op aan. Alleen moet je dan op de plaats van foto1 de kabels v/d telefoon netjes met elkaar verbinden, die 2 meter waar eerder het modem op zat kan vervallen.

Nu moet je nog wel UTP kabel, zolang als prettig is aanleggen van het modem bij het ISRA punt naar in huis waar je het wilt hebben (op een switch? of op gewoon een punt bij de computer zelf direct... Kan zijn dat de wifi v/h modem nu te ver weg is... dan is het handiger om een switch te plaatsen en of een Devolo netwerk (UTP/wifi) aan te leggen of je scoort een 2e hands router en zet die als Access Point in en gebruikt daar de wifi van.... Don't worry over de langte van de UTP kabel...als je goede kwaliteit neemt (minimaal cat5) dan kun je zonder versterking tot 100 m gaan.

Hoeveel scheelt het dan? Het meeste zin is om het ISRA punt te komen, dat lijkt me vast meer dan 2 meter verder weg vanaf foto1 gerekend...

Ok... ik kan niet bij het ISRA punt komen... want die zit bij de buren.... Kun je goed met de buren overweg.... leg het uit en vraag of je het modem daar mag plaatsen... lukt dat niet of.... je wilt het gewoon niet (kan ook) dan moet je het punt opzoeken waar de kabel het huis binnen komt en daar de kabel door snijden, de splitter van foto1 plaatsen en het modem met een zo kort mogelijk draad aansluiten. Die kabeltjes zijn in NL soms maar 10 tot 15 cm lang...! Niet voor niets... zeker als je wat hogere snelheden wilt hebben....

Ben benieuwd....

Succes!

PS: dat het belangrijk is... eigen ervaring..... wij hadden eerst het ADSL modem op zolder staan om vanuit daar door de schachten de UTP door het hele huis te laten gaan... Bij het nieuwere modem werkte dat super slecht. Modem verplaatst naar de kasttrap.. een stuk beter (nog steeds ca 4m ertussen) uiteindelijk toch naar ISRA punt verplaatst en de snelheid/stabiliteit waren veel beter...
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond bij jullie alweer! Hier is het pas 12:45, dus net middag. Bedankt maar weer jullie allebei roete99 en tobiastheebe!!!
Ik ben echt héél veel wijzer geworden.

route99 schreef eerder;
Aan de afstand tussen de de huisaansluiting en de verdeelcentrale/straatkast kunnen we vanaf hier toch niets veranderen...
Toch is er iets wat ik wel buiten zou kunnen veranderen. De telefoon kabel komt vanaf de straat over het dak van de buren en ligt vervolgens in
een rol!!? op de rand van de borstwering (of hoe je dat ook wil noemen) van de patio op het dak van het huis en gaat daarna het huis binnen. Vervolgens gaat hij door die buis naar de 1e verdieping ( het huis heeft BG, 1e, en 2e verdieping de 3e is de dakpatio). Zie foto's;

DSC_0186.JPG

DSC_0187.JPG

DSC_0187a.JPG

DSC_0187b.JPG

Als die rol er tussenuit geknipt zou worden scheelt dit al zo'n 20 meter of meer. Ik zou zelfs de router op de dakpatio kunnen zetten en vervolgens via UTP kabel een 2e router als acces point binnen kunnen zetten/hangen. Gaat em nie worden denk! :-(
Ik denk dat we voor de volgende optie gaan;
Die 20 of meer meters er tussenuit knippen en op de eerste verdieping de volgende situatie te creëren.

DSC_0191.JPG

Oeps! Moet ff gaan eten. Ben er straks weer.
 
Lekker gegeten! :)

De nieuwste router zet ik dan zo dicht mogelijk bij de IS/RA (na een splitsing voor de telefoon uiteraard). Er ligt hier nog een oude router die ik als acces point kan laten fungeren en die ik van plan ben op de 3e verdieping te zetten zodat schoonzus lief beter wifi ontvangst heeft in haar slaapkamer. Ik heb al een keer een acces point gemaakt van een oude router in mijn appartement in NL, dus ik weet nog wel ongeveer hoe dat moet en bovendien kan ik het één en ander nalezen op internet om m'n geheugen op te frissen.
Wel nog even 2 x een twintigtal meter UTP kabel kopen om schoonpapa's computer weer aan te sluiten op internet en voor de verbinding tussen router 1 en router 2.

Hoop dat dat allemaal lukt vóór maandag want dan vlieg ik terug.

Jullie horen het nog wel!

Dank tot zover.

NLMarty

P.S. Geen idee hoe de telefoon en TV kabel monteurs wijs kunnen worden uit de chaos op de volgende foto. Dit is vlak voor het huis van m'n schoonfamilie maar ik heb al véél van zulke 'knooppunten' gezien hier in Lima.

DSC_0182.JPG
 
De nieuwe test die je toont is wel beduidend trager de andere testen op de desktop, 1 Mbps vs 1.75 Mbps download. De ping is ook hoger. In vergelijking met de andere resultaten is dit matig. Kwaliteit van de WiFi van de router is mogelijk niet zo goed of fysieke afstand tot de router is groot. Overigens is de nieuwe test uitgevoerd met Speedtest Beta, de andere testen met de "oude" versie van Speedtest. De testmethode verschilt tussen beide sites, Speedtest Beta gebruikt HTML5 en Speedtest gebruikt Flash. Misschien kun je nog een keer testen onder het account waarop de desktop ingelogd is bij Speedtest en het dan nogmaals proberen.

Nog en laatste paar vragen dan en in dit geval over de speedtests.
Ergens heb ik gelezen dat de speedtest via flash niet zo betrouwbaar zou zijn. Klopt dit volgens jou/jullie?
Beter dus met Speedtest Beta? (de Flash versie ziet er wel gelikter uit :) )
De fysieke afstand was inderdaad vrij groot en bovendien zaten daar 3 muren tussen en een volle kledingkast.
Ik weet het,.... Ik had beter naast de router kunnen gaan zitten.

Dank bij voorbaat maar weer.
 
Interessante foto's. Bovengrondse bekabeling dus... Erg gebruikelijk in Latijns- en Zuid-Amerika maar misschien wist je dat al.

Als je de kabellengte voor jouw IS/RA-punt kunt beperken is dat natuurlijk meegenomen, let wel op dat je ongewenste ruis/interferentie op de kabel kan veroorzaken als je deze in gaat korten. Bij ethernet is dit eigenlijk niet mogelijk en moet je de kabel opnieuw afmonteren. Bij telefoonbekabeling kan inkorten wél, maar welk effect dit in de praktijk heeft op de signaalkwaliteit weet ik niet. Zelf zou ik de aders binnen de kabel aan elkaar solderen en er per ader een krimpkousje over schuiven. Vervolgens de kabelmantel afdekken met isolatietape of een groter variant krimpkous. De modem/router inderdaad gewoon binnen houden.

Een extra AP toevoegen aan het netwerk is uiteraard ook prima mogelijk en eenvoudig te realiseren. Als je hiervoor een router gebruikt, let dan op dat je deze configureert in AP-modus. Doe je dat niet, dan houd je twee LAN's over en kunnen apparaten niet zomaar communiceren tussen de LAN's. Zorg er bij de configuratie ook voor, dat het AP niet interfereert met andere AP's in de omgeving (kanaalkeuze) en houd je uiteraard ook aan wet- en regelgeving omtrent zendvermogen. Als je gebruik wilt maken van roaming (automatisch overschakelen tussen AP's), dan moet je op beide AP's de configuratie van SSID (netwerknaam) en beveiliging/encryptie exact gelijk maken. Gebruik bij voorkeur op beide AP's, WPA-2/PSK als beveiligingsmethode en AES als encryptiemethode. De kanalen op beide AP's blijven uiteraard verschillend.

Wat betreft Speedtest.net, de Flash-versie is browser- en plugin-afhankelijk, de Beta-versie niet. Ik zou dus aanraden om de Beta-versie te gebruiken, al zul je in de praktijk niet veel verschil tussen beide versies merken, mits uiteraard in dezelfde situatie wordt getest (geen andere gebruikers op netwerk en zelfde server).

Hopelijk kom je hier weer iets verder mee... Succes!
 
Sorry sorry sorry!

Had eerder geen tijd om even te schrijven hoe het allemaal opgelost is.

Schoonpa voelde er uiteindelijk toch niet voor om buiten in de kabel te gaan knippen en eigenlijk vond hij de snelheid ook wel best.
Voor hetgeen hij met internet doet is dat denk ik ook wel zo. Antieke YouTube films downloaden duurt dan wel wat langer maar hij
heeft toch tijd zat.

Dan zat alleen schoonzus nog met te weinig of geen wifi in haar slaapkamer. De oude router als extra AP gebruiken heb ik maar laten
varen i.v.m de kabel die ik dan naar boven zou moeten aanleggen dus ben ik een Range extender gaan kopen en die heb ik volgens
de instructies aangesloten en ingesteld.
Het resultaat was verbluffend!
Vóórdien had ik aan het einde van de kamer bij het hoofdeind van het bed géén wifi. Pas halverwege de kamer, richting router,
en dus AP, van schoonpa, had ik net aan 1 streepje.
Nu, met dus eigenlijk een 2e AP in haar slaapkamer via het electriciteits net, had ik aan het hoofdeinde vól bereik!

Probleem opgelost dus.

Ik ben nu thuis eigenlijk aan het checken hoe mijn snelheden zijn en of ik daar nog het e.e.a. aan kan verbeteren.
Eerst ga ik eens op dit uitstekende forum speuren of ik hier iets over kan vinden en zo niet of niet genoeg dan open ik wel een andere thread.

Groet,

NLMarty.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan