Batterij

Status
Niet open voor verdere reacties.

chila

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2003
Berichten
135
Hoi

Ik vermoed dat de batterij van het moederbord leeg begint te raken aangezien de
klok op automatische stand eerst 3 minuten en inmiddels 10 minuten achter loopt....
De pc staat overigens 24/7 aan maar het gaat dus steeds verder achter lopen.
Ik heb nog wel zo'n batterij in een oude pc zitten die nog wel goed moet zijn.
Wat zijn de stappen (naast stroom van de pc etc)
Wat voor een gegevens worden "vergeten" en moet ik na het vervangen opnieuw instellen ?
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Die moederbord-batterij betreft een lithium knoopcel, type RS2032 ( 3V ) en die kosten momenteel € 0,85 voor 8 stuks bij de Action.
Schakel de pc uit, trek de 220V stekker uit de voeding ( voor alle zekerheid ) en druk daarna een paar keer op de Aan / Uit schakelaar.
Wip daarna voorzichtig met een klein, puntig voorwerp ( ik gebruik altijd een horloge-maker schroevedraaiertje ) de batterij uit de houder op het moederbord.
Let hierbij op het vergrendelings-lipje / clipje wat de batterij op z'n plaats houdt, dat je die niet beschadigd.
Nieuwe batterij erin, voeding aansluiten, pc opstarten, datum en tijd voor de BIOS instellen en klaar ben je.
Buiten datum en tijd wordt er niks "vergeten"...
 
Laatst bewerkt:
Oh ok datum en tijd is te doen:)
Maar kan het kloppen dat het aan de batterij ligt?
Ik heb dit ding 2de hands gekocht een paar maanden terug met win10 en sindsdien
gaat dus de klok steeds iets verder achter lopen.
Verder werkt hij prima maar merk ik dat bepaalde sites of toepassingen iets trager reageren.
Het is een quadcore met 8gb ram en merk dat het ram gebruik toch steeds iets hoger ligt nu dan toen ik hem net
had en de tijd nog synchroon liep. Daarom dacht ik dat het de batterij zou kunnen zijn.
 
Nevermind....
Heb net de kappen los gehaald, althans geprobeerd.
De rechtse kant met schroeven gaat netjes los maar daar zit de batterij niet.
De linker kant ois met geen mogelijkheid los te krijgen zelfs al zitten daar geen schroefjes meer in.
Heb dus mooi de verkoper gebeld (was wel 2de hands maar wel een Dealer)
Dus daar gaat hij mooi morgen middag heen en dan mag hij het oplossen ;)
Toch bedankt allemaal!
 
Kan ook een Windows-kwestie zijn.
Je kunt Win10 forceren de tijd te synchroniseren met een time-server op internet.
Hoe lees je hier.
Dit gaat echter niet op als de pc onderdeel is van een netwerk-domein.
 
Zoiets had ik idd al eens geprobeerd maar maakt geen verschil.
Verder zijn er gewoon kleine dingetjes waardoor ik de batterij vermoed.
Zoals een cam gebruiken op websites/skype die plots alleen maar vertragingen hebben die je eerst nooit had.
Van die hele kleine dingetjes terwijl je bv maar 25% ram gebruikt en toch vertragingen oplevert. Vandaar dat ik dacht aan de batterij.
Ach ik breng hem morgen gewoon even terug naar de verkoper en mag hij het oplossen.
Kan hij meteen het niet lezen van dvd's oplossen ( las al geen dvd's maar herkent nu ineens station ook niet meer)
Moet goed komen! :)
 
Als de garantie is verlopen dan moet je het zelf doen?
Dit kan een jaarlijks terugkerend ritueel zijn.

Na herplaatsing zullen de instellingen standaard waarden zijn.
Met standaard waarden moet een PC kunnen werken maar er zijn instellingen die ongewenst anders kunnen zijn zoals de opstart volgorde en energie beheer. Download je de handleiding van het moederbord dan vind je achterin de BIOS schermen. Je kan dat uitprinten en dan aantekeningen maken bij waar iets anders moet zijn. In de handleiding staat ook welke processor en welk geheugen er in kan. Het merk en type moederbord staat meestal in witte letters tussen de sloten geschreven.

Met het herplaatsen kunnen er fouten zijn in de instellingen, daarom wordt aangeraden om eerst op te slaan met standaard instellingen, dat zijn de laatste menu's.

De kast openen wordt op YouTube gedemonstreerd. Meestal moet je het rechter zijpaneel (bij de sloten) naar achteren schuiven, dat zie je al aan de schroefjes op de rand aan de achterkant en een uitsparing voor een platte schroevendraaier. Met de platte schroevendraaier kan je het los wippen. Een stuk sterk tape op de zijkant plakken en daar dan aan naar achteren trekken kan een hulpje zijn.

Het batterijtje moet er niet worden uitgewrikt maar als het klemmetje ergens mee naar buiten toe wordt bewogen springt het er vanzelf al uit. Er in doen gaat met de + kant naar boven en door onder de kleine nokjes aan de andere kant dan het klemmetje te leggen. Bij het plat drukken geeft het klemmetje mee en klikt de batterij daarachter vast. Maak er geen vingerafdrukken er op. Laat het batterijtje niet op het moederbord terecht komen.

Na herplaatsing kan het nog tot een week duren voordat de computer weer regelmatig telt. Je ziet dat bij bijvoorbeeld het bootmenu. Zet de datum en tijd want anders doet Internet het niet goed, de certificaten van pagina's en cookies zijn dan ongeldig. Het kan handig zijn om aan de binnenkant van de kast te noteren wanneer de batterij vervangen werd, mijn NPO stream en video wil niet afspelen als de batterij leeg raakt. Zo doende kan je na de volgende keer tijdig vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan