Nieuwsbrieven versturen vanuit Drupal

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Ik hoop dat mijn vraag niet al te onsamenhangend gaat zijn. Mijn ervaring met CMS is beperkt, maar ik leer snel. :)

Op gebied van hosting ben ik daarentegen aardig onderlegd. Daarom heb ik onlangs een vereniging geholpen met het verhuizen van hun website.

Een korte samenvatting: hosting+domein stonden bij provider A, daarnaast een alias-domein (DNS-forward) bij provider B. Beide domeinen zijn nu ondergebracht bij een nieuwe provider. Hierbij is het secundaire domein, primair geworden. Dus: de eigenlijke website draait op een ander domein dan voorheen. Of dit alles relevant is, geen idee.

De website draait op een verouderde versie van Drupal. Verhuizen van de website+CMS ging naar mijn idee vlekkeloos. Inhoud van de server overgezet, database geïmporteerd, database-wachtwoord bijgewerkt in het settings-bestand, en alles werkte.

Met één ding hebben we problemen en dat is het versturen van nieuwsbrieven met de ingebouwde Simplenews-module. Allereerst: ik begrijp eigenlijk helemaal de theorie hierachter niet. Om e-mail te verzenden namens een domein, moet ik mij toch autoriseren? Blijkbaar niet, want ik zie alleen een instelling voor het e-mailadres maar hoef nergens een server, login of wachtwoord op te geven. Hoe zit dat?

Het probleem dat we ervaren, is dat een deel van de geadresseerden de nieuwsbrief wel ontvangt, en een deel niet. Het versturen van een test-bericht blijkt echter naar iedereen probleemloos te gaan.

De lijst bestaat uit 160 geadresseerden. In de logs van Drupal zie ik dat dit gesplitst wordt/is in 100/60. Ik probeer enige logica te ontdekken maar dat lukt mij helaas niet. Het lijkt er vooralsnog niet op dat de eerste 100 hem wel of niet hebben ontvangen, en de tweede 60 bij de andere groep hoort.

Ik heb ongetwijfeld nog niet alle relevante informatie verstrekt maar hoop dat iemand met Drupal-ervaring zich in het probleem kan inleven en meedenken over een oplossing.
 
De oorzaak bleek doodeenvoudig en ik zocht het in de goede hoek. Het had inderdaad te maken met de wissel van het domein waarop de website wordt gehost. De nieuwsbrief-module van Drupal, Simplenews, verstuurt berichten d.m.v. het PHP-protocol. In de configuratie van de module was nog een e-mailadres op het vorige domein ingesteld als afzender, want ik had alles één-op-één overgezet.

Wat bleek nou, in beginsel werkt dat gewoon. Echter, wanneer je een e-mailadres gebruikt dat op een ander domein zit dan hetgeen waarop de pagina staat die dit protocol toepast, treedt bij de provider, One.com, als veiligheidsmaatregel een limiet van maximaal 20 berichten per dag op. Met andere woorden: voor onbeperkt gebruik van PHP-mail, moet het afzender-adres op hetzelfde domein zitten als de pagina die het aanstuurt.

De oplossing was dan ook net zo eenvoudig als deze verklaring: in de nieuwsbrief-module een e-mailadres instellen dat wél op hetzelfde domein zit als de Drupal-installatie. En, om volledig te zijn: er moet een e-mailaccount bestaan met dat adres, maar dat is een provider-specifiek detail.

Heel logisch, achteraf. De eerste nieuwsbrieven zijn alweer probleemloos verstuurd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan