menuregels oproepen vanuit css in html

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick stomp

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2008
Berichten
31
Ik heb circa 60 menu-regels <TR><TD><A HREF=enzovoort /A></TD></TR> in een CSS bestand staan.
Vanuit een flink aantal menu's wil ik een willekeurig aantal van die regels laten inlezen in "menuregel" van die menu's.
Hoe pak ik dat aan?
De regels in CSS zijn met een CODE uniek gemaakt. Ik wil tussen <TABLE> en </TABLE> van menu's de menu-regels invoegen door ze met CODE aan te roepen.
Met SCRIPT, INCLUDE, COPY, INSERT? Ik heb wat dingen geprobeerd, maar niet werkend gekregen...
HELP! svp...
Dick
 
Je geeft helaas een wat onsamenhangend verhaal. Wat heb je nu voor code?
 
De gebruikte CODEs voor de regels zijn uniek als L1 t/m L12 en Z1 t/m Z12.
In het CSS bestand worden ze bijvoorbeeld opgeslagen als
<CODE="L1">{<A HREF="L1 xxxxxxxx.HTM">L1 xxxxxxxx</A>} of zoiets...
enzovoort
Het aanroepend menu krijgt het blok tussen de accolades aangereikt en toont de regel op het scherm tussen <TABEL> en </TABEL> om aangeklikt te worden.
Dit allemaal om duplicaat software te vermijden. Stel dat inhoud L6 moet wijzigen, dan moet ik door alle menu's heen om regel L6 te veranderen. Dan is het eenvoudiger om één keer in het CSS regel L6 aan te passen!
 
Het lijkt erop dat je HTML, CSS, PHP (en mogelijk Javascript) door elkaar heen uitlegt. Kan je de code die je nu hebt als bijlage in een berichtje zetten?
 
@bron
Ja, het is me nu duidelijk: wat ik wil kan met HTML en CSS niet. Daarvoor is een CMS nodig die via PHP de HTML genereert.
Je vorige bericht opende mij de ogen...
Dankjewel!
Dick
 
Als je met een menu werkt dan wordt dit in het algemeen met een <ul> gemaakt. De html tag <table> wordt alleen nog maar gebruikt om gegevens in tabelvorm te tonen. Het element <table> wordt anno 2017 nauwelijks nog gebruikt vanwege de vele nadelen. Een menu ziet er nu bijvoorbeeld zo uit:
Code:
<ul id="menu">
  <li><a href=".....">Item 1</a></li>
  <li><a href=".....">Item 2</a></li>
  <li><a href=".....">Item 3</a></li>
</ul>
Laat maar weten als je meer info wilt over menu's.

Je kan vele oplossingen zonder cms maken, afhankelijk van wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Als voorbeeld jouw pagina maar dan met schone html zonder tabellen. Zie bijlage. Je ziet dat de css vormgeving centraal in bestand style.css is gezet zodat je die op elke pagina kan gebruiken. Misschien heb je er wat aan. Het maakt het werken met pagina's een stuk makkelijker.
Suc6. have fun.
 

Bijlagen

  • hoofdmenu.zip
    1,5 KB · Weergaven: 55
@bron
Hartelijk dank voor dit prachtige voorbeeld! Rest mij nu de taak om de reeds gebouwde 187 HTM-bestandjes in die vorm te gieten.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
Als de site over een jaar compleet is zijn het 600 HTM-bestandjes. Gelukkig wijzigen die nooit meer, om dat de bron (TAÚ) al meer dan 3000 jaar dezelfde is...
Met groet,
Dick
 
@bron
Naar aanleiding van het niet kennen van <NAV> in mijn ouwe trouwe HandleidingHTML heb ik W3Schools gevonden! Dat vind ik een openbaring...
Wederom zeer bedankt!
Dick
 
Tjeempie wat een hoop pagina's.
header, footer, nav, etc. zijn onderdeel van html 5. Het beste kan je elke <....> in kleine letters typen en de bestandsnaam laten eindigen op .html . Inderdaad heeft w3schools een goede starters tutorial en een behoorlijk goede reference. Let vooral op de vervallen html tags zoals <center> en <font> die ik in de pagina's zag staan. Vragen kan je hier kwijt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je bij Yourhosting zit en dus php tot je beschikking hebt. Het is slim om de bestanden te laten eindigen op .php (in plaats van het oude .htm). Je hebt dan meer mogelijkheden tot je beschikking die je wel/niet kan gebruiken. Bijvoorbeeld de footer in 1 bestand onderhouden in plaats van 187 bestanden. Voorbeeld in bijlage. Suc6. Have fun.

* misschien is hiermee ook je vraag uit #1 beantwoord :)
 

Bijlagen

  • hoofdmenu1.zip
    1,7 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Ook weer bedankt voor deze eyeopener. Gelukkig had ik BlueFish al enige tijd geleden geïnstalleerd.
Dus toen ik jouw PHP bestandje aanklikte kwam BlueFish gelijk in actie!
Nu is het duplicate software probleem helemaal opgelost.
Nog even wat achtergrond informatie: ik programmeer vanaf 1964, veel cursussen gevolgd inzake IT, werk aan WikiPedia, ben net 80 jaar geworden en hoop het nog lang leuk te vinden! In november weer een weekend naar T-DOSE Eindhoven om allerlei bekenden te spreken inzake OpenSoftware en zo. Sedert 2006 ben ik verlost van MicroSof. Dat was een verademing!
Met groet,
Dick
 
GROOT RESPECT :thumb: :thumb:
Ik las al onder je berichtjes dat je voor "open source" gaat met Ubuntu en LibreOffice5.
 
@bron
Het zag er zo aardig uit...
Inderdaad heb ik een PHP-editor. Maar zowel Firefox als Chromium willen lokaal geen PHP bestanden vertonen.
Ik heb PHP7.0 gli en gci geladen, maar de editors laten alleen source zien. Extensie .PHP werkt naar editors en niet naar browsers.
Mijn systeemkennis is als applicatie-programmeur te laag voor dit soort experimenten op systeem-nivo.
Voorlopig draait yoga-sassemhein.nl netjes en ik ga niet tobben om het mooier te maken. Daar heeft niemand belang bij.
Wat ik vroeger al zei: laat de systeem-jongens het maar oplossen. Die kunnen binair denken...
Vóór 2006 heb ik Joomla operationeel lokaal op Windows-XP gebruikt. Dat liep als een zonnetje! Natuurlijk: MicroSof betaalde Joomla.
Nu, tien jaar later, moet ik opnieuw beginnen...
Einde oefening!
Ik blijf gewoon hobbyen met HTML, niet fraai maar handzaam voor ouwe mensen!
Met groet,
Dick
 
Hi Dick,

RE: Maar zowel Firefox als Chromium willen lokaal geen PHP bestanden vertonen
Klopt, daar is meer voor nodig. Zelf gebruik ik het kant-en-klare Xampp op mijn pc.

RE: Ik blijf gewoon hobbyen met HTML
Daar is niets mis mee. Het enigszins verdiepen in CSS (style.css) is wel zinvol. Daar kan je leuke dingen mee doen, je houdt de HTML schoon, en je houdt de opmaak centraal op 1 plek. Het voordeel daarvan hoef ik niet uit te leggen.
 
Dag bron,
Ik kom weer terug.
lamp-server^ (ja ja, met caret!) is geïnstalleerd op Ubuntu 16.04 via de juiste kanalen.
Jouw index.php benaderd
LOL!
Chromium doet er niks mee en het komt als edit in BlueFish
FireFox doet gewoon de website aan!
Maar...
Ik wil FireFox niet als browser: traag door te veel kerstboom
Ik gebruik Chromium met weinig kerstboom, snel en prima beveiliging
Maar... hoe vertel ik Chromium hoe die met index.php moet omgaan??
Ik heb al heel wat op het web afgezocht, maar niks kunnen vinden.
Met groet,
Dick
 
Ha, je verdiept je er toch nog in een hoog tempo in :) Lamp^ (met caret, grinnik) en Chromium ken ik niet. Een paar mogelijkheden:
Bestand index.php staat in de verkeerde directory, hoort in htdocs, httpdocs, www, html, public_html of zoiets.
Apache is misschien niet gestart
De url in de browser is misschien niet juist, dit is http://localhost of http://127.0.0.1 (bij Windows)
Instelling in Chromium die lokaal pagina's tonen verhindert

Misschien Chrome als browser? Die is ook sneller dan Firefox. Maar ik lees een beetje tussen de regels door dat de software die je gebruikt echt "open" moet zijn, of niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan