POST booting duurt zeer lang (na bij plaatsen HD)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gtest

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Berichten
124
Hoi,

na het bij plaatsen van een nieuwe HD heb ik problemen met de POST.

Waar het vroeger maar een 20tal sec duurde voor mn PC opstartte duurt het nu minuten.
Ik krijg bij boot een zwart scherm met rechtsonder de letter A2/B4 dat duurt enkele minuten, dan begint de POST en start Win 10 normaal op.

Wat ik tot nu al probeerde :
de nieuwe HD is er terug uit (dus nu met oude configuratie terug)
bios in default gezet
wat kleine aanpassingen zoals eerst booten vanaf mn SSD
maar niks helpt...

Vraag hoe is het mogelijk dat door bijplaatsen van nieuwe HD de bios ... raar doet.
Is of zijn er nog bios-instellingen die ik kan/moet aanpassen.
PS sorry ben niet zo super techneut :eek:

Mobo : MSI z77a met laatste bios versie
SSD : Samsung pro 850
 
Wat je proberen kunt:
  • Ga naar het bios bij het opstarten vd pc (zie handleiding)
  • Zet in het bios alles op "Default settings) is vaak F5 of F6 of zo... (zie handleiding)
  • Check in het bios op jouw boot schijf goed ingesteld staat, zet de overige(n) op disable.
  • Zet het booten op FAST boot (kijk even wat de opties zijn).
  • Instellingen opslaan: is vaak met F10 (zie handleiding)
 
Zie deze lijst dat beide codes betekenen:
B4 - USB hot plug
A2 - IDE Detect

Nou weten wij niet welke BIOS instellingen je gebruikt momenteel, maar het terugzetten naar standaardwaarden (zoals route99 al suggereert) i.c.m. het (puur) inschakelen van opstarten vanaf harddisk (en de rest afzetten, mogelijk met uitzondering van de CD-ROM) zou je probleem inderdaad kunnen verhelpen.
Uiteraard kan het verder helpen om geen USB-sticks, memory-sticks, USB CD-rom spelers, externe harddisks en memory-cards aangesloten te hebben tijdens het opstarten. Test daar ook mee (zodra je de instellingen van de BIOS hebt verbouwd conform de instructies van route99).
En dan is het nog mogelijk dat je computervoeding problemen heeft met 'koud' opstarten. Kijk dus na of er verschil is tussen opstarten van de pc nadat die een hele nacht heeft uitgestaan en hoe lang het duurt als je de pc herstart (dus 'warme' opstart).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan