Path for boot option

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het mooie van Clover is, dat ie niks aan de bootloader van Windows verandert...
https://www.google.nl/search?client=opera&q=Clover+install+linux
Je start dus bijv MacOS of Linux op via Clover, maar wil je Windows opstarten, dan heb je 2 keuzes.... gewoon rechtstreeks via de bios schijf keuze of via Clover menu.
Clover neemt de Windows optie op in haar menu zonder aan de bootsector van windows te rommelen dus en dat vind ik een groot voordeel...
Voor de zekerheid koppel ik vaak de Windows schijf af bij experimenten maar zelfs dan herkent Clover de Windows start optie als ie weer aangesloten is...

Tav Brave browser:
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/brave-browser-onnavolgbaar-snel/
 
Beste Route99,
Het doet me goed, dat je zo meedenkt! Maar ik denk dat je me nog niet helemaal begrepen had. De positieve dingen, die je over Clover schrijft, gelden ook voor GRUB! Ook GRUB verandert niets aan de bootloader van Windows, maar neemt die bootloader wel op in zijn eigen menu.

Het is me alleen nog niet duidelijk waarom Windows 7 zich zo agressief gedraagt jegens GRUB. Want Windows 7 veranderde wel steeds deze bootloader. Ik wil GRUB eerst nog beter leren kennen. En dan kan ik eventueel GRUB gaan vergelijken met andere bootloaders. zoals Clover. Jij gebruikt o.a. Windows 10. Ik heb nog geen ervaring met Windows 10, maar misschien zou Windows 10 op mijn computers zich minder agressief gedragen jegens GRUB dan Windows 7 doet. Ik weet het nog niet.

Stapje voor stapje ga ik de dingen verder verkennen. Maar jouw meedenken wordt zeer gewaardeerd!

En Windows 7 een beetje aanpassen om het minder agressief te maken lijkt me ook heel leuk. Microsoft van Windows is veel te veel een geldmachine. Grote bedrijven zoals Microsoft, Google en Apple vechten met elkaar een hevige concurrentiestrijd uit. En het gaat over de rug van de kleine (en grotere) gebruikers, en menigmaal ten koste van hun belangen!
 
Beste Route99, Het doet me goed, dat je zo meedenkt! Maar ik denk dat je me nog niet helemaal begrepen had. De positieve dingen, die je over Clover schrijft, gelden ook voor GRUB! Ook GRUB verandert niets aan de bootloader van Windows, maar neemt die bootloader wel op in zijn eigen menu.................
Het is me alleen nog niet duidelijk waarom Windows 7 zich zo agressief gedraagt jegens GRUB. Want Windows 7 veranderde wel steeds deze bootloader. Ik wil GRUB eerst nog beter leren kennen. En dan kan ik eventueel GRUB gaan vergelijken met andere bootloaders. zoals Clover. Jij gebruikt o.a. Windows 10. Ik heb nog geen ervaring met Windows 10, maar misschien zou Windows 10 op mijn computers zich minder agressief gedragen jegens GRUB dan Windows 7 doet. Ik weet het nog niet.
!
Ik heb je prima begrepen en van die Win7 agressie had je al eerder beschreven... Tja... daar heeft Clover totaal geen last van... oke.. dat jij dan Grub nog steeds beter noemt... een goed recht maar op een belangrijk punt spreek je jezelf toch tegen....

Clover en ext4
ext4 should work, and if not you'll have to install its uefidriver from the appropriate Clover Configurator tab.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je nu zeggen, dat ik GRUB beter vind? Ik heb dat helemaal niet beweerd! Ik heb alleen gezegd: "Ik wil GRUB eerst nog beter leren kennen. En dan kan ik eventueel GRUB gaan vergelijken met andere bootloaders. zoals Clover. Jij gebruikt o.a. Windows 10. Ik heb nog geen ervaring met Windows 10, maar misschien zou Windows 10 op mijn computers zich minder agressief gedragen jegens GRUB dan Windows 7 doet. Ik weet het nog niet."

Dat is allemaal heel wat anders dan wat jij er van maakt. Ik ben nog volop aan het verkennen. En dat neemt veel tijd in beslag omdat er zo veel mogelijkheden zijn, en omdat ik nog veel meer te doen heb. Het professionele programma Easy BCD 2.3 heeft GRUB aangewezen als een fantastische oplossing, waarmee men dingen voor elkaar krijgt, die anders vrijwel onmogelijk zijn. Dus ik wil weten in hoeverre dit waar is. Als het niet waar blijkt te zijn, ben ik in staat om GRUB rustig te laten varen, en wat anders te gaan proberen.

Heb jij Clover al uitgeprobeerd bij Windows 7 in plaats van Windows 10?
 
Zojuist lees ik op internet, dat Clover mogelijk malware bevat. Dus extra voorzichtigheid is hier geboden. Ik heb het al eens meegemaakt, dat na het gebruik van een programma mijn computer ongewenst gedrag ging vertonen. Gelukkig heb ik dat toen op kunnen lossen met een programma voor het verwijderen van malware.
 
Tja.....volgens mij zit je nog in de digitale oudheid te wroeten.....
Die versie was uit 2012 stokoud... Versie 3.1.7... hopelijk ga je die toch niet proberen... als je op malware in combinatie met die gezocht hebt?
https://mvnrepository.com/artifact/com.cenqua.clover/clover/3.1.7

We zitten inmiddels al aan versie 4.2.33

En... het geldt voor alles wat je installeert dat je het op malware moet checken./.. Doe je dat met een (nieuwe) Grub versie ook...?

Dus als je met Clover aan de slag gaat neem de laatste versie...

PS: je was zo positief over Grub dat het haast wel leek alsof ie beter is dan Clover die je nog niet eens getest hebt... Ik gebruik op mijn Linux systeem Grub, dus doe ken ik al...
Maar al dat gedoe wat ik met Grub en Windows ooit had... heb ik met Clover nu niet meer... nome dat m,aar geen echt voordeel...
Mss tijd voor een uitstapje naar Clover.... om te oefenen kun je altijd nog terug naar Grub... maar of je dan nog wilt?
Ach.. elk voordeel heeft zijn nadeel en v.v. en dat zal deels met Clover ook wel zo zijn...
 
Ik had helemaal niet gezocht op malware in combinatie met Clover, hoor. Maar ik had gewoon gezocht op Clover. En toen kwam ik al heel gauw met dat malware-bericht in contact. Maar ik wist niet dat Clover 3.1.7 van het jaar 2012 was. Ik hoop dat de tegenwoordige versie van Clover veilig is. Soms slaan de virusscanners te gauw aan. Soms verwijdert Norton zelfs goede bestanden op mijn computer. Dus het kan best heel moeilijk zijn om uit te maken welk programma werkelijk kwaadaardig is en welk niet. Ik schreef mijn vorige bericht slechts als een waarschuwing. Je weet maar nooit....

Mijn GRUB behoef ik mijns inziens niet zo nodig te testen, denk ik, omdat ik het gewoon meekreeg met de laatste stabiele versie van Linux Ubuntu. Inderdaad waren mijn verwachtingen met GRUB heel hoog. Ik verwachtte er aanvankelijk veel van. Maar ik ben best bereid om mijn verwachtingen bij te stellen en zelfs om heel Ubuntu met GRUB te laten varen, als ik dat nodig vind. Maar voor voorlopig ga nog even door met mijn proeven met GRUB. En ik heb ook de internet-link, waarin iemand beschreef hoe hij Windows aanpaste en daarna een stabiele bootloader kreeg.

Dus het door jou voorgestelde uitstapje naar Clover behoort voor mij zeker tot de eventuele mogelijkheden. Maar ik laat niet alles door elkaar lopen, want dan word ik dol. Er is pas een tand bij mij afgebroken, dus ik moet gauw weer naar de tandarts. En zo heb ik nog duizenden dingen te doen!
 
Laatst zat er een malware in Avast virusscanner... denk je soms echt dat ze die er zelf in gestopt hebben.. ???
En wat denk je hoe zou dat bij Clover zijn?
Ze stoppen er echt malware in en dat geloof je ook nog?

Kijk eens rond je heen ... er worden door lieden sites gehackt... tja en die stoppen dat er soms in....malware... Niet fijn, maar wel DE realiteit...

En denk je dat Linux sites af en toe niet gehackt worden..?
Neem Linux Mint: 22 februari 2016 dus pas ruim een jaar geleden..
http://webwereld.nl/security/92268-hoe-linux-mint-gehackt-is

Dus als je toen een iso of DVD gedownload had en niet gecheckt had bijv met de MD5 checksum.... en/of iets ls Malwarebytes, dan had jezelf een vet besmet systeem gehad....

Is daarmee Linux of Clover of Grub slecht???????
Kortom, wat wil je nu met al deze verhalen bewijzen? Dat is met totaal niet duidelijk en leidt imho alleen af?
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat Linux Mint ook al gehackt was. De gevaren zijn inderdaad groot. Ik las in de krant dat de overheid met zijn organisaties ter bestrijding van malware de strijd tegen internet-criminaliteit aan het verliezen is. En dat is triest voor de gehele samenleving. En de internet-criminelen hebben er uiteindelijk zelf niets aan, want het maakt hen niet gelukkig, en uiteindelijk komen mensen, die bewust voor het kwaad kiezen, in de hel terecht, dus in uitzichtloze pijn.

Je weet niet wat ik met mijn verhalen wil bewijzen, maar ik wil helemaal niets bewijzen. Ik vertel gewoon eerlijk over mijn ervaringen, in de hoop dat een ander er iets aan kan hebben. En ook aan de reacties van anderen kunnen de lezers wat hebben.

Het begon ermee, dat ik een vraag had over de BIOS. En niemand heeft die vraag op een goede begrijpelijke manier uitgelegd. Daarna kwam er gewoon wat discussie los over dingen buiten de BIOS, wat aanvankelijk helemaal niet mijn bedoeling was.
 
Dat komt omdat je met zulke lappen tekst komt die vaak irritant incomplete of pertinent niet correcte zaken bevatten.
Tja.. dat willen mensen je niet het gevoel geven dat het nog allemaal klopt wat je daar schrijft... en daar krijg je dus reactie op.

Het begon ermee, dat ik een vraag had over de BIOS.
Houd je aan de vraag die je hebt... ook als je niet tevreden bent, dan scherp je je vraag aan of je vraagt wat er dan niet duidelijk is aan je vraag net zolang tot dat duidelijk is. ...

Heb je een andere vraag die met het bios totaal niks te maken heeft.. dan stel je een nieuwe vraag anders is het voor de helpers niet meer te volgen...

Ik word iig erg moe en zo van zulke vreselijke lange verhalen :confused:... terwijl het maar om een vraag of vervolg vraag ging....:eek:

PS: het is totaal niet erg dat je niet weet dat die Linux Mint gehacked was.. je kunt echt niet alles weten.... Zelf ik moet het ook maar tegen komen, je kunt niet alles bij houden... alleen als je veel op de Linux sites zit dan weet je het heel snel.

Maar kom dan niet met zo'n losse flodder/scheet die Clover tot malware verklaart... dat slaat helemaal nergens op .... Kom dan op zijn minst met een bronvermelding, net als ik gedaan heb met Linux Mint. Zonder bronvermelding strooit het onterechte onrust .... vooral voor mensen die Clover gebruiken en niet zo veel verstand er van hebben.

Misschien valt nu hiermee het kwartje waarom er zo gereageerd wordt?
 
Laatst bewerkt:
Als je er moe van wordt moet je er gewoon mee stoppen. Ik ging door met het gesprek in de hoop dat ikzelf en anderen er toch nog wat van konden leren. En ik ontkwam er vaak niet aan om wat uitgebreid te zijn, omdat de dingen niet altijd zo gemakkelijk liggen en gecompliceerd kunnen zijn. Veel mensen hebben niet de gave om de dingen eenvoudig en duidelijk te zeggen, zodat een ander niet of niet goed geholpen wordt. Daarom was ik soms wat uitgebreid om wel duidelijk te zijn.

Ook andere mensen vertellen vaak uitgebreid over hun ervaringen op computergebied. Daar is niets mis mee. En wie er moe van wordt die moet het gewoon niet lezen. Verder schrijf ik alles met grote zorgvuldigheid. En als er toch nog fouten in staan (bijvoorbeeld doordat anderen mij verkeerd voorgelicht hebben), dan is iedereen vrij om daar op een vriendelijke manier op te reageren. Als het goed is proberen we op deze manier elkaar op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Die had ik dus gevonden (uiteraard) om het te ontzenuwen dat het om een recente infectie ging....daarom wist ik ook om welke versie het ging... (effe een check gedaan...)
Zulk oud nieuws voegt dus echt totaal niks toe aan de discussie, leidt alleen maar af en dan worden die verhalen zoooo lang...........sorry maar het is niet anders....
 
Sorry, maar ik wist niet dat het een oud bericht was. Het is gewoon verdrietig dat er zo veel rottigheid op internet-gebied is (virussen en andere malware). Iedereen met goede bedoelingen op internet-gebied heeft hier last van. En ik geloof je, dat er ook in software ter bestrijding van malware soms ook malware zit. Als ik het zeggen mag: Het is door mijn geloof in God, dat ik de moed niet verlies, ondanks alles.
 
Het is erg fijn dat je daar kracht aan ontleedt, maar de plek om daar met broerders en zusters in lange blokken tekst over allerlei thema's, mag vast ook dit zijn, te memoreren ligt imho niet in het bios stuk maar elders.

De weg die je hier gekozen hebt is:
Helpmij.nl --->Forum--> Hardware---> BIOS---> Path for boot option
Die weg is er niet voor niets... dat schept duidelijkheid, toch?

Er is hier wel een member chat, voor leden... dus, daar is er veel meer ruimte om op een zelf gekozen weg heel breed te memoren. Gebruik dat dan hiervoor, het is er niet voor niets...
http://www.helpmij.nl/forum/forumdi...=&pp=40&daysprune=-1&sort=lastpost&order=desc

De buren hebben er ook...een speciale sectie voor:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/1
 
Laatst bewerkt:
In een van mijn items had ik er zelf ook al op gewezen, dat dit de BIOS-afdeling is. Dus dat hoef je mij niet meer te vertellen. Echter: Als anderen het nodig vinden om te verwijzen naar dingen buiten de BIOS, dan staat het mij vrij om daarop te reageren. En als ze dan zeggen (item 24): "we lezen het wel of het allemaal is gelukt.", dan staat het mij ook vrij om de anderen verder op de hoogte te stellen van mijn vorderingen.

En als jij er dan ook nog tussenkomt door op een opdringerige manier Clover aan mij op te dringen, en daarbij mijn woorden te verdraaien, dan staat het mij ook vrij om de dingen recht te zetten, en uit te leggen waarom ik aan Clover nog niet toe ben. En mijn verwijzing naar mij geloof, als de laatste grond voor onze hoop, heb ik slechts in enkele woorden gedaan, dus daar behoef jij ook niet over te vallen. En als je geen lappen tekst wilt, moet je het ook niet steeds uitlokken.
 
Met alle respect, maar deze topic gaat allang niet meer over de startvraag dus graag weer terug naar het onderwerp, het begint zo langzamerhand een welles / nietes verhaal te worden en dat kan niet de bedoeling zijn...
 
Scrapheap, ik ben het helemaal met je eens. Deze vervelende discussie met Route99 heb ik helemaal niet gewild. Maar het was alsof hij mij steeds in deze discussie trok door vervelende opmerkingen te maken. En dan wil ik mezelf wel graag verdedigen.

Maar inderdaad: Terug naar het startonderwerp!! Eerst even een inleiding. Ik had mijn computer met UEFI met succes dual-boot gemaakt: Windows 7 + Linux. Maar door een agressieve actie van Windows verloor de computer zijn dual-boot mogelijkheid. Ik bereidde mij al voor op een ingewikkelde reparatie-actie. Maar vanmorgen ontdekte ik, dat er in de BIOS toch automatisch een nieuwe boot-entry was aangemaakt. Ik was nog niet in de BIOS/UEFI, maar dit zag ik al aan het opstartmenu, dat ik verkrijg door na het opstarten van de computer op Esc te drukken.

Dus ik ging gauw naar de BIOS/UEFI toe en inderdaad! Er was een nieuwe boot-entry aangemaakt, namelijk voor Ubuntu met GRUB! Dus ik zette deze nieuwe entry even als eerste in het opstartproces, en jawel hoor! Tot mijn blijdschap krijg ik nu bij het opstarten van de computer mijn GRUB-menu weer terug (met de keus: Windows of Ubuntu)! En de kans is nu groot, dat mijn dual-bootsysteem vanaf nu gelijk stabiel is! De tijd zal het leren.
 
Fijn dat het lijkt te lukken..., maar houd je in het vervolg bij de les/het onderwerp en ga niet meteen verkondigen dat mijn input malware bevat.. dat slaat totaal nergens op.... Mijn eerste insteek was toch echt input: prober Clover eens en daar wordt zo wel erg vreemd op gereageerd....niet op de inhoud dus....dat was ook vervelend...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan