wat is er mis met Firefox?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Ik gebruik Firefox (op mijn Lenovo Thinkpad x250 i7 met Linux Mint) en dat werkt al ruim een jaar niet lekker meer. Net Linux Mint ge-upgrade naar de nieuwste versie en ook wel eens Firefox opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat maakt niets uit.
Probleem: als ik een trefwoord intik (bv foto-apparatuur) krijg ik een groot aantal hits. Ik open dan een hit en als ik die heb bekeken wil ik terug naar mijn zoekresultaten. Ik klik dan op het pijltje om terug te gaan, maar dat lukt niet. Ik krijg dan altijd een scherm met 'document verlopen, opnieuw proberen' (zie de bijlage)of soms een scherm met 'kan server niet vinden'. Ik moet dan opnieuw mijn trefwoord in Firefox invoeren en dat gebeurt dus iedere keer als ik terug wil naar mijn zoekresultaten. Heel tijdrovend en irritant. Heb hetzelfde probleem in het verleden ook op mijn Thinkpad X250 i5 laptop met Windows 8.1 gehad en daar is het na maanden vanzelf opgelost. Iemand vertelde mij ooit dat het iets te maken heeft met de handshake tussen servers, maar die kennis lost mijn probleem niet op. Met Google Chrome heb ik dit probleem ook niet. Schermafdruk van 2017-09-29 19-08-46.png
 
Ik klik dan op het pijltje om terug te gaan, maar dat lukt niet. Ik krijg dan altijd een scherm met 'document verlopen, opnieuw proberen' (zie de bijlage)of soms een scherm met 'kan server niet vinden'. .... Iemand vertelde mij ooit dat het iets te maken heeft met de handshake tussen servers
Welke zoekmachine gebruik je, Google? Mozilla zegt in ieder geval dit: Disabling extensions and enabling them one-by-one got results.
Dat verhaal over die handshake tussen servers klinkt erg vreemd, nooit gehoord dat dit een browser kan beïnvloeden.

* aanv. ik zag ook nog deze oplossing: Tools->Options->Override Automatic Cache Management
 
Laatst bewerkt:
Linux Mint installeert automatisch Firefox en ik gebruik als zoekmachine Startpage.com. Die combi heb ik op mijn beide laptops (een met windows en een met linux) en op mijn oude desktop met dual boot Windows en Linux. Op alles zit behalve Avast, Ghostery en AdBlock Plus. Die extensies uitschakelen maakt geen verschil. Het probleem doet zich alleen op de laptop met Linux voor en juist op die werk ik dagelijks. Heb ook nog een hele oude laptop Lenovo X60 met Linux in de kast en die heeft het probleem ook niet. De oorzaak zou dus mogelijk een instelling moeten zijn op mijn Thinkpad X250 die ik als laatste heb aangeschaft. Waar vind ik dat cache management in de Nederlandse versie? Zit dat bij 'verbindingsinstellingen' waar ook de proxy-instellingen zitten?
 
De info komt van Mozilla. Als ik op hun website kijk bij de instellingen dan is het denk ik Gebufferde webinhoud => Automatisch bufferbeheer.

Sommige websites zijn zo gemaakt dat je via de < knop op de website blijft en niet terug gaat naar de vorige website.

Mozilla heeft de veiligheidsinstelling er vanaf een bepaalde versie bewust in gemaakt en daar zijn best veel klachten over. Hun antwoord: gebruik ctrl-klik of alt-klik of shif-klik (of zoiets) zodat een pagina in een nieuw tabblad of nieuw venster wordt geopend. Een vreemde oplossing geven ze...
 
Heb je dit met alleen die website die je in je screenshot aangeeft?
Die melding hangt denk ik af van de website: je zal die niet bij iedere website krijgen. Je meldt verder geen details welke sites, dus specifiekere hulp is moeilijk.

Het ligt dan echt aan die websites of fora die je bezoekt en niet aan FF.

Ik gebruik Linux Mint en heb nergens geen last van. Ik weet dat het Ubuntu forum bijv. dit probleem ook eens had (en iedereen ging er over klagen), dus ook dat document verlopen etc. Lag het aan het certificaat die zij op de website hadden.
Dit hebben ze toen veranderd en het probleem was over.

Firefox geeft geen uitzonderingsmogelijkheid als het aan het certificaat ligt, chrome dan wel.
Het kan ook aan de software liggen van die website.

(nog even een uitleg:
Sommige websites sturen hun informatie naar hun servers. Firefox houdt een kopie bij van wat je in de website hebt opgenomen, maar wil ervoor zorgen dat je opnieuw wilt verzenden. Bijvoorbeeld, als je na het invullen van een enquête terug wilt, dan lijkt het document verlopen te zijn. Dit als een zekerheid van de website die dat zo heeft gemaakt.

Dat Chrome bijv. dit dan wel kan, is omdat FF wat meer veiligheid heeft.)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik in principe altijd Firefox met Startpage. Chrome heb ik omdat sommige sites niet werken met FF. Je kunt via FF bijvoorbeeld geen tickets bestellen bij Ticketmaster. Die site functioneert met FF gewoon niet (wat ik idioot vind). Het probleem dat ik nu ervaar ontstond ruim een jaar geleden spontaan op twee recent aangeschafte Thinkpad X250 laptops, een met Windows en een met Linux. Vreemd was dat het probleem zich niet voordeed op mijn twee stokoude Thinkpads en mijn twee stokoude desktops (merkloos en Medion) terwijl de configuraties identiek waren. Na enkele maanden verdween het probleem bij de X250 Windows-laptop spontaan. Nu heb ik het dus alleen nog op de X250 Thinkpad met Linux die ik dagelijks gebruik. Heb gisteravond bij 'voorkeuren'>'geavanceerd' 'Automatisch bufferbeheer negeren' uitgevinkt (buffer stond op 0). Daarna kon ik een paar keer wel weer vanuit een site via het pijltje terug naar de zoekresutaten. Maar ineens kreeg ik weer 'document verlopen'. Teruggegaan naar 'geavanceerd' en daar stond 'automatisch bufferbeheer negeren' weer aangevinkt!!! Ik heb het weer uitgevinkt en (tot ik naar bed ging) kon ik weer gewoon vanuit iedere site met het pijltje terug naar de zoekresultaten (de buffer stond toen op 350 terwijl ik er zelf niets aan had ingesteld). Zal vandaag kijken of het nu wel goed blijft functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, want dit heb ik helemaal niet. Normaal ligt het aan de website zelf zoals ik al eerder schreef.

Ik kan gewoon tickets bestellen en alles bekijken. Ik werk al 10 jaar met Linux Mint.

Er zijn nog wel websites die niet HTLM5 gemaakt zijn, en dan kan je weleens een probleem krijgen in FF. Maar daar heb je dan een plug-in voor. Flash is verouderd en vervalt straks helemaal. En dan heb je geen plug-in meer nodig als iedereen overgaat op HTLM5.

Dat het spontaan verdween kan te maken hebben dat de makers van die website (je verteld nog steeds niet welke) de site geoptimaliseerd hebben. Net zoals het forum van Ubuntu het had, is de admin daar ook naar gaan kijken en heeft dat opgelost.
 
Het deed zich bij alle websites voor. En het bijwerken van het (linux) systeem ging in die tijd ook niet meer goed. Schildje was dan rood en ik kreeg dan melding 'kan systeem niet verversen'. Dat moest ik dan doen door zelf nog een keer 'verversen' aan te klikken. Was tot voor kort nog zo, maar is blijkbaar ook spontaan weer goedgekomen.
 
Laatst bewerkt:
Heel vreemd. Document verlopen betekend dat gegevens zijn opgeslagen en als je dan terug gaat, is dat document niet meer te zien.
Dat kan niet bij alle websites.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Nog even opgezocht en dit is wat ik nog tegenkwam, dat verteld hetzelfde als ik (maar dan in het engels) en met een tip erbij.

You can get a "document has expired" message if you use the back button or a bookmark to go back to a specific page and the web site has instructed Firefox not to cache the page. Firefox tries to retrieve the page from the server, possibly by sending POST data that is no longer valid. In such a case best is to open links from such a page in a new tab/window by middle-clicking a link to avoid using the Back button, but instead close the tab to return to the previous tab.

Google vertaling:
U kunt een bericht krijgen dat het document is verstreken als u de terugknop of een bladwijzer gebruikt om terug te keren naar een specifieke pagina en de website heeft Firefox opgedragen om de pagina niet te cache. Firefox probeert de pagina op te halen van de server, eventueel door POST-gegevens te verzenden die niet meer geldig zijn. In een dergelijk geval is het best om links van een dergelijke pagina in een nieuw tabblad / venster te openen door middel van een link op het midden te klikken om te voorkomen dat u de Terug-knop gebruikt, maar in plaats daarvan het tabblad sluit om terug te keren naar het vorige tabblad.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik het dus alleen nog op de X250 Thinkpad met Linux die ik dagelijks gebruik. Heb gisteravond bij 'voorkeuren'>'geavanceerd' 'Automatisch bufferbeheer negeren' uitgevinkt (buffer stond op 0).
Het "probleem" is bij Mozilla bekend en deze oplossing komt van hun website. Mozilla geeft aan dat dit bewust vanaf een bepaalde versie is ingebouwd. Het klopt dus ook dat op oude pc's je het niet ziet en op nieuwe laptops het wel ziet omdat je dan de recentere FF versie gebruikt.
 
En waarom heb ik er dan geen last van icm Linux Mint?

Nog even dit:
TS zei:
Net Linux Mint ge-upgrade naar de nieuwste versie en ook wel eens Firefox opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat maakt niets uit.

Firefox zit standaard in Linux Mint, dus je hoeft deze niet zelf te installeren.
Heb je dit wel gedaan toevallig?

Plus, opnieuw installeren, hoe heb je dat gedaan dan?
 
Laatst bewerkt:
RE: En waarom heb ik er dan geen last van icm Linux Mint?
Ik heb deze browser niet bedacht :) Misschien een email naar helpdesk@mozilla.com waarom het bij jou niet gebeurt :d

Sommige linkjes openen een website in een nieuwe tab of nieuw venster. Daardoor heb je in iedere browser geen "back" historie en kan je niet terug naar de vorige pagina. Oplossing: sluit de betreffende tab of het venster en je komt terug op de vorige pagina.

Als je naar een nieuwe pagina gaat én er wordt POST informatie meegestuurd én dan kom je terug op dezelfde pagina dan krijg je in iedere browser de melding dat de pagina is verlopen. Dit is makkelijk te simuleren door een formulier in te vullen, dan te versturen en dan terug te gaan naar de vorige pagina. Oplossing: geen, want de website bouwer heeft dit zo gemaakt.

Websites waarin FF niet goed werkt horen niet in deze tijd thuis. En zeker als het commerciële websites gaat. Helaas voor Mozilla is FF wel stervende. Jan 2016:19% - Aug 2016:17% - Jan 2017:15% - Aug 2017:13% - Jan 2018:11% prognose. Percentage is gebaseerd op 45 miljoen bezoekers p maand. Deze bezoekers zijn overgestapt op Chrome.
 
Laatst bewerkt:
'automatisch bufferbeheer negeren' uitvinken had ik nergens bij mozilla gelezen, maar als onwetende gisteren gewoon maar eens uitgeprobeerd. Het lijkt dus inderdaad te werken want sindsdien heb ik (daardoor?) het probleem niet meer gehad (afkloppen!). Het probleem is/was: terug gaan vanuit een geopende website naar de zoekresultaten lukte niet met de terug-knop en dat was het geval bij iedere website die ik opende. Dat heb ik vandaag als test tientallen malen gedaan door (op basis van verschillende zoekwoorden) uit de lijst met zoekresultaten random websites te openen en van daaruit met de terug-knop terug te gaan naar de zoekresultaten. Dat ging probleemloos.
Firefox zit inderdaad standaard in Linux Mint, maar je kunt het ook verwijderen en opnieuw installeren via synaptic pakketbeheer en dat heb ik in het verleden ook gedaan, maar loste het probleem niet op.
 
Wat je zegt klopt precies....je hebt zoekfuncite gebruikt op de website, je wilt terug en dan zoals ik dus schreef......omdat FF die pagina met zoekwoorden niet in de cache heeft.
En dan is inderdaad het document verlopen.

Dit had het Ubuntu forum dus ook. Nu is dat opgelost, vraag mij niet hoe.

Om dit te voorkomen, kan je als je weer wilt zoeken.....de middelste knop van je muis gebruiken. Dan opent een nieuw venster en blijft je zoekopdracht staan.

Dat van "automatisch bufferbeheer negeren" heb ik nooit hoeven uitzetten.
 
Wat je zegt klopt precies....je hebt zoekfuncite gebruikt op de website, je wilt terug en dan zoals ik dus schreef......omdat FF die pagina met zoekwoorden niet in de cache heeft.
En dan is inderdaad het document verlopen.
Dit had het Ubuntu forum dus ook. Nu is dat opgelost, vraag mij niet hoe.
Dit ligt niet aan de browser. Het is ook niet een zogenaamd probleem. Het heeft met het html <form> element en de php van de betreffende website te maken. Formulieren (zoekformulier, aanmeldformulier, etc.) hebben een <form method="get"> of een <form method="post">. De laatstgenoemde is veiliger en wordt gebruikt bij inlogformulieren. Een zoekfunctie is niet echt spannend en kan met beide methoden worden gedaan. In bepaalde situaties krijg je bij een post formulier een melding.

De instelling 'automatisch bufferbeheer negeren' heeft Mozilla bedacht met het idee dat het handig is ofzo, geen idee... Daar is een hoop commentaar van gebruikers op geweest. Deze instelling heeft niets te maken met de werking van een bestel-, aanmeld- of zoekformulier op een website.
 
Laatst bewerkt:
Na mijn bufferbeheer-actie werkt alles tot op heden prima. De technische verhalen gaan mij wat boven mijn pet, maar ik hou het maar zo. Ik begrijp dat FF op de terugweg is en dat vind ik spijtig. Heb iets tegen Google, maar het viel mij op dat ik met Chrome vaak meer goede zoekresultaten krijg dan met FF. Waar dat in zit begrijp ik niet. In ieder geval dank voor alle reacties en support.
 
Ben zelf overgegaan van Chrome/FF naar Opera.
Heel veel extensies van Chrome werken ook in Opera.
De crash recovery van Opera vind ik op dit moment... .de beste van alle browsers.

Jouw probleem heeft vnl met de website te maken zoals @bron al opmerkte. Als ik 100% zeker wil zijn dat ik terug wil kunnen naar de vorige pagina, gebruik ik een workaround...
1. R-muis op tab
2. Dupliceer de tab
3. Werk verder naar de volgende pagina...
4. Wil je terug ... ga terug ...
5 Werkt niet?....
6. Neem de tab die je gedupliceerd hebt...
Als je je er aan went voor echt belangrijke sites... is het een eitje...

Ben nu aan het kijken of https://brave.com/ een betere browser is. Op mijn Iphone 5S is ie super snel, veel sneller dan safari.
Er zit een standaard ad-blocker in....
 
Jouw probleem heeft vnl met de website te maken zoals @bron al opmerkte.
volgens mij schreef ik dat ook al......en dan kan FF de gegevens niet vinden.....logisch toch.
En je kan de middelste muisknop ook gebruiken...... ;)

Opera is een kreng van een browser, evenals Chrome/Chromium.

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar eentje die ik wel handig vind werken. FF vind ik handig, en voorlopig zie ik niet dat deze achteruit loopt.
Het is waar dat Mozilla de oudere plug-ins aanmerkt als verouderd en dan kunnen ze niet helemaal goed meer werken. Maar dan moet je bij de makers van de plug-in/addons zijn, die moeten zorgen dat deze wel up-to-date zijn.
 
De statistieken wijzen het uit. De conclusie van een browser test: "Chrome is the best and Firefox is the best of the rest".
In deze test werd opgemerkt dat de 5 meest gebruikte browsers elkaar nauwelijks ontlopen qua veiligheid. De (indianen)verhalen daarover stammen uit het verleden. Het gaat meer om de GUI (grafische interface) en daarbij de vraag of die prettig is voor de gebruiker. Er is een trend dat de GUI van browsers wordt geminimaliseerd, dus minder menu's, knoppen en balken zodat er meer ruimte is voor de website view. Dit geeft rust in een browser en omdat ik hier niets over lees wordt het blijkbaar gewaardeerd.

Als website bouwer werkte ik voorheen met "als het in Opera werkt, dan werkt het in elke browser", met andere woorden... Opera heeft z'n browser nooit netjes conform de W3C standaard gemaakt. Dit was voorheen ook bij Internet Explorer 8~10. Bij alle browsers is dit gelukkig (voor mij) sterk verbeterd.

@route99. Zeer goede tip, daar kunnen we wat mee. Aanvulling: zelf klik ik vaak op een linkje met
Shift-muisklik (in nieuwe browser openen) of Ctrl-muisklik (in nieuwe tab openen) of Shift-Ctrl-muisklik (in actieve nieuwe tab openen).

Over die crash recovery... is die zo goed omdat opera zo vaak crasht :d :d

@femke98. we weten dat je een FF fan bent :love:

RE: Maar dan moet je bij de makers van de plug-in/addons zijn
Mozilla Firefox is een sterk krimpende markt. Software makers investeren hier gemiddeld gezien steeds minder in.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan