Van hi8 naar pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
584
Office versie
miDer
Beste deskundigen.
Al een paar jaar bewerk ik op de pc mijn video opnames.
Vroeger, in de grijze oudheid, naar een VHS band.
Ik bezit een Sony Hi8 DR SteadyShot Handy Cam met natuurlijk een rits oude Hi8 bandjes.
De uitgang van deze Sony,om op te nemen, is RCA (voor kabel tulipstekkers male rood wit geel) met een 35mm stekker.
Om de Hi8 banden naar mijn pc te transporteren gebruik ik mijn mini DV camera Panasonic NV GX7. Deze camera heeft een opname mogelijkheid. Door de Hi8 camera middels de stekker in de Panasonic te steken en mbv de afstandsbediening van de Panasonic gelijktijdig op opname en start te drukken wordt de Hi8 opname op een mini DV bandje gezet. Ik kon tevens vanaf de Panasonic middels een DV uitgang en FireWire dubbel opnemen. Maw. het beeld en het geluid kon direct in bv Studio opgenomen worden.
Na deze uitleg mijn probleem.
Het bandloopwerk van de Panasonic is defect. Het lukt mij dus niet meer om Hi8 naar de pc over te zetten. Bij bv alle kabels geïnformeerd of het mogelijk met een kabel van RCA naar USB video op te nemen kreeg ik een negatief antwoord. Gezocht op Markplaats naar een camera die dezelfde opname mogelijkheid heeft, heeft ook geen resultaat opgeleverd. Deze opname mogelijkheid staat nergens vermeld.
Gezien de opsomming van mijn oude spullen kan je je wellicht indenken dat ik gepensioneerd ben en alle tijd heb om oude video’s nieuw leven in te blazen.
Wellicht heeft iemand een redelijk, simpele, als goedkope oplossing.
BIj voorbaat bedankt voor het lezen van deze vraag en wellicht ook voor de aangedragen oplossingen.
Sytse
 
Als ik het goed begrijp kan je niet aan een rca/3.5 jack videokabel komen volgens allekabels.nl
Die kabel is er wel, als je die combineerd met een usb capture ben je uiteindelijk veel goedkoper uit(bij veel banden), dan de optie van manamana.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sytse,

In het Septembernummer van het Helpmij Magazine staat een gedetailleerd artikel over het opnemen van dergelijke video naar computer met behulp van een grabber van Chinese herkomst en die van Conrad.

groet,

Erik98
 
Laatst bewerkt:
Beste meedenker,
bedankt voor jullie reacties. Het septembernummer van Helpmij had ik ook al gelezen. Over de grabber heb ik ook gelezen en internet afgespeurd naar de kabel met de grabber. Ik had zelfs al n.a.v een chat met alle kabels de bestelling gedaan. Deze heb ik inmiddels al weer geretourneerd. De RCA kabel die bij de Hi8 zit heeft male stekkers! Alle kabels met grabber, ook in de nieuwsbrief, zijn female. Toen ik aan alle kabels een RCA male met usb grabber vroeg kreeg ik als antwoord “die bestaan niet”. Alle kabels heeft ze dan ook niet. Wat ik inmiddels wel gevonden heb is bin Conrad een Renkforce GR2 Video Grabber Incl. videobewerkingssoftware dit is de link: https://www.conrad.nl/nl/renkforce-...213575_pla-342930173954_pla-1304232&WT.srch=1

Ik ga nu nog zoeken hoe ik mijn Panasonic DV gx7 kan demonteren. Vaak is het defect gaan van het loopwerk een snaartje. Weggooien kan altijd nog.
Nogmaals bedankt voor het meedenken,
Sytse
 
Vreemd van dat male-female probleem, want er bestaan gewoon koppelstukjes, en evt. male-male kabels. Dan was je probleem opgelost. Toch snap ik niet hoe je die Panasonic verbond met je computer.
Via Firewire toch? Want dat kun je ook met de Sony camera doen. Of heb je nu een computer zonder Firewire? Als je een computer 'kast' hebt, koop je voor 30 een firewire kaart. In geval van een laptop is dat vaak onmogelijk.
USB grabbers vind ik ondingen, je moet er redelijk induiken om daar goed beeld uit te krijgen, en dan nog.. Met Firewire is het een kwestie van kabel inprikken, op capture klikken, en is het resultaat meteen goed.

Of heeft die Hi-8 geen Firewire aansluiting (door Sony i.Link genoemd)? In dat geval kun je bijvoorbeeld hier op Marktplaats een Digital 8 camera kopen. Die lust Hi8 bandjes, en heeft een Firewire aansluiting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan