Audio bestand met optionele video

Status
Niet open voor verdere reacties.

mysql

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2012
Berichten
108
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een bestandsformaat waarin audio wordt opgeslagen, maar waarin je beeld optioneel kan toevoegen (het liefst als PNG). Het is een beetje zoals MXG (http://developer.mobotix.com/docs/mxpeg_frame.html), maar dan net andersom: bij MXG is audio optioneel en video niet.

Is er een formaat waarin dit kan?
Als er nog onduidelijkheid is, hoor ik het graag.

Alvast bedankt

MySQL
 
Kun je iets meer vertellen over wat je wil doen? Je moet het denk ik zoeken in de combinatie van bestand en afspeelsoftware, want een audiobestand kan alleen audio afspelen.
Je zou in een Mediaplayer een afbeelding als 'album art' (cover art) kunnen toevoegen. Als je het audiobestand dan afspeelt, kun je er voor kiezen om die afbeelding te laten zien.
Windows Media Player lust dacht ik alleen jpg afbeeldingen. VLC player ook PNG's.
 
Precies vandahl. MP3, FLAC bijvoorbeeld kunnen ook een 'plaatje' bevatten.
 
IMG_20171031_191738.jpg

Zoals je in de afbeelding ziet, loopt de audio gewoon door. Een plaatjes (zie video) is zichtbaar totdat er een nieuw plaatje wordt opgegeven. Het kan dus zijn dat het ene frame dus 10 seconden zichtbaar is, en de andere 25 seconden, maar intussen blijf je wel het geluid horen.
 
Van die aanvulling wordt ik niet echt wijzer. Je hebt het nu over frames, en dus over video. Coverart heeft de beperking dat het maar 1 afbeelding per nummer kan laten zien.
Als 'workaround' zou je wel 1 nummer kunnen kopiëren, het dan een aantal keer bewerken, en daar steeds een verschillend plaatje bij voegen. Je verknipt het audiobestand, op die manier kun je verschillende plaatjes tonen. (ik bedoel dus 1e versie audiobestand van 0 tot 1 minuut, 2e versie van 1 tot 2 minuten, enzovoorts). Daarna plaats je alle versies in een playlist van een mediaplayer. Maar da's dus een heel gedoe.

Ik denk dat het dan makkelijker is om slideshow/diavoorstelling-software te gebruiken, of desnoods Powerpoint.
 
Misschien dat ik deze topic in het verkeerde subforum heb gepost...

In een filmje heb je audio met een bepaalde bitrate en video met een bepaalde framerate. In de meeste gevallen is dit filmpje ook streambaar.

In mijn geval wil ik dus audio met een bepaalde bitrate, maar video alleen een frame op een bepaald tijdstip en niet met een bepaalde framerate.

Het lijkt dus op een soort diavoorstelling met constant een achtergrondmuziekje, maar ik kan geen PowerPoint of Impress gebruiken, want ik wil het ook kunnen streamen.

Het maakt niet uit als het een erg onbekend media-formaat is.
 
Wordt al iets duidelijker, maar nog niet helemaal. Je wil dus steeds slechts een enkele frame van verschillende video's laten zien, als een soort Vjay? En dat dan streamen?
Kijk dan eens bij Vjay software zoals Resolume. Ik weet niet hoe makkelijk je daarmee kunt streamen, maar uiteindelijk is een video uitgang genoeg.
Want zodra je iets gaat streamen vanaf een tijdlijn, dan wordt het 'technisch gezien' een video signaal.
Als alternatief kom je toch weer bij presentatie software uit, die je ook kunt gebruiken als stream. Hier een lijst: https://www.customshow.com/best-powerpoint-alternatives-presentation-programs/
Daar zit vast wat tussen, Beamium lijkt me wel wat, is web based.
En op deze pagina nog een paar tips, en downloads van mensen die zelf wat hebben geprogrammeerd:
https://sound.stackexchange.com/que...o-cue-editor-controller-for-live-theater-show
 
Uhm...

Ik weet niet of we nu op dezelfde lijn zitten.
Dat Beamium lijkt trouwens een beetje op LiveBeamer, wat kerken gebruiken voor hun uitzendingen.

Misschien moet ik het anders uitleggen:

Je hebt video-formaten zoals MP4, FLV, MOV, etc. en deze formaten hebben allemaal iets gemeen: FPS. Ik ben echter op zoek naar een speciaal soort video-formaat. Het beeld wat je ziet kan voor onbepaalde tijd zichtbaar zijn. Hij is zichtbaar totdat een ander plaatje zichtbaar moet worden. Audio is een doorlopend spoor, maar moet wel in het zelfde bestand zitten en niet appart.

Het MOET een video-formaat zijn die ook streambaar is. Het is niet iets zoals LiveBeamer of Beamium maar daar lijkt het wel op.
 
Je vertelt nog steeds niet wat je precies wil doen. Als je dat deed, waren we er al uit..
Door maar door te gaan op dat speciale videoformaat komen we niet verder. Video is video.
Wat zijn het voor beelden, wat voor geluid?
Wil je die beelden 'live' manipuleren? Of wil je de beelden eerst 'offline' plaatsen, en wat je wil bereiken dus vooraf maken, en daarna het resultaat streamen?
Hoe zie je dat streamen voor je? Gebruik je daar Youtube of Vimeo voor? Wil je de stream embedden in een website?
Zit je publiek achter een computer of anders, is het een evenement?

Ik bedenk me nu, zoek je niet gewoon een videomontageprogramma? Bij de meeste kun je gewoon een afbeelding op de tijdlijn plaatsen, en bepalen hoe lang die zichtbaar is.
Dat kan volgens mij zelfs met Moviemaker. Of je de stream live wilt of niet, is belangrijk voor het stream deel van je vraag..
 
Ken je de JAVA library Xuggler? Met deze library kan je naar een mp4 bestand schrijven of naar een bepaalde server streamen. Je kan daar een audiospoor opgeven en daar data op sturen.

Hoe werkt het met het videospoor dan? Als ik een afbeelding naar het videospoor stuur, dan schrijft Xuggler de afbeelding volgensmij net zo lang naar het mp4-bestand totdat ik een nieuwe afbeelding opgeef (dus hij schrijft hem volgens mij niet eenmalig door de FPS).

Ik wil dus dat de afbeelding eenmalig naar de streamen/bestand wordt geschreven in verband met opslag en bandbreedte, etc.
 
Sorry, ben geen programmeur. FPS en video zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of je daar nu 1 of 25 beelden per seconde mee verstuurd. Je kunt bij weinig beelden wel zwaarder comprimeren, en dus met een lagere bitrate werken, maar bij heel lage frame speeds krijg je vast gedonder met de beeldovergangen, en moet je handmatig keyframes gaan plaatsen om die goed te laten verlopen. We leven in 2017, 20 jaar geleden kon je je daar misschien druk over maken, maar tegenwoordig echt niet meer.
 
Ik heb wat zitten aanrommelen met MP4.

Als ik met die Xuggler library een video maak, zonder dat ik een framerate opgeef,
met tussen frame 1 en frame 2 een tijd van 1 seconde,
met tussen frame 2 en frame 3 een tijd van 2 secondes,
met tussen frame 3 en frame 4 een tijd van 3 secondes,
etc., dan speelt hij hem in Windows Media Player gewoon goed af.

Als je dan met IsoViewer gaat kijken, zie je ook dat er in totaal evenveel frames zijn als frames die ik met Xuggler heb ingevoegd,
en dus niet evenveel frames als FPS * AANTAL SECONDEN. Zie Isoviewer en de mp4 in de bijlage.

Screenshot 1.png
Je ziet 10 AvcSamples en ik heb er ook 10 ingevoerd, maar de video duurt 21 seconden en de 10 frames hebben niet dezelde tussentijd.
Dit is precies wat ik zocht.
Mp4 heeft dus wat ik wil.

Het probleem is volgensmij nog wel dat ik dit naar Icecast wil streamen, samen met een mp3 stream, of als er iets is wat beter is dan Icecast (RTMP misschien).
Icecast kan namelijk geen mp4 aan (ze ondersteunen het in ieder geval niet), maar mp3 wel.

Dus wat is hiervan dan de beste oplossing:
- mp3 via icecast en mp4 via icecast
- mp3 via rtmp (of iets anders) en mp4 via rtmp (of iets anders)
- mp3 via icecast en mp4 via rtmp (of iets anders)

Icecast kan wel ogg-video's aan, dus dat zou op zich ook een oplossing kunnen zijn, alleen weet ik de structuur van ogg niet en of het hetzelfde werkt als die AvcSamples van mp4.

Bekijk bijlage MP4enMP4Viewer.zip
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan