Laptop valt uit MSI CX720 MS-1738

Status
Niet open voor verdere reacties.

PROgameZ666

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2016
Berichten
16
Hallo leden van helpmij.nl
Ik ben op een probleem gestuit met mijn laptop ik heb hem gekregen dus een schijf en ram er in gedaan en wou opnieuw windows 10 installeren maar als hij bij het windows logo komt val hij uit of ik krijg een BSOD. Het lijkt alsof hij niet genoeg stroom krijgt en dan uitvalt ik kan nog wel in de bios komen zonder problemen en hij blijft ook gewoon draaien het lijkt er op als die echt stroom vraagt dat ie niet genoeg stroom kan geven en dan uitvalt of een BSOD krijgt. Ik heb al andere adapters geprobeerd met en zonder accu gekeken of de CPU of GPU te warm werd maar dat is ook niet het geval. Het lijkt nu alleen nog het moederbord te zijn want ik heb ook al een andere CPU geprobeerd bios instellingen gereset zonder schijfen ander ram. Ik krijg het niet voor elkaar misschien heeft iemand ander het ook gehad en heeft misschien een oplossing de enige oplossing voor mij lijkt een nieuw moederbord.

Info:
Laptop: MSI CX720 MS-1738
Ram: 8GB DDR3
CPU: I7-620M (is van een I3-380M naar een I7-620M verandert)
GPU: Geforce 310M 1GB
BSOD Melding: kernel security check failure
 
Misschien is een BIOS-update de oplossing.
Gezien de laatste melding kan hij de processor niet identificeren..
 
Daarvoor heb ik gekeken er is inderdaad een nieuwe versie van de bios. De oude die nu geinstaleerd is 103 en de nieuwe van de msi site is 105 de 105 is een CPU frequency issue fix dus alles gedownload en op een usb gezet blijkt er in de bios niet een EFI bios utility te zijn waarme je je de bios kan updaten je kan de bios ook anders updaten in windows maar ik kan windows niet installeren of opstarten. De msi website waar de bios download staat: https://www.msi.com/Laptop/support/CX720

Edit: ik heb mijn bios kunnen updaten maar het zelfde probleem blijft bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb nog een usb liggen van kali linux ik krijg het menu dat je kan kiezen tussen installeren en live usb. Ik heb hem laten opstarten naar kali je ziet dat ie alles aan het laden is maar als die net als windows voor mij gevoel echt cpu of gpu nodig heeft dan valt ie uit.
 
De vraag is dan, en ik weet niet of jij daar iets van af weet, of die laptop met die i7 i.p.v. de i3 ooit goed gewerkt heeft..
Ik waag dat nl. te betwijfelen...
Probleem kan ook nog zitten in het gebruikte geheugen, sommige laptops zijn daar zeer kieskerig in..
 
Ik heb 2x4gb ram er in zitten precies het zelfde het merk snelheid enz. Ik heb ook een I3-380 er in gedaan van een andere laptop dus dezelfde die er orgineel in hoort maar helpt allemaal niks. Ik heb ook geprobeert om memtest te laten draaien hij doet het ongeveer 15 sec en dan valt ie weer uit. Ik denk echt dat het moederbord defect is omdat ik al ander ram er in heb gezet een andere cpu. gpu kan ik niet veranderen zit op het moederbord gebakken. Het lijkt mij echt dat het moederbord defect is omdat ik niks anders meer aan kan veranderen.
 
Tja, het is van afstand niet te zien hoe en wat je allemaal aan handelingen hebt verricht..
Heb je bijv, na het wisselen van de cpu, ook een BIOS-reset uitgevoerd ( zou ik altijd doen bij wisselen van de processor ) voor je hebt geprobeerd opnieuw te booten..?
Verder zou ik zo wie zo niet testen maar 2 maar met 1 geheugenbank.
Daarnaast is het altijd handig als je weet welk merk & type ram er af fabriek in gezeten heeft, zoals eerder opgemerkt, sommige laptops zijn daar erg kieskeurig in.
Dat je 2 verschillende bankjes getest hebt maakt het hooguit aannemelijker dat er een moederbord-probleem is maar zegt nog niet alles.

Aangezien hij ook uitvalt bij het booten van Linux lijkt een moederbord-probleem te bevestigen, kan ook nog in de voedings-lijn van het bord zitten bijv.
Persoonlijk zou ik van dit "krijgertje" afscheid nemen en het ding de bodem van de kliko laten bewonderen.
 
Hallo

Het heeft een reden dat men deze weg geeft ....

R.a.m. er uit , en h.d.d. ... zegt veel ...

Ik gok dat men er reeds problemen mee had ...

Meestal met dergelijke symptomen , is de g.p.u./motherboard chipset veel te lang veel te heet geweest ... (let wel ... ik zeg te heet , en niet te warm ...)

Een fel vervuilde heatpipe met bijhorende vervuilde fan is een weggever van de oorzaak ...

Te zuivere heatpiperadiator met fan uiteraard ook ... wil zeggen dat een of andere voorganger deze zuiver heeft gemaakt ...

Veel gebruikers nemen de benaming laptop letterlijk , en gebruiken deze op hun schoot , of soms nog erger op een deken ...

Allemaal bevordelijk voor de koeling .

Indien extreme langdurige oververhitting aan de basis ligt , is een eventueel gemonteerde thermalpad gekrompen/uitgedroogd ...

Zelden of nooit worden deze vervangen.

Versteende/uitgedroogde thermisch geleidende pasta is ook een logisch gevolg van te lang veel te hoge t°

Door de veel te lang te hoge t° zijn een of meerdere soldeerverbindigen gescheurd ...

Met het korrekte materiaal (microscoop) is dit zeer goed te zien ...

Meestal is een "reball" noodzakelijk van de chipset ...

Indien de chipset zelf is "gepopcornd" , dient deze te worden vervangen ...

Dergelijke herstellingen zijn meestal economisch niet rendabel.

Voorkomen is beter dan genezen , en uiteindelijk komt het hierop neer ... hoe heatpiperadiator en fan zuiver.

Meestal dien je zelfs het toestel niet te openen , en kost dit slechts enkele minuten werk , indien dit op regelmatige basis gebeurt ...

Peter
 
Oke ik heb ff gezocht en heb een andere 4gb ddr3 ram gevonden en alleen die er in gezet nu laad hij windows wat beter ik zie nu de puntje onder het windows logo draaien (wat ie eerst niet deet) en zodra ie de setup echt wil starten krijg ik een bsod IRQL NOT LESS OR EQUAL. Kali linux draaid nog steeds niet maar memtest nu wel. Zal het nog te redden zijn of denken julie van niet. Anders ga ik misschien een goedkoope 2e hands moederbord zoeken of hij gaat helemaal weg.
 
Hallo

Blijft dit toestel wel stabiel draaien met b.v.b. een boot c.d. van "memtest" ...

Indien ja , is er nog hoop ...

Probleem zal dan natuurlijk zijn om de ooraak te vinden ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ja memtest draaid nu 1 uur en 30 min nog geen fouten gezien ik laat hem een nachtje draaien en kijk of er fouten zijn.
 
In elk geval is nu wel duidelijk dat het eerder gebruikte ram in elk geval een deel was van het probleem dat je had en dat lijkt met deze 3e ram-module opgelost.
Staat er nog een foutcode bij die nieuwe melding..?
Iets van 0x0000xx0xx ofzo..?
 
Ik krijg verder geen andere error code als ik de bsod krijg ik zie alleen deze code: IRQL NOT LESS OR EQUAL en de rest van de bsod meer niet dus ik kan ook niet googlen op fout codes. Maar ik laat memtest een nacht draaien en kijk of memtest fouten vind.
 
IRQL NOT LESS OR EQUAL is een veel voorkomende en weinig specifieke foutmelding die o.a. veroorzaakt kan worden door een rotte voeding / onvoldoende, danwel instabiele voeding met onjuiste waarden, defect ram en nog veel meer zaken.
Dat is niet erg hoopgevend helaas..
 
Deze ram-module is dus in orde...
Zou reactie # 9 van Peter nog eens doorlezen, daar staat veel bruikbare info in waarmee je mogelijk, bij een grondige inspectie van het huidige moederbord, je voordeel mee kunt doen.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan