LAN & WiFi verbinding werken niet naar behoren op Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

ObliviousCT

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2017
Berichten
10
Beste lezers,

Sinds kort ben ik naar Italië geëmigreerd en heb ik mijn intrek genomen in mijn appartement. Ik huur de onderste verdieping van een huis en heb geen toegang tot de router. De WiFi via mn telefoon werkt zonder problemen, maar via mn laptop wil het niet werken voor zowel LAN als WiFi. Mijn bovenbuurvrouw heeft gewoon prima internet zegt ze, dus naar alle waarschijnlijkheid wordt t probleem veroorzaakt door mijn laptop.

Wie kan mij helpen. Ik ben een noob op computergebied, dus uitleg in jip&janneke taal, stel ik zeer op prijs :).

Windows 7
Avast Free Antivirus
Vodafone

Wat betreft drivers heb ik geen idee en hoe ik dat moet opzoeken in mijn Lenovo IdeaPad U410.

Als laatste wil ik opmerken dat mijn internet het af en toe wel doet... Bijv. laat in de avond of 's morgens vroeg. 9 vd 10 keer geeft mijn verbinding bij status aan dat ipv6 geen internettoegang heeft. Meestal ipv4 wel verbonden, maar soms ook niet. Kortom, 1 groot raadsel voor mij. Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen, want ik heb t internet nodig voor mn studie.

Vriendelijk bedankt voor uw hulp!!
 
Proberen te lezen
Voor Italie gelden vaak andere regels. Daar ben ik niet in thuis. Maar hier wat handvatten/handvaten in jip en janneke taal.

in de morgen en avond is het niet zo druk op de italiaanse IP4 en/of IP6, vandaar dat je af en toe toch verbinding hebt.

Kennelijk heb je ook een zwak signaal. Je zou een ander kanaal kunnen proberen.

https://www.windows-helpdesk.nl/problemen-wifi-verbinding-oplossen/

https://www.windows-helpdesk.nl/ontvangst-bereik-draadloze-router-verbeteren/

wat ouder bericht.

http://www.computeridee.nl/workshop/10-tips-voor-oplossen-netwerkproblemen/

Of een VPN server.
 
Laatst bewerkt:
Slecht signaal

Hartelijk dank voor uw reactie en dat u mij probeert te helpen! Inderdaad heb ik een erg slecht signaal! Maximaal 2 vd 5 steepjes, zelfs met LAN. Nav de links die u stuurde heb ik het één en ander geprobeerd, zonder resultaat helaas.

Het lijkt erop dat mijn laptop slecht verbinding maakt met de router. Hoe kan ik dit oplossen?

Automatisch geconf. IPv4-adres: 169.254.30.238

Als ik de probleemoplossing van windows probeer krijg ik de melding: "De instellingen voor het netwerk kunnen niet automatisch worden gedetecteerd."

Het enige dat ik eigenlijk kan bedenken is de netwerkkabel vervangen en hopen dat dit helpt. Of misschien een Wi-Fi signaal versterker aanschaffen in een hardware store. Met de router kan ik niet knoeien, want ik heb geen toegang tot de router en het internet 'boven' en op mijn telefoon is prima (dus k denk dat de router prima werkt verder).

Zijn er nog andere suggesties te bedenken?

Alvast bedankt voor uw reactie

Mvg,

ObliviousCT
 
Hoi,
Vink Ipv6 op je netwerkkaart uit: Netwerkcentrum>Klik op je verbinding (Lan of draadloos) eigenschappen en haal daar het vinkje weg.

Open de opdracht prompt (Windowstoets + r) en typ: cmd.exe en hit de entertoets.
Typ achter de prompt (waar dat streepje knippert) het volgende: ipconfig /all (let op de spatie tussen de slash) en hit de entertoets.
Je krijgt nu alle info over je verbinding te zien, let op standaardgateway, dat is het IP adres van de router en schrijf dat op en ook het subnetmasker (maak evt. 'n screenshot d.m.v. Alt + Prt Scr-toets).

Ga terug naar je netwerkkaart:Netwerkcentrum>Klik op je verbinding (Lan of draadloos) en dan linksonder op eigenschappen.
Ga nu op Internet Protocol 4 staan, klik er op en klik rechtsonder op eigenschappen, er springt nu een venster te voorschijn waar je handmatig je IP-adres kunt configureren

Zorg dat het vinkje weg is bij automatisch een ip adres laten toewijzen.

Is het IP van je standaardgateway b.v. 190.164.172.1 dan vul je daar als IP-adres b.v. 190.164.172.21 in.
Vul ook het subnetmasker in dat je hebt opgeschreven, dit gebeurt normaal automatisch.
Vul ook het IP-adres in bij standaardgateway dat je hebt opgeschreven.
Laat de DNS servers gewoon op "automatisch toewijzen" omdat je waarschijnlijk niet weet wie de provider is, probeer anders handmatig (auto toewijzing uitschakelen) 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (Google servers).
Activeer eventueel de optie Instellingen tijdens afsluiten valideren om de internetverbinding te controleren.

Een VPN verbinding is een Virtual Private Network (tunneling) dat is een heel ander verhaal, daar heb je toch een LAN/WAN verbinding voor nodig.
Een ander kanaal (wifi) is in te stellen op de router waar je niet bij kunt, dat zal het probleem ook niet zijn denk ik want je huisgenoten hebben wel een verbinding.
Meestal staat de instelling in de router op "auto" zodat het sterkste signaal gekozen wordt. Als jij niet bij de router kunt kun je daar sowieso niets aan veranderen.

Probeer anders nog het volgende:
Ga naar command prompt (start>alle programma's>bureau-accessoires>opdracht prompt) klik rechts op 't pictogram en kies
"Uitvoeren als administrator"
typ achter de prompt (knipperende cursor)

ipconfig /flushdns (DNS-cache wordt vernieuwd)

ipconfig /renew (IP-adres wordt vernieuwd)

ipconfig /release (IP-adres wordt vrijgegeven)

Let op de spatie tussen ipconfig /en de slash.

Hit achter elke opdracht de Entertoets!

Herstart de pc('s).

Laat even weten wat het resultaat is en succes!
Ik hoop dat dit bij benadering Jip & Janneke taal is. :p
 
Laatst bewerkt:
Held!

Dankjewel voor de suggestie. Mijn internet doet het nu (voorlopig). Als je nog even zou kunnen wachten met het locken van dit topic, zou dat top zijn! Volgende week zit ik in Spanje voor research doeleinden dus ik heb niet echt de tijd meer om t goed te testen..

Kanttekening:

Je eerste suggestie werkte al, ipv6 uitzetten en handmatig het ip adres invoeren. Ik kon overigens niet automatisch een DNS serveradres laten toewijzen (aanvinken kon niet). Daarna nog die opdrachten als administrator uitgevoerd die je voorstelde en computer opnieuw opgestart.

Echt superbedankt voor je hulp, hier was ik zelf nooit achter gekomen. Ik vraag me wel af, waarom kon ik niet internetten met de standaardinstellingen? En als ik nou ergens anders met mijn laptop ga internetten.. moet ik dan weer ipv6 aanzetten en ip adres automatisch laten toewijzen?

Bedankt voor uw antwoord!

Mvg,

CT
 
Goed dat het gelukt is, ik zou IPv6 voorlopig niet aanzetten zolang je in het buitenland bent. Niet elke aanbieder heeft z'n netwerk op orde qua IPv6.
Ik neem aan dat je verbinding in Nederland wel werkte met IPv6 omdat je provider dat ondersteunde.
IPv6 is bedoeld om IPv4 opvolgen omdat de IP-adressen zowat op zijn, met het nieuwe IPv6 kan iedere aardbewoner van een IP-adres worden voorzien.
Aangezien nog niet iedereen zijn netwerk op orde heeft kun je gewoon IPv4 blijven gebruiken, het zal nog wel een hele tijd blijven bestaan.
Ook is het zo dat niet elke router geschikt is voor IPv6, dat kan bij de router waar je nu op ingeplugd bent het geval zijn.
Als IPv4 enIPv6 tegelijk aanstaan kan dat die problemen veroorzaken die jou zijn overkomen, ik ben blij dat het je gelukt is om het te verhelpen.

ObiviousCT zei:
Als je nog even zou kunnen wachten met het locken van dit topic, zou dat top zijn!
Wij locken nooit topics maar zetten ze op "opgelost" dat je zelf kunt doen in je 1e bericht rechtsboven.
Overigens kun je er dan nog steeds in, het is alleen om aan anderen aan te geven dat de vraag is opgelost.
Succes verder op ons forum. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals enorm bedankt. Mijn internet heeft het vanavond behoorlijk goed gedaan. Af en toe valt hij wel weg, maar dat zal simpelweg met de verbinding te maken hebben en niet met mijn instellingen. Keep up the good work!!!

Ciao,

CT
 
DNS-adres

Hey,

Na een week in het buitenland te zijn geweest, is er nu een nieuw probleem met mn internet. (Het internet op mijn mobiel werkt nog steeds zonder problemen overigens). Internet heeft t vanavond een paar uur prima gedaan, maar nu opeens krijg ik de melding dat het 'DNS-adres van de server niet gevonden kan worden', als ik een website probeer te openen. Vanmiddag had ik hetzelfde probleem en dit houdt langdurig aan helaas..

Als ik bij de eigenschappen van IPv4 kijk, dan kan ik 'Automatisch een DNS-serveradres toe laten wijzen' niet aanvinken. Moet ik iets invullen bij 'Voorkeurs-DNS-server' en 'Alternatieve DNS-server'???

Dank voor uw antwoord!

Mvg,

CT
 
Wie is je provider?
Probeer de volgende optie eens:
Uitvoeren als administrator via de command:
ipconfig /flushdns (DNS-cache wordt vernieuwd)

Als je binnen het bereik van je eigen provider (router/modem) bent kun je ook alles op automatisch zetten (IP en DNS)
Herstart anders je modem/router eens, stroomstekkertje 30 sec los en weer aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je suggestie uitgevoerd, maar helaas helpt t niet. Ik heb ook geen toegang tot modem/router. Mijn provider is vodafone.

Zegt de volgende melding iemand wat?:

'Waarschuwing - Meerdere standaardgateways zijn bedoeld als redundantie voor een enkelvoudig netwerk (zoals intranet of internet). De gateways werken niet als ze op twee aparte, niet met elkaar verbonden netwerken zijn aangesloten (voorbeeld: een uw intranet en een op het Internet). Wilt u deze configuratienopslaan?'

Deze melding krijg ik als ik in 'Eigenschappen van Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)' ben geweest. Internet heeft het vanmorgen en de hele avond niet gedaan helaas :(..
 
Probeer het volgende:
Zorg dat IPv4 op automatisch staat. Pak de handleiding van je router erbij om te kijken wat het IP-adres van je router is (staat ook meestal op de onderkant/achterkant van je router).
DNS op automatisch zal nu wel werken.
Vink ook evt. de IPv6 weer aan als dat eerder wel werkte.
ipconfig (kijk wat daar de standaardgateway is)
enter
ipconfig /flushdns (DNS-cache wordt vernieuwd)
enter
ipconfig /renew (IP-adres wordt vernieuwd)
enter
ipconfig /release (IP-adres wordt vrijgegeven)
enter
exit
Herstart de pc.

Werkt dat niet ga dan naar handmatig, vul het juiste IP in van de standaardgateway en vul bij DNS 8888 en 8844 in.
Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat bij Vodafone vaker problemen zijn met DNS.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn late reactie. Heb zojuist uw suggesties uitgevoerd. Op dit moment doet mijn internet het, maar ik ben beniewd voor hoe lang. Want internet doet het zegmaar 30% van de tijd (en dan maak ik er gretig gebruik van).

Ik heb dus nu handmatig die DNS getallen ingevoerd. IPv6 nog steeds uitgevinkt en voor de duidelijkheid, ik heb nog steeds geen toegang tot de router of een handleiding daarvan..

Bedankt voor de hulp en ik laat nog weten of deze suggestie geholpen heeft voor permanent werkend internet.

Mvg,

CT

EDIT

Je verbinding is onderbroken.

Er is een netwerkwijziging gedetecteerd.
ERR_NETWORK_CHANGED

(Deze melding krijg ik als ik een site wil bezoeken, dus helaas werkt de suggestie niet)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt wederom voor je reactie. Helaas maken de veranderingen geen verschil.. :(. Ik begin te vermoeden dat het internet gewoon simpelweg beroerd is hier.. Na kerst maar eens kijken voor een ander appartement.
 
Dan toch maar even reageren.
Bevalt het appartement? Is de prijs goed?
Als daar twee keer ja op geantwoord wordt, dan zou ik het anders aanpakken.
Klaag eens bij de verhuurder over slecht internet. Wellicht dat hij er raad mee weet. Een nieuwe Lan kabel trekken?
Als er een monteur zou komen, kun je vragen of je/hij een devolo aan de router kan aansluiten. Dan stop je er nog een in een stopcontact in je appartement. Dat lost waarschijnlijk veel problemen op.
Maar dan moet je wel medewerking van hun krijgen.

Verhuizen kan nog altijd.
Succes er mee.
 
Hoe weet je of het aan je kabel ligt en dat die vervangen moet worden? Hij is nog relatief nieuw.. (maart 2017). Ik heb al geklaagd, maar volgens de verhuurder ligt het aan mij en hebben andere bewoners die voor mij in de kamer zaten er geen last van gehad... wat ik betwijfel, want WiFi ontvangst is echt heel slecht ook. Mijn telefoon kan maar net aan verbinding maken, dus de ontvanger in mijn laptop trekt het gewoon niet (vandaar dat ik LAN verbinding heb). De verhuurder wil geen WiFi versterker aanschaffen voor in mijn appartement.
 
Hij is dus niet echt klantgericht.
Misschien kun je hem uitdagen en vragen om zelf eens in het appartement te komen meten/internetten.
En anders, ja, inpakken en wegwezen is een mogelijkheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan