• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data analyse vraag/uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepert

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2017
Berichten
5
Hallo,

Ik ben voor een aantal luchtvaartmaatschappijen bezig met een onderzoek waarbij ik nu voor een uitdaging sta in excel
Ik wil de gemiddelde routelengte delen door het totaal in één functie, opgedeeld per route.
De database bedraagt 190.000 rijen dus om jullie die te besparen heb ik een korte sample gemaakt.

Op dit moment staat in kolom A de gevlogen route lengte, in Kolom B de origin (airport van vertrek), in D1 de eerste airport.

In D2 staat op dit moment mijn formule, dit geeft het met aantal.als aan hoeveel keer er op gevlogen is. Ik wil de som van de route lengtes,
die in kolom A staan per luchthaven weten en dit delen door de uitkomst van aantal.als (in het voorbeeld gedeeld door 4 dus).

Ik kom er met een combinatie tussen vert.zoeken en aantal.als/som.als niet uit.
Graag hoor ik van jullie!!
 

Bijlagen

  • vert som zoeken.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 34
Hallo Joepert,

Ik zag je bericht staan.

Volgensmij ben je op zoek naar de volgende formule: =SUMIFS($A:$A;$B:$B;D$1)/COUNTIF($B:$B;D$1)

Dit betekend hetvolgende:

Som van de route lengte (ltba) / aantal (ltba)

5270.42 / 4 = 1317.605


Ik hoop dat je hier mee geholpen bent :)
 
De getallen in kolom A in je voorbeeld zijn opgeslagen als TEKST. Bovenstaande formule werkt dan m.i. niet. Wat wel werkt:
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel1[Origin]=D$1)*WAARDE(Tabel1[Route Length]))/AANTAL.ALS(Tabel1[Origin];D$1)

Je kan ook gehele kolom A selecteren en optie "converteren naar getal" gebruiken. Hierna werkt ook deze formule:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(Tabel1[Origin];D$1;Tabel1[Route Length])
 
Laatst bewerkt:
Hallo Joepert,

Ik zag je bericht staan.

Volgensmij ben je op zoek naar de volgende formule: =SUMIFS($A:$A;$B:$B;D$1)/COUNTIF($B:$B;D$1)

Dit betekend hetvolgende:

Som van de route lengte (ltba) / aantal (ltba)

5270.42 / 4 = 1317.605


Ik hoop dat je hier mee geholpen bent :)


Bedankt voor de snelle reactie!!

Wat je hier zegt:
Som van de route lengte (ltba) / aantal (ltba)
5270.42 / 4 = 1317.605

is inderdaad de hele essentie wat ik probeer te berekenen.

Alleen de functie "=SOMMEN.ALS($A:$A;$B:$B;D$1)/AANTAL.ALS($B:$B;D$1)
werkt bij mij niet.
Ik heb hem ingevoerd in 2 cellen als:
=SOMMEN.ALS($A:$A;$B:$B;D$1)
en
=AANTAL.ALS($B:$B;D$1)
om te testen waar de fout zit
En de bovenste geeft 0 terug en de onderste 4
 
De getallen in kolom A in je voorbeeld zijn opgeslagen als TEKST. Bovenstaande formule werkt dan m.i. niet. Wat wel werkt:
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel1[Origin]=D$1)*WAARDE(Tabel1[Route Length]))/AANTAL.ALS(Tabel1[Origin];D$1)

Je kan ook gehele kolom A selecteren en optie "converteren naar getal" gebruiken. Hierna werkt ook deze formule:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(Tabel1[Origin];D$1;Tabel1[Route Length])

Dit werkt inderdaad.
Bedankt!
 
Wat ik altijd doe is de hele rij selecteren (a:a) en dan op ctrl + F drukken.
Dan op zoeken en vervangen. Zoeken naar: , en vervangen door .
Vervolgens zoeken naar . en vervangen door ,
Zo is alles geconverteerd naar nummer.
(dit was ik inderdaad vergeten te vertellen) excuses.
 
Heb je maar 1 kolom wat er uitziet als getal maar is tekst kun je ook de standaard functie van excel gebruiken: Tekst naar Kolommen.
 
Had MS daarvoor geen draaitabellen uitgevonden ?
 

Bijlagen

  • __draaierig.xlsx
    15 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan