ubuntu 1604 lts, Déjà Dup (reservekopie) start ineens niet meer op ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben43

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
141
hoi,
firefox heeft vandaag ge-update naar 57.0 quantum.
tegelijkertijd kan ik niet meer Déjà Dup (systeemherstel) opstarten.
ik vermoed een link met die ff update of heel toevallige timing.
ik wou kijken of ik met systeemherstel terug in de tijd kon omdat ik nogal baalde van die verplichte update van ff.
meerdere addons werken niet meer in de nieuwe ff.
dus ik wou terug maar kom nergens meer het programmaatje om systeemherstel toe te passen tegen ?
wel kan ik een reservekopie maken maar het programma om te herstellen is spoorloos ?
dit programma bedoel ik; deja.png
.
is er tevens ook nog een omweg om een oudere ff in ubuntu te draaien want wordt er wel een beetje flauw van dat telkens mijn addons niet meer werken?
.
iemand raad ?

ps, ik snap nog steeds weinig van dat hele ubuntu, bv, installeren buiten ubuntu om wil ook nog steeds niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit Déjà-Dup gebruikt, maar Déjà-Dup is een front-end voor "Duplicity".

De executable van deja-dup is:

Code:
/usr/bin/deja-dup

Probeer eerst dat op te starten.

Als het echt weg is doe je eerst:

Code:
sudo apt update && sudo apt install deja-dup

Als er dan staat dat er dingen verwijderd gaan worden, moet je even oppassen en eerst zeggen wat er staat, maar normaal hoort zoiets geen dingen te verwijderen.

Ik zit nu even niet in Ubuntu maar vermoedelijk heb je 'pech' en is er maar één versie beschikbaar.

Wel is het zo dat je mogelijk een pakket kunt installeren uit Debian.

Debian bevat geen "firefox" van een versie eerder dan 57, maar wel "firefox-esr" (extended support release).

Als je die installeert op Ubuntu, zal de gewone "firefox" (/usr/bin/firefox) worden gerenamed naar /usr/bin/firefox.real en dus "enigszins aan de kant worden geschoven". Maar het pakket zal je huidige firefox verder niet vervangen of deinstalleren.

Dit zijn de versie van firefox op Debian:

Code:
<judd> Package: firefox on amd64 -- jessie-backports/firefox-release: 52.0-1~bpo80+1; sid: 57.0.1-1; experimental: 58.0~b4-1

Maar dit klopt niet helemaal, alleen 57 en 58 zijn beschikbaar.

Echter dat -esr pakket bestaat dus ook:

Code:
<judd> Package: firefox-esr on amd64 -- jessie: 52.5.0esr-1~deb8u1; stretch: 52.5.0esr-1~deb9u1; buster: 52.5.0esr-1; jessie-security: 52.5.2esr-1~deb8u1; sid: 52.5.2esr-1

Ik heb de meuk even weggehaald, dit zijn Debian "versies" en zoals je ziet hebben ze allemaal bijna dezelfde versie.

Als je dit wilt installeren doe je:

Code:
gksudo gedit /etc/apt/sources.list.d/jessie-security.list

Dan plak je de volgende regel:

Code:
deb http://security.debian.org/ jessie/updates main

En save je het bestand. Dan draai je:

Code:
sudo apt update && sudo apt install firefox-esr

Als het goed is zal hij weinig extra installeren op het systeem, noch dingen verwijderen.

Je ziet dan onder andere het volgende:

Code:
Preparing to unpack .../firefox-esr_52.5.2esr-1~deb8u1_amd64.deb ...
Adding 'diversion of /usr/bin/firefox to /usr/bin/firefox.real by firefox-esr'

Wat inhoudt dat de oorspronkelijke Ubuntu versie een beetje uitgeschakeld wordt.

Als het goed is heb je nu al versie 52 en kun je die onmiddellijk opstarten vanuit het menu zoals je dat gewend bent.

[[ Ik heb dit niet geprobeerd op Ubuntu maar dit is wat het doet op Debian; als het goed is bevat Ubuntu bijna exact dezelfde pakketten als Debian, dus het zou moeten werken zonder verder gezeur. (Ubuntu "Xenial" (16.04) en Debian "Jessie" (8) hebben nagenoeg dezelfde fundering) ]]
 
Laatst bewerkt:
Ik moet wel even een disclaimer toevoegen:

* Je moet eigenlijk het bestand /etc/apt/sources.list.d/jessie-security.list weer verwijderen omdat het anders Ubuntu versies van pakketten zou kunnen overrulen, hoewel onwaarschijnlijk. Dit zal het pakket niet deïnstalleren.

* Als je niet wilt dat een pakket in de toekomst geüpgrade wordt, moet je "sudo apt-mark hold <pakket>" uitvoeren, zoals "sudo apt-mark hold firefox". Dat is in dit geval niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan