laptop op muziekinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ariane01

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2001
Berichten
444
Ik had eerder mijn oude PC op mijn muziekinstallatie aangesloten via de hoofdtelefoonuitgang louter om muziek te beluisteren. Deze PC heeft echter zijn beste jaren achter de rug. Dan maar mijn laptop op dezelfde manier aangesloten en nu blijkt dat de kwaliteit van de muziek die uit de boxen komt zeer slecht is. Een externe geluidskaart zou misschien een oplossing kunnen zijn. Wat raden jullie aan? Welke externe geluidskaart?
 
Wat is het merk en type van de laptop?
En wat bedoel je met "slecht"?

Geluid wordt slechter als de contacten zijn bevuild b.v. of de driver is beschadigd, alle audio codec chips op moederborden van PC's en notebooks werken vrijwel gelijk, een dsp met een laagdoorlaatfilter naar analoog.
Meest gebruikte en bekende is die van Realtek maar er zijn ook andere merken.
 
Als je dan in mijn voorgestelde link naar shopping gaat, zou je met de goedkoopste kunnen beginnen. is dat niets pak je een duurdere.
Conrad biedt er een aan voor €9,99, AliExpress voor €0,65 , €0,73 en €1,00. De eerste twee lijken wel verdacht veel op die van Conrad.

Je zult ze moeten opzoeken en de gegevens vergelijken. Wil je een duurdere, ook goed, maar ook hier weer de gegevens opzoeken en vergelijken.
Maak een tabelletje. De duurdere versies (Conrad) heb je binnen een paar dagen thuis, de goedkopere duurt veel langer, kan tot weken toe wachten betekenen.
Weer de vraag, wat heb je er voor over.


Ik had die blauwe van aliexpress van €1,00. Deed het goed, maar de blauwe plastic was snel kapot.
 
Kwaliteit van signaal zal van de DAC afhangen.
En dan bedoel ik niet (alleen) de chip maar vooral de gehele constructie (denk aan voeding en afscherming) van het digitaal naar analoog conversie.
Duurder hoeft niet beter te zijn, maar extern is vaak al beter dan standaard in een laptop. En zoals al gezegd is, welke eisen wensen (budget) heb je...
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een laptop Lenovo Z50-70. Met slechte kwaliteit van muziek bedoel ik hier weinig hoge tonen en lage tonen.
Zoals voorgesteld zal ik een tabel aanmaken en de verschillende gegevens en prijzen vergelijken.
Ik had gedacht aan een budget van tot 35 EURO.
 
Daar zit een irri Conexant audio codec in die idd niet best is.
Maar in die USB audioadapters worden dezelfde audio codec chips gebruikt als op de desktop en notebook moederborden en meestal staan die merken niet bij de info van die dingen.
https://tweakers.net/categorie/53/g...cVKVtVKJgbGIKosMUfJKlrJ0thQSUfJzMDUXCm2trYWAA
Paar uit de pricewatch.
Vermoedelijk is één van deze wel een goede keuze.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/431738;554015/

Voor 3 oren.:)
http://www.breem.nl/TechThemas/Adda.htm
 
Laatst bewerkt:
Het is wellicht mosterd na de maaltijd, maar je zou ook een bluetooth ontvanger kunnen nemen en die met je installatie verbinden.
Dan hoef je nooit om te stekken.
 
De creative sound blaster play doet het goed. Meer dan voldoende hoge en lage tonen. Ik moet enkel het volume van de versterker verhogen maar dat is zeker geen probleem.
Bedankt voor jullie info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan