SDXC kaart gedraagt zich vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Movere

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2017
Berichten
0
Dag behulpzame zielen,

In m'n smartphone zit een 64gb micro SD-kaart van het merk Transcend. Sinds enkele weken kreeg ik de melding dat zowel het interne geheugen als de SD-kaart vol zaten. Eerst heb ik nog enkele weken aangeklooid door regelmatig wat foto's en filmpjes te wissen, zowel op m'n intern geheugen als op m'n SD-kaart. Dat schoot ook niet op, dus wilde ik de foto's en filmpjes overzetten van m'n SD-kaart op m'n laptop. Dit deed ik gewoon door m'n smartphone aan een usb-kabel te hangen. Andere mapjes die op de kaart staan, zoals .android_secure, .backup, download, system, etc. heb ik de inhoud eens van bekeken en gegokt dat ik ze wel zou kunnen missen.

Volgende stap: het formatteren van de SD-kaart. Vanuit m'n smartphone lijkt dit wel te lukken, maar toch staan alle bestanden er nog gewoon op. Dan maar de SD-kaart rechtstreeks in m'n laptop gestopt, m.b.v. de bijgeleverde adapter. Als ik wil formatteren vanuit Windows krijg ik een foutmelding. Met het programma "SD card formatter" ook een foutmelding. Met "AOMEI Partition Assistant Standard Edition" dan weer niet, daar krijg ik de melding dat "all operations have been completed successfully", zowel na het formatteren als het verwijderen van de partitie. Ook via diskpart (command prompt) lijkt alles goed te gaan. Daarna blijkt de kaart nog even vol te staan, met precies dezelfde inhoud. Manueel de verschillende mappen verwijderen vanuit windows verkenner lijkt ook te lukken, tot het scherm vernieuwd wordt, dan staat alles er weer plots. Hetzelfde gebeurt als ik, bij wijze van test, een nieuw mapje wil aanmaken op m'n SD-kaart: het lijkt er in eerste instantie wel bij te komen, zet zich mooi op z'n plek volgens het alfabet, en ik kan het zelfs openen. Meer nog, er zit zelfs een "if-bestand" in van ongeveer 1gb groot, terwijl er niet eens zoveel ruimte vrij was op de SD-kaart. En plots is die nieuwe map, inclusief inhoud, ook weer verdwenen.

Ik snap er echt niets meer van. Heeft iemand een gouden tip voor me? Of is dit einde verhaal van het kaartje?

Voor de volledigheid: het schuifknopje op de adapter staat natuurlijk niet op lock.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Heb je dat ook als admin geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan