Internet via switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Ik hoop middels deze post op te helderen hoe het internet van ons modem via de switch naar de pc's komt, maar niet naar de server.

Een situatie schets:
Wij zijn een bedrijf. Ons modem is direct aangesloten op een 16-poorts switch (Cisco SG100-16 V2).
Op de switch is (uiteraard) ook de server en alle andere apparatuur (printers, pc's) aangesloten.
De pc's maken dus gebruik van het internet via de switch (er lopen geen andere kabels van het modem naar de pc's bijvoorbeeld).

Op de server heb ik echter geen internet. Ik krijg enkel het scherm in de bijlagen "Naamloos.jpg" te zien (ja we gebruiken nog Windows SBS 2003).
De opties in dit scherm leiden ook nergens toe.

Hoe kan het dat ik op de server geen internet heb?

Overigens lijkt de server wel de internetverbinding te zien (zie bijlagen "Naamloos2.jpg" voor een screenshot van de netwerkverbindingen). Ik heb de uitgeschakelde LAN-verbinding al eens aangezet, maar dat bied ook geen uitkomst.

naamloos.JPG
 

Bijlagen

  • naamloos2.JPG
    naamloos2.JPG
    134,4 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Dat kan werkelijk vanalles zijn. Wat kun je zien als je IPCONFIG /ALL uitvoert?
 
Dat kan werkelijk vanalles zijn. Wat kun je zien als je IPCONFIG /ALL uitvoert?

Niet veel bijzonders. Ik zie zowel het IP-adres van de server als van het modem.
Het vreemde vind ik dat ik op Internet Explorer op de server niet naar een externe website kan. Ik zie alleen het scherm als in de screenshot van mijn bericht hierboven met de opties:
- interne website van het ebdrijf
- wizard netwerk configureren
- externe internet werkplek
 
Lijkt wel alsof SBS denkt dat er nog iets moet worden geconfigureerd.

Waar wijst DNS naar, staat er iets in de hosts file, wat als je een andere browser gebruikt? Waarom wil je in hemelsnaam vanaf de server naar internet? Download wat je nodig hebt op een pc en verplaats het naar de server. Lijkt me in alle gevallen een veiliger optie.
 
Lijkt wel alsof SBS denkt dat er nog iets moet worden geconfigureerd.

Waar wijst DNS naar, staat er iets in de hosts file, wat als je een andere browser gebruikt? Waarom wil je in hemelsnaam vanaf de server naar internet? Download wat je nodig hebt op een pc en verplaats het naar de server. Lijkt me in alle gevallen een veiliger optie.

In IPCONFIG/all is het ip-adres het adres van de server. Standaard-gateway verwijst naar het modem. DNS-servers en primaire WINS-server verwijst ook naar het adres van de server.
In het HOSTS bestand onder C:\windows\system32\drivers\etc\hosts staan 2 IP adressen:
localhost en "ip54545219.speed.planet.nl". Deze laatste heeft het ip-adres van de server.
Een andere browser heb ik nog niet kunnen uitproberen, want die krijg ik niet geïnstalleerd op SBS 2003.

Ik hoef niet per se vanaf de server naar internet, liefst niet zelfs. Gaat me meer om het uitvoeren van windows update dat nu ook niet mogelijk is. Ook dan wordt ik namelijk naar voormelde screenshot verwezen.
 
Werken:

PING 8.8.8.8
PING www.nu.nl

Exchange werkt wel op SBS?


Misschien toch eens tijd om aan een nieuwe server te gaan denken. Zo te horen zou je al genoeg kunnen hebben aan een Synology NAS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan