Partities verdwenen na Anniversary Update

Status
Niet open voor verdere reacties.

XY32

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2006
Berichten
29
Hoi,

Windows 10 wilde graag updaten met de Anniversary Update. Hierna zijn al mijn partities ineens verdwenen. Blijkbaar is dit een bekend probleem maar ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden. Verwijderen van de update hielp niet.

Mijn D:-schijf is verdwenen (NTFS) en ook mijn hele Linux-partitie.

Hoe kan ik de partities herstellen zonder mijn belangrijke gegevens te verliezen?

Het lijkt erop dat Windows de kenmerken van de partities veranderd heeft. Ik probeer nu Testdisk. Ik kan daarmee nog mijn gegevens op de Linuxpartitie benaderen, maar de andere partitie is onbereikbaar. Wat moet ik nu doen om mijn gegevens te behouden en de partities te herstellen?
 
Sinds Windows 10 gebruik ik Windows vrijwel nooit meer, misschien dat ik wat laat ben met updates. Windows 10 gaf al vaker problemen na updates maar ik had nooit verwacht dat Windows aan mijn partities zou komen...

Dit geeft Testdisk:
testdisk1.png

En na de Quick search:
testdisk2.png

Partitie 3 is mijn Linux-partitie, ik kan de bestanden inzien.
Partitie 4 is (neem ik aan) mijn NTFS-partitie. Deze geeft aan "Can't open filesystem. Filesystem seems damaged."
Partitie 5 is recovery en die kan ik ook inzien al heb ik die waarschijnlijk niet nodig.

Ik doe nu de Deep search en dat lijkt nog wel een paar uren te duren. Wat kan ik doen als dit op zijn eind is?

Als het lukt probeer ik ook Minitool, maar de download hapert steeds.
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk heeft Windows de ext4 info uit de partitietabel gegooid, de eerste foto geeft alles goed weer qua indeling?

Wat de deep search doet is het nazien of er nog partitie tabellen zijn te vinden die nog te herstellen zijn, dat is hier niet nodig.

Je zou ook eens een screenshot van die Minitool kunnen plaatsen als die het doet, miss is het veranderen van de partitie in het ext4 bestandssyteem, neem aan dat die het was en geen ext3.
Hier staan de partitie types, 82 en 83 voor Linux ext en de swap.
http://www.tldp.org/HOWTO/Partition-Mass-Storage-Definitions-Naming-HOWTO/x190.html
 
Ja, het lijkt erop dat de indeling goed is.

Deep search is nog niet klaar maar geeft wel een paar fouten:

testdisk3.png

Als dit verder geen kwaad kan, zet ik de partitie om naar ext4 en de andere naar NTFS?
 
Kijk eerst eens met die Minitool en als het kan een screenshot van die schijf.

En wat je nu ziet met de TestDisk zijn overschreven partitietabellen, daar heb je niets aan.

En zo te zien zijn alleen de gegevens van de EXT4 (geen antwoord gelezen of dat werkelijk in dat bestandssysteem was) en de swap weggehaald en dat zijn de partitie types 83 en 82, aan te passen in zowel TestDisk als Minitool.
 
Laatst bewerkt:
OK. Ik heb de deep scan geannuleerd.

Dit geeft minitool:

minitool.png


Update: blijkbaar was mijn volledige schijf van 1 TB verdwenen, maar die heb ik nu weer terug. (Na uitzetten Safe Boot in BIOS) Op die schijf staat ook de Linux Swap.

Het enige probleem is nu dus dat mijn ext4-partitie nog niet te benaderen is.

De Grub loader werkt echter nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Op die eerste schijf lijkt niets mis te zijn, overigens, zie alleen geen swap partitie.
En disk 2 is een USB stick?

Ding is niet door de UEFI gezien als er nog een 1TB inhangt, reseat de sata kabel eens.
 
Correct, de 1 TB-schijf was volledig verdwenen, maar kwam terug nadat ik safe boot uit had gezet. Mijn NTFS kan ik nu dus bij. USB stick was voor backups.
In Linux kon ik nu alle schijven correct zien (fdisk -l) maar ik kan geen enkele schijf mounten. Ik begin nu het idee te krijgen dat er eigenlijk niet veel mis is maar ik draai wat backups nu ik kan voordat ik verder ga :)
 
OK ik heb opnieuw opgestart en het lijkt erop dat inderdaad alles weer werkt. Blijkbaar was niet de partitietabel de update van Windows heeft zitten klooien met hardware geloof ik wat nu opgelost is nadat ik Secure Boot heb uitgezet.

Ik krijg nog wel wat errors bij het opstarten maar voorlopig negeer ik dit aangezien het lijkt te werken.

Code:
EXT4-fs (sdb5): re-mounted. Opts: errors=remount-ro
cgroup: new mount options do not match the existing superblock, will be ignored

Bedankt voor je tijd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan