PC start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
377
Hallo,

Ik heb gisteren een latop gekregen welke kapot was. Ik weet niet het precieze probleem van de vorige eigenaar en kan hier niet zo achterkomen. Ze hadden het over een kapot moederbord.
Ik dacht zal het proberen op te lossen en anders kan ik iets met de componenten.
Ik heb dus een asus n76vm gekregen (eigenaar heeft harde schijf er uiteraard uitgehaald).
Ik heb gisteravond al beetje geprobeerd wat hij nog kan en alle hardware lijkt gewoon goed te draaien. Ventiallatoren draaien, lampjes gaan aan en asus logo komt tevoorschijn.
Het is ook gelukt om in de bios te komen. Hierna heb ik dus geprobeerd om via een usb met linux (live variant) op te starten. Het probleem is dat de bios de usb wel ziet en bij boot kun je deze bovenaan zetten enzo. Maar wanneer je dan opnieuw opstart krijg je na het asus logo een zwart scherm. Dit gebeurt ook wanneer ik er een windows cd in doe. Het is overigens niet dat de pc dan uitvalt.
Hebben jullie hier suggesties voor? Zal ik de ram reepjes testen? Of heeft de laptop perse een hdd nodig? Of zit er iets in het moederbord fout? Ik zag overigens in het eerste opzich geen verbrande plekken of slechte condensators.

Mvg,
Berend

WhatsApp Image 2017-12-29 at 12.07.45.jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 12.07.44.jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 12.07.44(3).jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 12.07.44(2).jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 12.07.44(1).jpeg
 
Zet de bios eerst eens terug op de default en probeer opstarten van CD of USB stick nog eens.
NOK?
Probeer eens het bios via een usb stick te updaten (als het laatste bios nog niet erop zit)
Test met een boot usm memtest86 de RAM ook.

Neem voor de tests van Linux en Windows een versie die komt uit het productiejaar van de laptop....
Kan zijn dat de nieuwste versies so wie so niet ondersteund worden (vandaar het zwarte scherm mogelijk).


Tja... werkt dat niet dan lijkt het me idd dat er poorten e.d. stuk kunnen zijn.
 
Als de USB stick herkend wordt dan is de poort niet stuk.

Laptops worden al jaar en dag beschermd voor custom installatie's door de mogelijkheid voor USB/DVD-rom boot standaard uit te zetten in de BIOS/UEFI.
Legacy boot en secure boot uitzetten zijn de eerste stappen die je moet doorlopen tegenwoordig. (Fijn he? die meuk die fabrikanten er door willen rammen)

Als er geen harde schijf in zit dan zal waarschijnlijk het custom splashscreen getoond worden en verder inderdaad niets.

https://www.manualslib.com/manual/242560/Asus-N76vm.html?page=85#manual

Wat staat er ingesteld bij de secure boot control?
Welke opties heb je in dat menu
 
Hallo

L.c.d. paneel van deze laptop lijkt mij fel vervuild ... stof ...

Controleer of deze laptop intern ook zo vervuild is (heatpiperdiator/fan)

Zie op uw foto's dat deze laptop half uit elkaar hangt ... let dat de fragiele verbindingskabeltjes niet sneuvelen (muis/keyboard , etc ....)

Mochten er 2 heatpiperadiatoren gemonteerd zijn in deze laptop ... zeker de binnenste (die de eerste buitenlucht krijgt) controleren op vervuiling.

Controleer ook de b.i.o.s. batterij ... indien die leeg is , kun er ook vreemde zaken gebeuren. (zie dat b.i.o.s. tijd verkeerd is)

Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de bios al eens naar default settings gezet, dit veranderde helaas niks.
Heb wat fotos bijgevoegd van de bios maar wanneer ik legacy uitzet dan ziet deze de usb stick niet meer.
Wat wel opvalt is dat de usb stick 2 keer bij boot options staat een keer als: uefi:sandisk en sandisk.
Secure boot control kon ik niet vinden.
@VDK_P
De laptop was inderdaad goed vies van binnen, deze heb ik met lucht voor een groot deel al schoongemaakt. Zal zo nog even naar de radiatoren kijken.
De bios batterij is inderdaad een geval apart. Ik meette een spanning van 3.15volt van de batterij?? Heb er nu een batterij van een oude pc ingedaan met 3V (heb hier geen nieuwe liggen).

WhatsApp Image 2017-12-29 at 14.01.28.jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 14.01.28(2).jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 14.01.28(1).jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 14.01.27.jpegWhatsApp Image 2017-12-29 at 14.01.27(1).jpeg
 
Hallo

"De laptop was inderdaad goed vies van binnen, deze heb ik met lucht voor een groot deel al schoongemaakt. Zal zo nog even naar de radiatoren kijken. "

Zuiver maken zonder veel demonteerwerk --->

Blazen doorheen heatpipradiator in omgekeerde richting ... blokkeer wel de fan om op hol slaan te voorkomen.


Lees ook deze topics eens door :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...nteren?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...eer-op?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Peter
 
Bij de Action, 6 batterijen voor 89 eurocent......

En op legacy wordt er een bios geëmuleerd door de UEFI.
Booten met een UEFI bootmediun kan die op UEFI blijven staan en zie je die stick ook zo, op CSM/Legacy zou je wel door moeten kunnen starten met een USB stick gemaakt met Rufus op de UEFI/MBR modus.
 
Klopt zal van morgen is kijken, ik bedoelde dat ik er thuis geen had liggen.
Ik heb de heatpiperadiator nu schoongemaakt en er kwam aardig wat stof uit. Altijd goed om schoon te maken maar dit was niet het probleem.
Een usb maken met rufus kan inderdaad maar zou deze wel werken wanneer een linux cinnamon 17.3 ook niet werkt(gemaakt met lili usb creator)?
Een cd zou toch altijd moeten werken en heeft niet van die kwesties zoals UEFI en Legacy?
Want ik heb eens gekeken met een windows 7 home premium en windows xp cd gekeken en bij beide krijg ik nog steeds het zwarte scherm (cd's zijn overigens eerder goed gebruikt).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan