Kan ik XP opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.409
Hallo,
Ik heb eeb harde schijf met XP uit een laptop gehaald.
Is het mogelijk, dat als ik dit schijfje met een USB verbind met mijn PC, dat ik dan XP kan opstarten of met een dual-boot?
Groet,
Martin
 
Als je jouw BIOS kan instellen om vanaf jouw USB op te starten, dan maak je een kans.
Probeer het eens!
 
Ik heb het geprobeerd. Hij start vanaf de usb op, maar krijg alleen het XP scherm te zien rn daarna start hij W10 verder op.
 
Dan kan hij er dus niet van opstarten en gaat dan verder met de default opstart sectie.
 
Omdat de XP installatie alleen jou laptop kon opstarten. Een besturingssysteem is geïnstalleerd.

Er zijn wel beperkte versies van XP die je vanaf USB kan gebruiken. Ook is het nog mogelijk om een dual boot te maken en dan XP op een andere partitie te installeren. Bij Windows 10 hoef je niet eerst de oudere Windows versie te installeren. Het is wel een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen.
 
Dan moet je de Win PE versies hebben.
Bij Gandalf is ie geloof ik niet meer te koop maar via Google lijkt het of eea nog wel levend gehouden wordt:
https://www.google.nl/search?q=wind...dia&gws_rd=cr&dcr=0&ei=Nk9JWuyYGeqQgAbmopKoDg

Meestal kun je nooit een installatie die voor SATA geinstalleerd is op usb poort aansluiten en hopen dat het werkt.
In de verborgen stukken van de schijf staat dat verwerkt.
De grootste kans maak je als je een iso hebt en die met Rufus op stick zet.
Die Gandalf versies (ook win 10) zijn speciaal hier voor aangepast. Werkt super voor onderhoud als je even dat op die manier wilt doen.
 
Of je nu zo werkt of in een VM, qua hardware en eisen om te booten maakt dat niet uit.
Ook in een VM zul je om via USB poort te kunnen booten hetzelfde moeten doen we boven besproken hebben.
Het is alleen dan als virtuele machine aanwezig maar verder is het gelijk.
Ook daar zal het boot proces nadat de USB poort blijkbaar niet kan booten met de XP schijf een andere boot optie gaan zoeken.
Is die er niet in de VM mag ik aannemen dat de VM dan daar stopt.

Als hem weet te converteren naar iets bruikbaar om te booten via USB, kan dat ook zonder VM immers het werkt dan toch zonder de vaste installatie aan te spreken. Er is dan zelfs een voordeel om het zonder VM te doen, je hoeft de aanwezig RAM niet te verdelen over het normale OS en de VN (bijv 1/1).
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, hoe kom je bij dat je dan via bijvoorbeeld VMWare dan alsnog moet booten via USB?

Je converteert de volledige USB disk naar een virtuele disk om die vervolgens te booten in VMWare Workstation.
Dat booten via USB sla je dus helemaal over.
Het programma'tje disk2vhd eens over die externe drive heen laten gaan en gaan met die banaan.

En daarnaast je RAM verdelen voor 1 extra Windows XP bakje? Komop, 512 MB is voor Windows XP al voldoende om "normaal" mee te kunnen werken. Een beetje standaard fabrieks pc heeft tegenwoordig standaard 4GB ram, als je daar op de host al geen ruimte voor hebt...

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc507836.aspx
 
Laatst bewerkt:
Ga er vanuit dat de meeste TS'ers hier dit echt niet weten dat het zo kan (ik was duidelijk nog niet wakker... :eek:). Dat heeft wel uitleg nodig, die je nu wel geeft.
Prima optie zo.
Sysinternals heeft al heel lang allerlei tools, deze kende ik nog niet.
Een linkje is wellicht handig voor de TS:
https://hyperv.veeam.com/blog/how-to-convert-physical-machine-hyper-v-virtual-machine-disk2vhd/

En de RAM: als er een XP disk uit de laptop komt dan is het een grote kans dat het ook een XP laptop was oorspronkelijk of kort daarna.... Of daar 4 GB RAM al in zat kan de TS vast vertellen.
Dus don't jump to conclusions ...zonder dat we meer weten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Mij allemaal te ingewikkeld.
Ik heb nu XP via Virtual Dub geladen en nu werkt het programma ook goed.
Bedankt.
Groet,
Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan