WiFi Printer IP adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bibbertje

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2013
Berichten
38
Hallo lezers,
Een vraag. Ik heb een WiFi printer Epson XP640 premium.
Hierop aangesloten een laptop, keurig volgens instructies, een iPad en 2 smartphones.
De router: TP link touch P5.
De printer heeft dan weer het ene IP adres, dan weer het andere.
In de router zie ik geen printer staan.
Ik zou de printer graag een vast IP adres geven.
Kan iemand hierin adviseren?
Bij voorbaat dank.
 
Geef de printer een statisch IP adres.
Dat is een adres dat buiten de DHCP range valt.
Dit kan je zien in de router.
Hoe je dan handmatig dat adres aan de printer toekent zal wel in de handleiding staan.
 
Wat zegt de handleiding en eventueel (de online vaak) FAQ hier over?
Heb je die geraadpleegd?
 
De DHCP range is de range van IP adressen die worden uitgedeeld door de DHCP.
Als een apparaat zich op het netwerk aanmeld krijgt hij van de router een IP adres.
Dat adres komt uit de DHCP (Dynamic Host Configuration Program)
Het is een proces van je router en daarin kan je zien welke reeks IP adressen er door worden uitgedeeld.
Die reeks kan bijvoorbeeld zijn 192.168.0.10 t/m 192.168.0.100
Dan kan je dus een adres van 192.168.0.1 t/m 9 en 192.168.0.101 t/m 254 kiezen als vast adres voor een apparaat dat je een statisch adres wilt geven.

Globaal is dat het wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Buiten de DHCP range? Maar wat is dat precies?
Zeg maar gerust een IP-adres uit de IP-range van je router die je zelf hard invult in de printer. Zet daarvoor wel DHCP uit op de router.
Sommige routers kunnen gewoon met DHCP werken, en bepaalde ip-adressen fixeren zodat ze niet veranderen.
 
Ja, ik heb de FM gelezen, en alles op de printer uitgevoerd, maar volgende stap gaat over de proxyserver etc geen idee. Dus loop ik vast.
 
Ja, ik heb de FM gelezen, en alles op de printer uitgevoerd, maar volgende stap gaat over de proxyserver etc geen idee. Dus loop ik vast.
Als je de handleiding meteen gelezen had, had je direct deze vragen kunnen stellen.
Je hebt maar beperkt aantal gegevens nodig:
Volgens de app is het ip adres van jouw router: 192.168.0.1
Dan stel je in:
Ip-adres printer: 192.168.0.200
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
Als worden gevraagd om:
DNS: 192.168.0.1
Proxy: leeg laten (niet gebruiken)
Normaal wordt er verder niks gevraagd.
Vergeet niet om op OK of Opslaan te klikken (zie de FM...).
Das alles .....
Volg verder de FM hoe je vanaf de pc de printer moet installeren.
Vaak herkent Win10 de printer automatisch of voeg hem toen (zie FM).
 
Laatst bewerkt:
Dank. Moet ik dit ingeven in de TP link of de printer?
Ik zie in de router alleen een USB print server
Zie screenshot.
IMG_0424.PNG
IMG_0423.PNG
 
Uhh?
Als je wilt dat alles handmatig ingesteld wordt.... dan regelt de router niks tav deze punten... mag je echt wel aannemen...
En wat vertelt de FM.. ik durf te gokken dat het op de printer moet mbv vn de FM van de printer... :eek:

Ben erg benieuwd: wat maakt het in de FM dat je toch nog twijfelt? Dit antwoord helpt ons wellicht om jou & anderen beter te helpen.

PS: de printserver zit in de router, maar das een verhaal apart, kan ook gebruikt worden, maar doe het gewoon zoals het in de FM van de printer staat. Als dat werkt is het toch ook goed.
Immers de printer is dan via WiFi te bereiken op het ip =-adres 192.168.0.200
Volg verder gewoon de FM van de printer hoe nu verder om hem op de pc werkend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, alleen kan ik in de printer nergens ern punt ingeven en dus geen Ip etc ingeven!
 
Het gaat ook niet om die punten, alleen de cijfers.
 
Dat weet ik, maar er staat al een IP-adres dat overschreven moet worden.. en daarin staan die punten al
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan