Sint Pieter bij nacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Digilike

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2018
Berichten
33
Een van mijn hobby's is fotografie en met name ook nachtfotografie. Dit is een foto van de St. Pieter in Rome, die ik nam vanaf de Ponte Umberto I.

IMG_7064.jpg

Exifgegevens:
Camera: Canon EOS M
Iso: 100
Sluitertijd: 8 seconden
Diafragma: f/13
Brandpuntsafstand: 65 mm
Breedtegraad: 41,9024
Lengtegraad: 12,4713
 
Laatst bewerkt:
Leuk hé, dat nachtfotografie :)

Ik houd mij er ook regelmatig mee bezig, en mijn voorkeur gaat uit naar het 'Blauwe uurtje'. Dat is het moment dat je een mooie blauwe lucht hebt.
Verder parkeer ik mijn camera (utieraard) op mijn statief, haal mijn UV-filter er vanaf, zet ik mijn camera op de laagste ISO-stand en zet ik de focus op manual en de flits uit.
En dan even een mooie afstelling vinden met de diafragma en de sluitertijd. Verder even de timer instellen op 5 seconden om directe trillingen te voorkomen.

Verder in de tussentijd handjes in de zakken, en niet je statief en/of camera aanraken, en hoppa.

Een site met wat mooie tips voor wie dit ook wilt:
https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/tien_geheimen_van_nachtfotografie.asp
 
Laatst bewerkt:
Leuk hé, dat nachtfotografie :)

Ik houd mij er ook regelmatig mee bezig, en mijn voorkeur gaat uit naar het 'Blauwe uurtje'. Dat is het moment dat je een mooie blauwe lucht hebt.
Verder parkeer ik mijn camera (utieraard) op mijn statief, haal mijn UV-filter er vanaf, zet ik mijn camera op de laagste ISO-stand en zet ik de focus op manual en de flits uit.
En dan even een mooie afstelling vinden met de diafragma en de sluitertijd. Verder even de timer instellen op 5 seconden om directe trillingen te voorkomen.

Verder in de tussentijd handjes in de zakken, en niet je statief en/of camera aanraken, en hoppa.

Een site met wat mooie tips voor wie dit ook wilt:
https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/tien_geheimen_van_nachtfotografie.asp
Ja, ik ben ook groot fan van het blauwe uurtje. En dan net nog het laatste licht meepakken. ;) De stappen die je volgt, houd ik ook aan. In plaats van de timer gebruik ik alleen een afstandbediening. :d
 
O ja, het blauwe uurtje treedt 's-avonds op, een kwartier tot 3 kwartier na zonsondergang. In de ochtend heb je het ook, maar dan vanaf zo'n 3 kwartier voorafgaand aan de zonsopkomst.
 
O ja, het blauwe uurtje treedt 's-avonds op, een kwartier tot 3 kwartier na zonsondergang. In de ochtend heb je het ook, maar dan vanaf zo'n 3 kwartier voorafgaand aan de zonsopkomst.
Het moment van zonsondergang, opkomst, schermering en het blauwe uurtje kan je hier mooi zien: http://suncalc.net
 
Het moment van zonsondergang, opkomst, schermering en het blauwe uurtje kan je hier mooi zien: http://suncalc.net

:thumb:

En op mijn iPhone heb ik er een app voor, die precies de lijnen van de zonsopkomst, zonsondergang, huidige zonnestand, en de maanstand laat zien. TPE heet die app.
 
TPE is één van de beste aankopen die ik ooit voor mijn iPhone/iPad heb gedaan :). Als je hem al niet had aanbevolen, had ik het wel gedaan!
 
Wat betreft de foto (daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om): ik vind je uitsnede niet geweldig, volgens mij had je beter wat meer kunnen zakken met het beeld. De kracht van de foto zit hem in de reflectie, niet in de lucht. Ik vind de foto nu een beetje uit gewicht hangen.
 
Klein vind ik deze foto artistiek wel kunnen, met de mooie kleuren en de reflecties over de volle breedte. Goed om te zien.
Bekijk ik hem groter dan lijkt het gebrekkig en verkeerd gericht. Ook het water wat niet meer leeft. Bijzonder jammer van het gebouw waar een reclamedoek voor hangt. In vergelijking met soortgelijke foto's denk ik: moet zoiets? Ik heb het nu naast anderen gehouden bij Google afbeeldingen en inderdaad, het is geprobeerd.
 
Ik fotografeerde vanaf een brug. Vanaf die positie was een lager standpunt niet mogelijk. Onder de brug staan had gekund. Dat had dan een andere foto opgeleverd.
 
Klein vind ik deze foto artistiek wel kunnen, met de mooie kleuren en de reflecties over de volle breedte. Goed om te zien.
Bekijk ik hem groter dan lijkt het gebrekkig en verkeerd gericht. Ook het water wat niet meer leeft. Bijzonder jammer van het gebouw waar een reclamedoek voor hangt. In vergelijking met soortgelijke foto's denk ik: moet zoiets? Ik heb het nu naast anderen gehouden bij Google afbeeldingen en inderdaad, het is geprobeerd.

Niet origineel wellicht. Wel is het de foto die ik vanaf dat punt wilde maken. Ik begrijp dat jij het niet had gedaan. Prima, als dat jouw keuze is.
 
Over zulke foto's blijf je meningsverschillen houden.
Als betrekkelijke leek, maar heb als vader van een beroeps documentaire fotograaf wel eea gezien.
Op zich vind ik de compositie wel prima, alleen jammer dat het contrast van de huizen links met de bomen erachter te laag is.
Wrs met een langere belichtingstijd was dat beter geweest met hopelijk dan nog net marge genoeg om op andere plekken geen echte storende overbelichting te krijgen.

PS: in smart phones worden vaak meer foto's gemaakt, onderbelicht en normaal en overbelicht zodat eigenlijk er een "goede belichte foto" uit berekend kan worden, maar das natuurlijk bij Iphone adepten allang bekend....
Speelt TPE daar ook een rol in/maakt er gebruik van of zit dat alleen in bepaalde toestellen/de duurdere?
 
Over zulke foto's blijf je meningsverschillen houden.
Als betrekkelijke leek, maar heb als vader van een beroeps documentaire fotograaf wel eea gezien.
Op zich vind ik de compositie wel prima, alleen jammer dat het contrast van de huizen links met de bomen erachter te laag is.
Wrs met een langere belichtingstijd was dat beter geweest met hopelijk dan nog net marge genoeg om op andere plekken geen echte storende overbelichting te krijgen.

PS: in smart phones worden vaak meer foto's gemaakt, onderbelicht en normaal en overbelicht zodat eigenlijk er een "goede belichte foto" uit berekend kan worden, maar das natuurlijk bij Iphone adepten allang bekend....
Speelt TPE daar ook een rol in/maakt er gebruik van of zit dat alleen in bepaalde toestellen/de duurdere?


Met een langere belichtingstijd, rekening houdend met het histogram, zouden de lantaarns en belichting te fel worden. Het is zoeken naar een balans. Ik zie zelf liever dit dan uitgebeten lichten.

Bedoel je dat er hier een hdr foto gemaakt had kunnen worden, met een belichtingstrap? Dat kan op zich wel. Hoewel je met nachtfoto's dan wel eerder ruis krijgt, ondanks het toepassen van een lage ISO waarde.
 
Ik zie nu dat ik een foto heb van een jaar ervoor, met meer groothoek. Daar komen de reflecties wel meer tot hun recht. Die zal ik binnenkort even posten.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees weer een aantal zaken die niet echt kloppen, dus wellicht is een aanvulling wel weer op zijn plaats. Zo vind Alfred dea fbeelding in het klein wél goed kunnen, maar in het groot niet. Dat klopt natuurlijk niet, een foto die niet goed in balans is, is dat niet op alle formaten. Dat TS op een brug stond, en daarom het standpunt niet kon aanpassen, lijkt mij ook niet kloppen. Voor deze foto hoefde de camera maar een klein beetje naar beneden gericht te worden, en dat kan altijd wel.
Een HDR foto, door 3 belichtingen samen te voegen, kan natuurlijk altijd, mits je de HDR kraan niet te ver open zet. Met een RAW afbeelding red je het wellicht ook al. Je krijgt uiteraard nooit meer ruis, want dat wordt bepaald door de ISO instelling en nooit door de belichtingstijd. En aan TPE heb je in dit geval helemaal niks, want er is geen zonlicht.
 
Tot nu toe heb ik bij nachtfoto's - ook op 100 ISO - altijd ruis gekregen bij HDR bewerkingen. Maar wellicht ligt dat aan de nabewerking in de software. De kadering is zoals die is, met deze brandpuntafstand. Dat anderen meer water in beeld genomen zouden hebben: het zij zo. Wat TPE betreft heb ik niet gezegd dat ik die voor deze foto heb gebruikt. Dat is een invulling. TPE gebruik ik wel om te bepalen waar de zon precies onder gaat. Afhankelijk van de weersomstandigheden krijg je met een beetje geluk dan een mooie rode lucht. Uiteraard staat dat los van het blauwe uurtje.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de foto die ik op een eerdere Rome reis heb gemaakt. Daar is wel meer water meegenomen, ondanks de grotere brandpuntafstand. Het wijdere beeld komt door de kleinere cropfactor van de 1D MKIII body ten opzichte van de EOS M. Overigens was deze niet van een jaar eerder, zoals ik eerst dacht, maar stamt deze uit 2011.

Camera: Canon 1D MKIII
ISO: 100
Sluitertijd: 25 seconden
Diafragma: f/13
Brandpuntsafstand: 70 mm

1D_I8318_DRI.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft tenminste kop en staart. Dichterbij trekken is bovendien minder leuk voor een foto. Het gebrek komt nog door de lange sluitertijd. Ik denk dat het daardoor iets minder gedetailleerd en rood geworden is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan