Netgear ready nas duo V2

Status
Niet open voor verdere reacties.

rosie

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2006
Berichten
259
Ik heb deze na met 2 hd 1tb Ps een half jaar niet gebruikt. Opnieuw aangesloten maar is niet meer te configureren . Bij het opstarten van de nas een ratelend geluid. 1 van de schijven de geest gegeven?
Vraag, als dat zo is dat 1 van de 2 schijven overleden is, is de nas dan niet te configureren? De schijven stond 1 als backup. Vraag 2 als ik toe ben aan een nieuwe schijf, gelijk 2 nieuwe en wat is voor deze nas dan de beste keus?. Nog verschil data 300 en 600. Ik hoor het.
 
Dag, Het kan een ventilator zijn die vervuild is of waarvan de lagers niet meer rollen. Een kapotte ventilator zou makkelijk te verhelpen zijn door een andere te plaatsen en deze vervangende is zelfs aan de buitenkant te monteren. Soms hebben modellen ook een, veel kleinere, fan voor de voeding.

Harde schijven klikken vooral metaalklank. U moet zelf maar beoordelen, de schijven kunnen er makkelijk uit genomen worden en moeten ook één voor één geplaatst kunnen worden.

Bij mijn duo model moet bij aanvang eerst de ene schijf geïnstalleerd worden en daarna de andere. Zijn beide schijven nu ongeconfigureerd? Zorg er dan voor dat er alleen een schijf in het eerste slot zit.

Uitgaande van een gebruiksduur van 10 tot 15 jaar zou ik beide schijven vervangen, Het is bij een harde schijf vervuiling corrosie, chemische verandering van electronica en andere veroudering.

SATA 300 of 600 maakt niet uit behalve voor het cache geheugen maar let wel op MB/s en toegangstijd. Kijk eens naar Samsung modellen en vergelijk op Newegg.com omdat daar altijd veel reviews staan. De schijven zullen telkens in slaapstand gaan en weer beginnen met draaien. Het geluidsniveau kan belangrijk zijn.
 
Beste Alfred. Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels de 2 nas schijven uit de nas gehaald en ze uitgeprobeerd in een docking station. Alle bij maken ze een ratelend geluid bij het opstarten:(. Hoe is dat mogelijk?? Allebij ? Heb toen een oude hd320 gb in de nas geplaatst en deze blijft mooi draaien. Kan alleen de nas in het meegeleverde software niet benaderen. Misschien wel als er 2 schijven in zitten. Weet iemand hoeveel gb Max in deze nas kan?
 
De schijven moeten eerst aangemeld worden en dan wordt er door de firmware een Linux bestandssysteem op gezet. Alleen de software de NAS laten vinden, daarmee ben je er nog niet.

Veel oudere harde schijven maken eerst het geluid van een stuiterende knikker. Misschien vind je ervaringen daarmee als je het model met Google zoekt. Ik verwacht dat ze dit doen omdat er zo vaak een beroep op is gedaan.

Een handleiding is op Internet vast wel te vinden en misschien staat er zoiets op de CDRom. Hier een voorzetje: https://www.google.nl/search?hl=nl&..._occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights=
 
Beste alfred
Ik kan niets meer met deze schijven. Bij opstarten in docking station klikken ze een keer of zeven om dan weer stil te vallen. Heb inmiddels 2 wd red 2tb besteld. Deze schijven schijnen beter te zijn voor gebruik voor de NAS. Ik vind het toch apart dat ze allebij het niet meer doen????:( Iemand misschien nog een idee hoe ik de schijven alsnog uit kan lezen??? bvd:thumb:
 
Misschien is het dan alleen de stroomvoorziening die niet goed meer is. Sluit ze maar aan op een stroomaansluiting in de computer als tweede, de computer moet bij het aansluiten en loshalen wel even van de spanning af zijn. Ze kunnen niet worden gelezen omdat er een versie van Linux op staat en het aansluiten aan een controller is dus niet nodig maar of ze dan normale geluiden maken dat hoor je dan in ieder geval wel. In dat geval kan iemand het voedingsdeel repareren (vaak alleen condensatoren) of heb je een nieuwe adapter nodig.

In de handleiding staat welk besturingssysteem de NAS heeft. Voor het lezen van de bestanden die op de schijf staan kan je beter een nieuw topic ervoor aanmaken. Groet. Alfred
 
Hallo Alfred
Ik heb inmiddels 2 nieuwe WD 2tb red aangeschaft en mijn nas draaide binnen enkele minuten. Alleen het lezen van de 2 oude schijven is me nog niet gelukt. Ook niet met diskinternals linux reader:confused: Bedankt en ik maak een nieuwe topic aan.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan