Upload naar NAS traag, download snel(ler)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugensjr

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2002
Berichten
91
Hallo,

Al enige tijd loop ik tegen het probleem aan dat alles wat ik van mijn laptop naar mijn NAS upload tergend langzaam gaat.
Ik pak bv. 1 bestand van 4,5 GB: Snelheid 1,10 MB/s

Bekijk bijlage 315867

Gek genoeg, andersom, van NAS naar laptop is de snelheid hoger (zelfde bestand). Snelheid 7,89 MB/s

Bekijk bijlage 315869

Nog steeds geen goede snelheid maar wel apart dat er zo'n verschil zit tussen up- en download naar de NAS. Het is structureel traag, dus geen momentopname.
Het is voorheen (veel) sneller geweest. Hetzelfde snelheidsverschil treedt op bij het kopiëren van meerdere kleine bestanden.

Hardware: Synology DS109 NAS op Gigabit LAN, via KPN Experiabox V.10, laptop Dell XPS15-9530.

Netwerkverbinding/adapter
Protocol: 802.11ac
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 100
Fabrikant: Intel Corporation
Beschrijving: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
Stuurprogrammaversie: 18.33.11.2

Mijn internetsnelheid is 'normaal' (KPN) met de dezelfde Wireless AC verbinding.
DOWNLOAD 81.81 Mbps
UPLOAD 31.11 Mbps

Wat heb ik al geprobeerd:
- NAS hoogste versie DSM 4.2-3259 en ge-herstart
- Netwerkadapter driver hoogste versie 18.33.11.2
- Experiabox ge-herstart
- Laptop is op hoogste patch level W10 64 bit

Mijn vraag aan jullie is tweeledig:
1. Hebben jullie een suggestie naar welke component/instellingen ik moet kijken? M.a.w. wat is de eerste 'verdachte'.
2. Is het verschil tussen up- en download logisch en/of te verklaren?

Alvast bedankt voor jullie collectieve intelligentie ;-)
Patrick
 
Ik hoop dat je niet toevallig encryptie hebt aangezet.

Anders eerst netwerkkabel proberen?
 
Je bijlagen doen het niet, misschien nog eens proberen?
 
Overigens geeft je wifi dezelfde discrepantie in up/down, dit lijkt daar een effect van te zijn.

De eerste dingen die je kunt proberen zijn:

* FTP naar je NAS in plaats van via Windows File Sharing (CIFS/SAMBA)
* Je laptop een vast IP adres geven en één-op-één een netwerk kabel naar de NAS doen. De meeste apparaten tegenwoordig doen dat automatisch goed (crosslink) dus je zou een verbinding moeten krijgen
* Of een netwerkkabel van je laptop naar de router zoals ik zei

* Overigens kun je je model upgraden naar DSM 4.3 (of verder) door stieken het firmwarenummer te veranderen in /etc/synoinfo.conf:

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=128&t=79640

De DS109 kun je omzetten in een DS110j (zelfde hardware).
 
Overigens geeft je wifi dezelfde discrepantie in up/down, dit lijkt daar een effect van te zijn.

De eerste dingen die je kunt proberen zijn:

* FTP naar je NAS in plaats van via Windows File Sharing (CIFS/SAMBA)
* Je laptop een vast IP adres geven en één-op-één een netwerk kabel naar de NAS doen. De meeste apparaten tegenwoordig doen dat automatisch goed (crosslink) dus je zou een verbinding moeten krijgen
* Of een netwerkkabel van je laptop naar de router zoals ik zei

* Overigens kun je je model upgraden naar DSM 4.3 (of verder) door stieken het firmwarenummer te veranderen in /etc/synoinfo.conf:

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=128&t=79640

De DS109 kun je omzetten in een DS110j (zelfde hardware).


Bedankt voor de tips zover!
Ik heb zojuist ff een testje gedaan door met FTP bestanden te uploaden. Dat gaat wél op de gewenste snelheid! Bestanden van 6 GB overgezet met 25 MiB/s.
Daarmee kan ik min of meer uitsluiten dat het aan bv de netwerkadapter of de wifi verbinding ligt.
Kan er iets mis zijn met http configuratie? Ik heb geen gekke dingen ingesteld op mijn router ofzo (niet aanzitten als je er weinig verstand van hebt...). Ik kan hooguit proberen of 'terug naar fabrieksinstellingen' wat oplevert.
Wat bedoelde je trouwens met of ik encryptie aan zou hebben staan? Waar configureer ik dat?
Thanks!
 
Kan er iets mis zijn met http configuratie?

Ik nam aan dat je gebruik maakte van Samba (Windows File Sharing), maar wil je zeggen dat je het over de DSM omgeving had?

Ik heb geen gekke dingen ingesteld op mijn router ofzo (niet aanzitten als je er weinig verstand van hebt...).

Ook niet aanzitten als je er wel verstand van hebt want dan wordt upgraden erg lastig ;-).

Ik kan hooguit proberen of 'terug naar fabrieksinstellingen' wat oplevert.

Wat dus ook kan is dus upgraden naar 4.3 maar het zou inderdaad makkelijk moeten zijn terug te gaan naar die fabrieksinstellingen, hoewel je aangaf dat al gedaan te hebben?

Ik bedoel zonder je data te verliezen (zonder volume1 te verliezen).

Als je kan, altijd wel eerst een backup maken he.

Het is afdoende om een backup te hebben van /volume1 (/dev/sda3 op het ding) omdat daar al je apps en data op staat.

Wat bedoelde je trouwens met of ik encryptie aan zou hebben staan?

Da's niet relevant als FTP geen probleem geeft.[/QUOTE]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan