Niet VBA gerelateerd vraagje over php of python gaan leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hellboy01

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2006
Berichten
333
Hi beste forum,
ik heb hier op de VBA afdeling regelmatig vragen gesteld vandaar dat ik deze niet-VBA vraag maar hier stel.

Ik ben begonnen met een basiscursus HTML, CSS en javascript en dat gaat heel leuk, maar ik wil mij ook wat in de back-end gaan verdiepen. Nu twijfel ik tussen PHP en Python, hebben jullie wat advies voor mij?

alvast bedankt rob
 
Met Python kun je PHP applicaties maken, andersom niet.

Ik denk dat Python de meest verstandige invalshoek is, maar onderschat de tijdinvestering niet.
 
Beste hellboy01,

Ik heb de vraag verplaatst naar "programeertalen -> overige", dit omdat het over 2 talen gaat.



m.b.t je vraag zal je wat meer details moeten geven.
Mijn vraag zou echter zijn waarom deze twee? Veel mensen starten met .net of Java aangezien de enterprise daar nog steeds vaak op terugvalt. (Al neemt dat de laatste jaren wel af, gelukkig.)

Om toch wat te antwoorden:

Als je een website wilt maken met een backend en deze wilt hosten op een traditionele webhost zit je (vaak) aan PHP vast, al kijken veel programmeurs neer op PHP (Javascript ook trouwens..., zijn wel redenen voor maar gegrond is het niet) (kijk naar cakephp / laravel)
Python is ... tja, python, niks mis mee maar ook niks speciaals. Snel beginnen en volop mogelijkheden (denk vooral IOT met een raspberry pi). (kijk hier naar bijv. flask (met meinheld) of django. )

Ikzelf zou (als het om webdevelopment gaat) NodeJS aanraden (expressJS en wellicht later Loopback), niet alleen gebruik je een vergelijkbare techniek voor de front en back-end maar NodeJS wordt ook gebruikt in bijv. Electron om desktop apps te make en in dingen als React-native en Nativescript (angular) voor het bouwen van mobiele apps.

Wat generieke tips van iemand die het al even doet ;):

- Probeer te focussen op de concepten uit de tutorials / cursus. Een taal is niet zo belangrijk, een goede structuur wel.
- Kijk eens naar het boek "seven languages in 7 weeks", het is ondertussen een ouder boek (Scala concurrency hoofdstuk is bijv. niet meer van toepassing) maar noemt wel een aantal belangrijke zaken.
- Services welke je wilt gaan bekijken: stackoverflow & github (github heeft student packs met veel leuke goodies)
- Dingen als Docker en Ansible zijn ook leuk om te bekijken als je eenmaal wat verder bent.
- Voor vrijwel ieder backend is een database een must, veel mensen starten met mongoDB of mysql-server. Voor het bedrijfsleven is sql-server (van microsoft) wellicht interressant en als je het spannen wilt maken kan je altijd iets als postgresql proberen.

Enjoy.
 
Bedankt Rick, ik zal dat boek proberen te bemachtigen. Goede overwegingen overigens.
Ik ben zelf bezig geweest met Processing/java en VBA en ben nu bezig met een basis cursus html,css en javascript waarin je projectjes maakt die naar een simpele website toe gaan. Ik ben nu al een beetje aan het rondkijken wat de volgende stap zou zijn ic een backend maken.
Ik heb wat opgevangen over php en python om een backend in te maken maar niet meer dan dat, ik heb ook geen flauw idee hoe een backend in elkaar steekt, vandaar dat ik op zoek ben naar wat goede tips daarover welke richting ik het zou moeten zoeken.
mvrgr rob
 
Dan nog even wat tips:

Tegenwoordig maken de meeste backends gebruik van een principe dat REST heet, dat kan je bij je zoektermen dus gebruiken.
Backends geven hun resultaat vaak terug als "JSON", een voorbeeld uit een project voor Burgers Zoo:

Code:
{
    "id": "5a31388c93588a01099ec1b8",
    "naam": "Wolf",
    "bestandspad": "/audio/wolf.wav",
    "beschrijving": "wolf",
    "speurpuntId": ""
  },
  {
    "id": "5a3138a693588a01099ec1b9",
    "naam": "Paard",
    "bestandspad": "/audio/paard.wav",
    "beschrijving": "paard",
    "speurpuntId": ""
  },
  {
    "id": "5a3138b893588a01099ec1ba",
    "naam": "Neushoorn",
    "bestandspad": "/audio/neushoorn.wav",
    "beschrijving": "neushoorn",
    "speurpuntId": ""
  }

Dat zijn de twee belangrijkste termen als je echt nog niks weet over een backend naar mijn mening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan