Printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.413
Hallo ik wil een printer delen met mijn 2e PC.
Als ik op de 2e PC wil printen krijg ik de volgende melding:
Kan geen verbinding maken. Geen stuurprogramma op het netwerk.
Beide PC werken met Windows 10.
Wat kan ik doen?
Groet,
martin
 
Printer is als netwerkprinter geïnstalleerd ( standalone ) of is hij via een usb-kabel op 1 van beide pc's aangesloten..?
 
De printer is gewoon met een USB verbonden aan PC 1.
Hoe kan ik zie dat hij als netwerkprinter is ingesteld? En zoja, wat moet ik dan doen?
 
Je kunt alleen van pc 2 printen op die printer als pc 1 ( waar de printer op is aangesloten ) aan staat, anders werkt het niet.
Verder moet je op beide pc's de instellingen voor het delen aanpassen etc.
Hier staat keurig uitgelegd hoe en wat...

Je kunt een printer alleen als netwerkprinter installeren als deze beschikt over een UTP netwerkaansluiting ( kabel ) of WiFi of je een modem/router hebt waarin een printserver aanwezig is waar je de printer op aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een foutmelding: 0x00000771

Kan dat iets betekenen, zodat de PC de printer niet kan bedienen?
 
In elk geval moet je op beide pc's "bestands- en printerdeling" hebben ingeschakeld, evenals als "netwerk-detectie".
Die istellingen zijn te vinden in het "Netwerk-centrum" maar dat wordt in mijn eerdere link ook allemaal genoemd.
Misschien is het handig als je verteld om welk merk & type / model printer het gaat zodat er gericht advies kan worden gegeven..?
 
Laatst bewerkt:
Even tussen door.
Bij PC 1 (waar de printer is aangesloten ) staat de verbinding op LAN en bij PC 2 staat de verbinding op Ethernet.
Volgens mij klopt dat niet. Hoe kan ik dat aanpassen?
 
Je zult toch iets duidelijker moeten zijn wat betreft je uitleg.
Over welke verbinding heb je het nu en waar zie je dat..?
Overigens is LAN hetzelfde als Ethernet, anders zou er WiFi of Wireless LAN staan.

Maar over welk merk & type printer gaat het nu eigenlijk..?
 
Ik heb een CANON MG5750 printer.
De PC waar de printer op aangesloten is via het netwerk, zie ik alle mappen welke ik gedeeld heb op de andere PC.
Ik zie ook de gedeelde printer staan, maar als ik daar op klik dan gaat hij verbinding maken met de printer en geeft dan de melding: Er is geen stuurprogramma gevonden.
 
Dan moet je via "printer toevoegen " de printer eerst installeren.
 
Dat heb ik gedaan en toen ging hij de printer zoeken en kreeg toch weer de melding Er is geen stuurprogramma gevonden.
 
Vanaf pagina 42 van de handleiding van de printer staat aangegeven welke mogelijkheden er zijn om de printer in een netwerk beschikbaar te maken.
Zodra je de printer echter "bekabeld"( in dit geval dus via de usb-kabel ) aansluit wordt de WiFi functionaliteit uitgeschakeld.

Mijn advies: usb-kabel verwijderen, verbind de printer via WiFi met je modem/router ( je draadloze thuis-netwerk dus ) en wijs de printer in je modem/router een vast IP-adres toe ( via IP-reservering / IP bonding ).
Daardoor is de printer binnen het netwerk altijd via hetzelfde IP bereikbaar ( noteer dat IP-adres ).
Vervolgens installeer je op beide pc's de software van de printer en kies daarbij voor "netwerk-printer" of "draadloze verbinding" in het installatie-programma.

Kijk daarna bij "Pinters en scanners" in het scherm "Instellingen" of de printer daar wordt weergegeven en zoja, re-muisknop en kiezen voor "Standaard printer" als dat nog niet het geval is.
Staat hij er niet bij, kies dan bovenin voor "Toevoegen" en kies voor netwerk-printer.
Geef type en merk op als de pc de printer niet vindt in het netwerk en kies "volgende".
Als het goed is wordt het stuurprogramma geïnstalleerd en daarna zou de printer bruikbaar moeten zijn.
Het kan zijn dat er tijdens de procedure gevraagd wordt naar de poort..dan kies je tcp / IP en geef het IP-adres van de printer op.

Het grote voordeel van deze draadloze setup is dat je van beide pc's maar ook van andere netwerk-apparaten kunt printen zonder dat beide pc's aan staan, je kunt dan, met de juiste plugin, ook printen vanaf je smartphone.
 
Bedankt voor je uitvoerige uitleg, maar ik heb op zolder geen wifi.
Beide PC's zijn bekabeld.
Als ik bij Netwerk bij de 2e PC kijk staat daar de Canon printer als gedeeld, maar als ik er op klik, dan gaat hij verbinding zoeken en krijg na verloop van tijd de "bekende" melding!
 
Vraag me niet hoe!, maar hij doet het.
Ik heb de driver van de CD-ROM op PC geinstalleerd en toen deed de printer het!
Nogmaals dank voor alle hulp.
Groet,
Martin
 
Tja....daar is die driver voor... Wat stond hier over geschreven in de handleiding die vast ook op de cd stond? Fijn iig dat het werkt.
 
Oké, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest maar ik dacht te hebben vermeld dat je de printer op beide pc's moest installeren..?
Afijn, het werkt nu, da's mooi, maar onthou dat pc1 wel aan moet staan om vanaf pc2 te kunnen printen...
Overigens, met een netwerkswitch en een wireless accespoint of een setje Powerline-adapters met WiFi is een WiFi netwerk op zolder zo gemaakt.
Maar als jij met de huidige opzet kunt leven, prima toch..?
Succes ermee :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan